JÁTÉKRA FEL!

Plósz Andrea: Szomszédoló

  1. A játék neve, címe: Szomszédoló
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem és memória fejlesztése, csapatépítés, egymásra figyelés képességének javítása, jobb-bal gyakorlása.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A puha plüssállatokkal a baleseti kockázat már minimalizálva van, játék közben arra érdemes figyelni, hogy ne dobják ill. ne vágják egymáshoz a állatokat.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Plüssállatok vagy bábok bármilyen, de színes labdával vagy legalább egy tulajdonságban eltérő babzsákkal is játszható, szóval széles kellékkörből lehet választani, legjobb a plüssfigura.
  12. Technikai igény: A játékban nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszható, ha minden játékosnak van egy kispárnája, amire leülhet a földön (padlón).
  13. Az előkészítés feladatai: Kispárnák elhelyezése és a gyerekek leültetése egy körben, a plüssállatok kiválasztása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Természetismeret órán lehet beszélgetni azoknak az állatoknak a lakhelyéről, amelyeket a játékhoz használunk vagy mesét lehet olvasni róluk valamilyen szabadidős elfoglaltság keretében, rajzórán le lehet rajzolni őket vagy találós kérdéseket lehet feltenni, amelyeknek a játékban szereplő állat lesz a megfejtése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettöténetet mesélek hozzá: Ebben a játékban az erdő állatai fogják felkeresni a szomszédban élőket, hogy jobban megismerjék egymást. Neked csak azt kell megjegyezned, hogy melyik állatot kihez küldöd, de az sem árt ha tudod, hogy melyiket kitől kapod.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok egy körben foglalnak helyet kispárnákon. Praktikus padlóra, vagy valamilyen sima, jól csúszó felületre ültetni őket pl.: parketta, csempe. Keretmese: Az erdő állatai szomszédolnak. Az 1, aki felkeresi a szomszédot a mackó lesz. Én dobom ( csúsztatom) valakinek a macit, aki megkapta az tovább csúsztatja más valakinek, de jól jegyezze meg mindenki, hogy kihez küldte, mert a macit mindig ugyanahhoz a személyhez kell majd dobni. Akinél már volt a maci, az hátradőlhet az 1.körben, hogy ezzel is segítse a dobót abban, kinél nem volt még, kihez továbbíthatja. Ha már mindenkinél volt a maci, akkor megismételjük a dobási sorrendet a rögzítés miatt. A következő állat, aki felkeresi a szomszédot a majom lesz. Ismét én indítom a Makit és aki megkapta, az azt a macihoz hasonlóan továbbítja, de nem dobhatja senki ugyanannak a gyerekhez, akihez az előző körben dobta. Ha Maki is körbejárt itt is elismételjük újabb dobással az útvonalat, míg az nem rögzül. A következő állat a mókus lesz, aki az első kettőhöz hasonlóan útjára indul. Amikor mindhárom útvonal jól megy, egyszerre két állatot indítok, majd ráküldöm a harmadikat. Midet mindenki csak a megfelelő személyhez dobhatja, akit a begyakorlás során hozzárendeltünk. Ha ez már jól megy, akkor mindenki kap egy állatot, de csak 3-4 állatnak van hozzárendelt útvonala. Amikor azt mondom, hogy :Stop!, mindenki megáll és a, :Jobbra küldd!- utasításra egyszerűen mindenki csak eggyel jobbra, a mellette ülőnek továbbítja a nála lévőt figurát a, Stop! Balra küldd!-re pedig ugyanez, csak a másik irányba. A :Stop! Szembe! felszólításra pedig csak a 3-4 begyakorolt útvonalon haladó állatot indítja az, akiknél éppen a maci, a majom és a mókus van. Ha ez már jól megy, akkor a Stop! Balra!, és a Stop! Jobbra! körnél beiktatunk 1 vagy 2 vagy 3 sípszót. Az 1 sípszó azt jelenti, hogy ha meghallják, akkor a körből bárki felállhat, de csak egy valaki. Neki 3-4 mp-ig állva kell maradnia ( magában 3-4-ig számol), majd leül, de egy gyereknek folyamatosan állnia kell, tehát ha leült, utána egyből egy másik gyereknek( de csak egynek) fel kell állnia. Ha 2 sípszót hallanak a jobbra vagy balra körnél, akkor 2, ha 3 sípszót, akkor pedig 3 gyereknek kell állva maradnia, és őket váltják mindig újak, hogy az állás folyamatos legyen.
  18. A játék lezárása: Ez a játék nem játszható kiesésre, mert akkor a továbbküldésnek gyorsan vége szakadna, ezért a végén nem megéljenzünk egy gyereket hanem mindenkit megdicsérek, aki miatt a dobálás egyszer sem akadt el. De akár közösen főzhetünk valamit az adott állatnak az állat kezdőbetűiből, szem előtt tartva az állat valódi étrendjét pl.:Maki majom-nak , m-mel: makarónis banán, ,a-val aszalt madártojás nyárson stb. A lényeg, hogy a gyerekek fantáziája beinduljon, és közben persze megjegyezze, hogy mit is készítettünk, hiszen a végén egy önként vállalkozónak a táblán lévő Maki majom -felírás alapján vissza kell emlékeznie a menüre és el kell sorolnia az. Ha nem tudja, akkor jelképesen neki kell megennie, ezt a nem túl hagyományos ételt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem, ki hogyan érezte magát és felvetem, h. mindenki gondolkozzon azon, milyen további módosítási ötlete lenne a játék kapcsán.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Magyarórán: A játéknak azt a felét játszuk, amikor csak 3-4 plüsst küldünk tovább a begyakorolt útvonalon. A pl.: Stop, medve!-vezényszónál az adogatás leáll, és akinek a nevében a medve szó betűiből bármelyik megtalálható, azok helyet cserélnek egymással, a többiek maradnak. ( Hangkihallás gyakorlása) Attól függően, hogy milyen plüssöket indítunk útnak, mindig más állat neve szerepel a stop után, tehát más gyerekekre kerül a sor helycserénél. Rajzórán: Itt a Stop medve !- vezényszó után az adogatás leáll és, az azok cserélek helyet, akiknek a ruháján a medvén lévő színek közül bármelyik megtalálható.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fokozatosan ismertetem az újként belépő szabályokat, az útvonalakat ha kell többször is elismételjük, ha a kör elakad az adott figura dobálási soránál kiderítjük, ki rontott és a rögzítéshez valamilyen segítséget adunk. Ha a játék menetét zavaró túlhevülés lenne, akkor a rendbontókat megfegyelmezzük néhány fekvőtámasszal vagy egyszerűen felvetjük az Akkor befejezzük a játékot lehetőséget, ha nem embereli meg magát.
  22. Egyéb/megjegyzés: Felnőttekkel és gyerekekkel is játszottam már és mindenkinek nagyon tetszett. Én személy szerint is nagyon szeretem, mert semmilyen különösebb előkészület nem kell hozzá és akár 3-4 szem cukorkával is játszható. Fejlesztőórákra is be lehet vinni kisebb csoporthoz is, mert számos készséget fejleszt: akinek dobom megjegyzése a memóriát, akitől kapom az egymásra figyelést, a felállásoknak közösségformáló, csapatépítő szerepe van, a főzés pedig a fantáziát, a kreativitás, a tantárgyi tudást ( környezet állatok táplálkozása, tápláléklánc),a szóelőhívó és szóaktiváló készséget fejleszti (csak hogy leglényegesebbeket említsem).
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Plósz Andrea