JÁTÉKRA FEL!

Polánszkiné Nádas Ildikó: DOBJ és MONDD! DOBJ és CSINÁLD! Alcím: Élő könyvtári és érzékelést fejlesztő tásasjáték avagy ÉRZÉKELÉS a könyvtárban

  1. A játék neve, címe: DOBJ és MONDD! DOBJ és CSINÁLD! Alcím: Élő könyvtári és érzékelést fejlesztő tásasjáték avagy ÉRZÉKELÉS a könyvtárban
  2. A játék pedagógiai célja: Könyvtári ismeretek gyakorlása, érzékelés és észlelés fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 10.1 Társasjáték alaplapja. 12 db A4 lap, 7 számozott és 5 számozott és piktogrammal ellátott lap 1-12-ig szabadon lerakva. 10.2 Piktogramok – Ezeket használtam, de szabadon használható más is, akár rajzolt is. FÜL https://www.cultiris.com/kepek/thumb/7342/w/photo/artist-szunyoghy-andras/ful-oldalnezetbol.jpg KÉZ https://www.cultiris.com/kepek/adatlap/26010 SZÁJ https://www.realisticpencildrawing.com/drawing-ideas/ JOLLY JOKER https://image.shutterstock.com/z/stock-vector-black-and-white-cartoon-vector-illustration-of-funny-court-jester-or-joker-152659373.jpg Egy INFO feliratos A4 lap 10.3 Kérdéssor/Eszközsor – Asztalon elhelyezve, mellettük a egy piktogrammal ellátott lap. Célszerű az eszközöket ellátni számokkal, úgy könnyebb a választás. FÜL – hangszerek, hangok lepel alatt– 1.harang / harangjáték 2.ceruza leeső hangja az asztalon 3.doromb 4.furulya 5.síp 6.legyező 7.faütő 8.csörgődob-csörgő része 9.csörgődob-dob része 10.Madárfütty-madaras-vízzal töltött cserépmadár-madárhangot ad ki 11.papírlap-a szakítás hangja 12.golyóstoll leeső hangja az asztalon KÉZ– anyagok lepel alatt– 1.pamut – pamuttrikó 2.selyem – selyemsál 3.műselyem – műselyemsál 4.nejlon – nejlonzokni 5.frottír – frottírtörölköző 6.vászon – furulyatok vászon része 7.műszörme – a furulyatisztító 8.alumíniumdrót – a furulyatisztító vége 9.műbőr – furulyatok bőr széle 10.bőr – bőrkesztyű 11.valódi szőrme – macskaszőr – a kesztyű belső macskaszőre 12.valódi szőrme – rókaszőrme – ezüstróka stóla SZÁJ – fűszerek, édesítők lepel alatt 1.só 2.bors 3.édespaprika 4.finomított kristálycukor 5.fahéj 6.barnacukor 7.porcukor 8.vegeta 9.chili 10.kömény 11.kakaó 12.kávé JOLLY JOKER Lap a játékvezetőnél. Más ismeretanyag is szabadon, tetszés szerint választható KÉRDÉS MEGOLDÁS 1.Mi a zene raktári szakjelzete? 780 2.Mi a zongora raktári szakjelzete? zongora 3.Mi Bach Cutter száma? B 12 4.Hol találod Mozart életrajzát? 920 5.Hol találod kottákat? galéria 6.Keress zenei folyóiratot! Parlando, Muzsika, Magyar Zene, 7.Mi az ETO? Egyetemes Tizedes Osztályozás 8.Mi a Cutter-szám? Betűrendi jelzet 9.Mi a kolofon? nyomdai adatok a könyv végén 10.Mi a legfontosabb 5 adat egy könyvről? szerző, cím, kiadás helye, kiadó, kiadás éve 11.Mi a szakirodalmi kötetek keresési szabálya? téma, szerző, cím 12. Milyen két nagy irodalmi csoportra bontjuk a könyvtári állományt? ismeretterjesztő irodalom, szépirodalom INFO – könyvtári dokumentumok lepel alatt–Tapintás Más ismeretanyag is szabadon, tetszés szerint választható 1.Könyv keménytáblás kötésben 2.Könyv fűzött karton kötésben 3.Könyv karton ragasztott kötésben 4.Könyv-tankönyv tűzött kötésben 5.DVD 6.CD 7.Floppy 8.Bakelit-lemez 9.Magnókazetta 10.Folyóirat 11.Térkép 12.Kotta 1 dobókocka, filc a játékmezők felírásához
