JÁTÉKRA FEL!

Pörsökné Ágoston Hajnalka: Ház fogó

  1. A játék neve, címe: Ház fogó
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők először úgy állnak párban, akit kedvelnek, később viszont a helyzet alakul úgy, hogy olyannal is párt alkotnak, akikkel eddig nem keresték a kapcsolatot.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Érdemes szabadtéren játszani, de lehetőleg ne csúszós füvön, akinek problémája van a bokájával vagy a térdével, azoknak fel kell hívni a figyelmét az esetleges balesetveszélyre.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Segíthetnek a terület kiválasztásában, ahol jól tudnak majd futni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Megfelelő terep kiválasztása, ahol viszonylag sík területen kiálló gallyak vagy egyéb tárgyak nincsenek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy olyan játékot fogunk játszani, ahol a menekülő számára biztonságot fognak nyújtani a többiek a fogó elől.
  17. A játék menete, játékszabályok: Álljanak fel a játékosok párban viszonylag nagyobb távolságra, szétszóródva egymástól, úgy, hogy karjukat felemelve egymással szemben házikót alkossanak tenyerük érintésével egymással. Egy pár helyett lesz fogó, illetve menekülő. Cél, hogy a menekülő be tudjon állni egy házba, mielőtt a fogó elkapná. Ha sikerül előtte tenyerét a másik tenyeréhez érinteni, akkor az lesz a menekülő, akinek a helyére állt. A fogó így őt üldözi addig, amíg el nem éri. Nem szabad egymás ruhájába, hajába kapaszkodni, csak kézérintéssel fogható el a menekülő.
  18. A játék lezárása: A játék kifulladásig játszható. Legtöbbször úgy ér véget, hogy a fogó kimerül, már nem tud tovább szaladni. Számomra azért szimpatikus ez a játék, mert sokat lehet nevetni, szurkolni egymásnak, miközben nem foglalkoznak már azzal a diákok, hogy nem a barátjukkal alkotnak egy párt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A végén minden diáknak jár a dicséret, aki részt vett a játékban. Olyan is volt, aki csak megfigyelő volt, de szurkolt a többieknek és így ő is élvezte a játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékosok álljanak egymással háttal, érintsék meg egymás vállát vagy fonják össze karjukat. Ez nehezítés, mert a játékos párok már nem egy szemszögből látják az eseményeket, így váratlanabbul éri őket a váltás.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelmeztetés az esetleges balesetveszélyekre pl.: ne rángasd a társadat, csak kézzel érintheted meg stb. Akiknek elkalandozik a figyelme, mert távolabb állnak a szaladók tőle, azokat is lelkesíteni, hogy még tart a játék, szurkoljanak a szaladónak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Több osztállyal is kipróbáltam ezt a játékot. Szeretik a diákok, sokan részt vesznek benne, elfelejtik, hogy kivel nem szeretnének egy párt alkotni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pörsökné Ágoston Hajnalka