JÁTÉKRA FEL!

Petrik Zsuzsanna: Mátyás király álruhában

  1. A játék neve, címe: Mátyás király álruhában
  2. A játék pedagógiai célja: egymásra való odafigyelés, koncentráció fejlesztése, szórakoztatás
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: elpakolás, hogy elegendő hely legyen a körben álláshoz
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: maszkok
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: maszkok elkészítése, résztvevők meghívása, terem berendezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Együtt készíthetünk maszkokat. Korábbi foglalkozásokon halljanak Mátyásról, róla szóló mesékről. Segíthetnek egy nagyobb tér kialakításában a játék előtt.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Köszönöm, hogy eljöttetek! Régebben biztosan sok Mátyás királyról szóló mesét hallottatok. Szerettétek ezeket a meséket? Én igen. Főleg azokat, amelyek arról szólnak, hogy Mátyás király álruhában járta a népet, hogy megismerje őket, az életüket, a szokásaikat. Ez a játék ehhez fog kapcsolódni.
  17. A játék menete, játékszabályok: Alakítsunk ki egy kört! Álljunk fel úgy, hogy mindenki jól lásson mindenkit! Kiválasztunk egy személyt, akit megkérek, hogy menjen át a szomszéd szobába, hogy ne hallja, amit a többiekkel beszélünk. Az itt maradt játékosok közül kiválasztunk egy játékost, ő lesz Mátyás király. A király azért járt álruhában, mert nem akart kitűnni a nép közül. Ezért megkérek mindenkit, hogy vegye fel a maszkot, így ti is egyformák lesztek. Visszahívjuk a kiküldött játékost. Mátyás király elkezd egy cselekvéssort, a többieknek a lehető legrövidebb időn belül követni kell őt. (Kipróbáljuk, először én mutatok egy cselekvéssort, a többiek követik.) A kiküldött, majd visszahívott játékosnak az a feladata, hogy kitalálja, hogy ki a Mátyás király, tehát, hogy ki kezdi a cselekvéssort. Fontos, hogy csak egy nevet mondhat, többet találgatni nem lehet. Ha eltalálta, Mátyás király megy ki, amíg a többiek új királyt választanak maguk közül. Ha nem találta el, újra ő megy ki, és szintén új királyt választunk.
  18. A játék lezárása: Megkérdeztem a gyerekeket, hogyan érezték magukat. A játékosoknak tetszett a játék, sokat nevettek közben. Elértem pedagógiai célomat, valóban figyelték egymást, koncentráltak, játék közben csak egymásra figyeltek. Megbeszéltük, hogy szerintük ki volt a legügyesebb király illetve kitaláló. Kit volt könnyebb illetve nehezebb követni. Egy bátortalanabb játékostól eltekintve mindegyikük elmondta saját véleményét. Vita nem alakult ki, nézeteltérés sem. Megköszöntem együttműködésüket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdeztem, voltak-e ellenérzéseik a maszk viselése miatt, azt mondták, nem. (Tetszett nekik a kellék, a játék után haza is vitték magukkal.) Tetszett nekik, hogy izgalmas volt a játék amiatt, mert a kiválasztott személynek csak egy lehetősége volt kitalálni, hogy ki a király, tétje volt annak, hogy kit választ. Nem volt szükség arra, hogy eltérjek eredeti terveimtől, működött az elképzelésem. Örültem annak, hogy mindig volt önként jelentkező, szívesen vettek részt a játékban. Nem volt szükség arra, hogy speciális dolgokkal keltsem föl az érdeklődésüket, rögtön együttműködést tapasztaltam.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha nem lett volna önként jelentkező, egy kiszámolós játékkal választottunk volna olyan játékost, aki kimegy, illetve királyt. Ennél a célcsoportnál nem volt szükség motiválásra, tetszett nekik a kerettörténet. Más célcsoport esetében szükség lehet arra, hogy egy-két kolléga bevonásával eljátsszuk a kerettörténetet (esetleg Mátyás korabeli ruhákban). Előfordulhat, hogy más gyerekek nem szívesen veszik fel a maszkot, ebben az esetben nem erőltetném. Így viszont a játék címét meg kell változtatni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Átkísérni a kiválasztott személyt a másik szobába (megmutatni neki, hol van)
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Petrik Zsuzsanna