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínen el kell helyezni a társasjáték lépésmezőjét és az 5 Kérdésmező eszközeit. Biztosítani kell a szabad játékteret.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kollégák segítsége a hangszerek begyűjtésében, nyomtatás feladatainak elvégzése, egyforma poharakhoz és a letakaró leplekhez/terítőkhöz a gazdasági dolgozók segítsége.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A csapatok táborban lehetőleg azonos számúak legyenek! 3-6 fővel. A csapattagok már ismerik egymást. Egymás után több csapat is indulhat, de óra kiegészítéseként, játékként, tanórán kívüli tevékenységként is játszható.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csapattagok álljanak sorba! Minden játékos jegyezze meg a sorszámát, mert ilyen sorrendben következnek a játékban. Az élő társasjátékban a mezők száma 12 mező. A mezők mellé lépjünk, hogy a csapattagok és a többi csapat is lássa játékteret. Dobókockával dobva jutunk előre, az győz, aki először ér a célba. A 12 mezőben látható 5 piktogram, ami különböző feladatot takar, amit el kell végezni. A FÜL – hangszerek, hangok lepel alatt– – – Hallás, mint érzékelés Általános szöveg: Hallasz egy hangszert vagy egy hangot, amit fel kell ismerni, Jó válasz esetén kettőt léphetsz előre. Adott mezőnél a konkrét szöveg: Mindenki forduljon a könyvpolc felé, s csak a fülével figyeljen! Mit hallasz? Csak a dobó válaszoljon! Ha nem tudod, kérhetsz a csapattagoktól segítséget! De akkor már csak egyet léphetsz előre jó válasz esetén. KÉZ – anyagok lepel alatt– Tapintás érzékelése. Kettőt lépsz előre jó válasz esetén Általános szöveg: Nyúlj a lepel alá, s tapintással a kezeddel válassz egy anyagot, s mondd meg mi az! SZÁJ – fűszerek, édesítők lepel alatt – Ízlelés érzékelése. Kettőt lépsz előre jó válasz esetén. Általános szöveg: Válassz ki egy poharat, dugd bele az ujjad, kóstold meg, s mondd meg, mi az, amit találtál! Melyik cukor a legkevésbé káros a szervezetre? Mire kell figyelni sófogyasztás közben? Mire hat jól a fahéj, a chili, a bors? JOLLY JOKER – Memóriafejlesztés – Kérdés a játékvezetőtől. Mondj egy számot 1 – 12 között! S válaszolj a kérdésre! Kettőt lépsz előre jó válasz esetén. Ha segítséget kérsz a csapattagoktól, akkor jó válasz esetén egyet léphetsz előre. INFO – könyvtári dokumentumok lepel alatt– Tapintás érzékelése. Kettőt lépsz előre jó válasz esetén. Általános szöveg: Nyúlj a lepel alá, s válasz egy dokumentumot! Mondd el milyen anyagból van, s milyen a kötése! Adott mezőnél: Mi jellemzi a kötést? Milyen anyagból készítették? Mit érzel a könyv gerincénél? A CÉL: A nyertes Feltesz egy kérdést a csapatnak. Aki elsőre jól válaszol, azt bevonzza a CÉL-ba, a nyertes mezőbe!
