JÁTÉKRA FEL!

Pesztenlehrer Zsolt: Szógyűjtő

  1. A játék neve, címe: Szógyűjtő
  2. A játék pedagógiai célja: Az idegen nyelv oktatásában, nagyon fontos a meglévő szókincs aktiválása, szinten tartása. A játék ebben ad gyakorlási lehetőséget.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nem szükségesek különösebb biztonsági intézkedések
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1db A/5 papír minden játékosnak, 1 db toll asztalonként, 2db dobókocka asztalonként
  12. Technikai igény: Összetolható asztalok, székekkel, hogy a 3-5 fős csoport kényelmesen elférjen, de elérhető közelségben legyenek egymáshoz, megkönnyítve a toll átadását.
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezése, asztalok összetolása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A diákok rendezik be a termet a tanár utasításai szerint
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok elfoglalják helyüket a csoportokban, a játékvezető ismerteti a szabályokat
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok 3-5 fős csoportokban helyet foglalnak. A csoportokat maguk is képezhetik, ill. a játékvezető is beoszthatja őket. Célszerű a hasonló képességű diákokat egy csoportba ültetni, így izgalmasabb lesz a játék és nem szegi senkinek kedvét a sikertelenség. A játékosok feladata: A játékvezető az adott forduló előtt kihirdeti a konkrét feladatot. Itt is adok néhány példát, de a variációs lehetőségek gyakorlatilag korlátlanok. A játékot időre vagy előre megadott darabszámra is lehet játszani. – Témakörök szerint gyűjtsetek pl.: 10 főnevet. A témát a játékvezető adja meg pl.: „lakás”, „konyha”, „gyümölcsök” vagy „ruhadarabok” – Írjatok 10db rendhagyó igét 3 alakkal! – Írjatok igéket témákkal kapcsolatos tevékenységekhez pl.: „szabadidő”, „sport” vagy „iskola” A tollat a játékvezető az asztal közepére helyezi és minden játékosnak ad egy papírlapot. Minden asztalra 2db dobókocka kerül. A játékosok felváltva dobnak, először egy kockával. Aki legelőször 6-ost dob, kezdheti a játékot. Felkapja a tollat és írni kezd. Utána minden játékos 2 kockával dob. Innentől tetszés szerint variálható, hogy mikor kell a tollat egymásnak átadni, ill. egymástól elvenni. Egy játékos addig írhat, míg egy következő nem dob a kockával egy előre meghatározott pontszámot. Adok néhány példát: – a két kocka összege legyen pl.: 8 – a két kockán egyforma számú pontok legyenek – a két kockán csak páros számú pontok legyenek – a két kockán csak páratlan számú pontok legyenek
  18. A játék lezárása: Két lehetséges lezárást ismertetnék: Amennyiben darabszámra játszunk és az egy asztalnál ülő játékosok egyike teljesítette a feladatot a játék nem ért véget. A helyosztókat is célszerű lejátszatni, hiszen a feladat elsődleges célja a gyakorlás. A győzteseket aztán lehet egy asztalhoz ültetni, így egy teljes „play off” rendszer is kialakítható. Amennyiben időre játszunk, akkor az idő letelte után a játékosok megszámolják megoldásaikat és az a győztes, akinek a legtöbb helyes megoldása van. A megoldásokat a játékvezető segítségével javíthatják, ha egymás között nem tudnak megegyezni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A jutalmazást a játékvezetőre bízom, a dicséret és a taps kijár a győzteseknek természetesen.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mint fent említettem nagyon sok lehetséges variáció van, ebben szabad kezet adok minden játékvezetőnek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék irányítása, pl.: idő mérése, esetleges vitás kérdések megválaszolása.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Pesztenlehrer Zsolt