  18. A játék lezárása: Megvan a két nyertesünk! A könyvtári játékért a tábori játék pontversenyében is kaptok a játékban végzett munkátokért is egy csapatpontot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Köszönöm a játékot! Ügyesek voltatok! A könyvtári kérdéseket is jól összehozta a csapat, s az egyéni kérdés is a többiekhez is kiemelkedően/nagyon jó/egész jó volt. Lássam ki mennyire érezte jól magát? Tegyétek fel a kezeteket kicsit (mutatom), közepesen vagy nagyon! Köszönöm. Küldjétek a következő csapatot!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: : Ezt a játékot lehet kevesebb kellékkel és más ismeretanyaghoz kapcsolódó INFÓ-val és JOKER-kérdésekkel is játszani szaknak megfelelően. Jobban kell figyelni a játékmezők kialakítására, az előkészületi feladatok pontos elvégzésére. Pl. A KÉZ piktogram fent maradt két példányban az asztalon, az egyikre kellett volna a 7-s számot írnom, s a sima 7-t kivenni a sorból. A sietség miatt lemaradt. Szerencsére a játék folyamatából nem hiányzott, csak én csodálkoztam, hogy milyen a véletlen, hogy senki sem lépett a KÉZ mezőre! Így a tapintás, mint érzékelés kimaradt, illetve azért egy más módon INFÓ-ban megvalósult. A másik probléma az volt, hogy a FÜL feladathoz kapcsolódóan kolléganőm késve küldte le nekem a megígért zenedobozt, így több hang/hangszer kimaradt. A legyező később jutott eszembe, a madárfüttyös cserépmadaramat meg elpakoltuk a költözködésnél, sajnos. A kis harangjátékot meg nagy izgalmamban elfelejtettem a borítékból, ahová védelem gyanánt betettem, elővenni! Hétfő volt, így mindent előtte kellett előkészítenem, és kevés lett a tervezett félóra, hiába beszéltem a zenedobozos kolléganővel is telefonon előtte. Ráadásul a megbeszéltnél előbb jött az első csapat, emellett kollégák is pont előtte hoztak vissza könyveket, s ezzel feltartottak, s az előzetes koncentrációra, összeszedettségre az 1. csapat előtt kevés időm maradt. 5 csapat volt, aki végig játszotta a játékot vegyes korosztállyal. A SZÁJ feladathoz a tapasztalat, hogy a poharakra rá kellett volna írni egy számot, s mindig összekeverni, mert volt olyan csapat, amelyik olyan sokszor dobott az ízre, hogy már felismerték a nagy poharat, amiben a kristálycukor volt, s mindegyik azt választotta! Teljesen egyforma pohár kell, hogy ne tudják formáról felismerni a tartalmát a pohárnak. Ha úgy érezzük lehet bővíteni vagy csökkenteni a piktogrammal fedett kérdéseket meg a játékmezőt is. A 12 lépéses játékmező 20 percre kérdésekkel együtt, úgy hogy csak az első nyerőig játszottunk és a csapatkérdésig, bevált. Az érdekesség kedvéért lejegyzem a tanulói kérdéseket. CÉL: 1. csapat – Ki írta a Copperfield Davidot? (Segíts nekik, hol keressék? Válasz „A „C”-nél (sic!) Tisztáztuk, hogy a „D”-nél, s miért? 2. csapat – Mit jelent a kottáknál a Mozart műveknél a K. V. (Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke Wolfgang Amadé Mozarts… von dr. Ludwig Ritter von Köchel (= Köchel-jegyzék) – Tudták a gyerekek! 3. csapat – Milyen irodalom szerepel a könyvtári dokumentumok között? (Kis rávezetéssel sikerült, hogy ismeretterjesztő és szépirodalom.) 4. csapat Milyen adatok szerepelnek a címlapon? Szerző, cím, kiadás helye, kiadó, kiadás éve (Gyorsan rájöttek a megoldásra.) 5. csapat Hogyan kölcsönzünk a könyvtárban? (Villámgyors válaszával szintén nyertes lett az a sikerorientált kisfiú is, aki szomorú volt, hogy arra már nincs időnk, hogy megvárjuk a többi befutó sorrendjét! De így gyorsaságával ő is nyert.)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék általános ismertetőjénél az egyes feladatokra jellegére tömören csak utalni kell, s az adott mezőnél kell részletesen kifejteni, hogy mit takar egy-egy mező. Ügyelni kell, hogy a külön feladatokat pörgősen oldják meg a gyerekek, különben elveszik a játék élő társasjáték jellege!
  22. Egyéb/megjegyzés: A tanulók és jómagam is jól éreztem magam játék közben, ez jól tükröződik a fényképeken is. Emellett a játék pedagógiai, fejlesztő célja is megvalósult. A kisebbek még nagyon igénylik a játékra alapozott ismeretszerzést. A CÉL mezőt az 1. csapat gyerekei rajzolták meg játék közben. Ez is mutatja, hogy az alsó és 5-6-s korosztálynak még mennyire fontos a győzelem képi világa is. S hogy egy pillanat alatt magukkal ragadta őket a játék heve! A közös értékelésnek a fent leírt módja most a kisebbekre való tekintettel jó volt, de nagyobbaknál már elemző, kritikai értékelés is következhet majd.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Polánszkiné Nádas Ildikó, (polszki@gmail.com)