JÁTÉKRA FEL!

Perényi Ibolya: „Katona-szerzetes”

  1. A játék neve, címe: „Katona-szerzetes”
  2. A játék pedagógiai célja: Történelem órai kifejezések megtanulása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény: szék minden résztvevőnek
  13. Az előkészítés feladatai: körbe tenni a székeket
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ha valaki ismeri a titkár-jegyző játékot, annak ismerős lesz a mai játék is. De ma és elkalauzollak benneteket a középkorba.
  17. A játék menete, játékszabályok: Körben ülnek a játékosok. A sorrend fontos, van egy rangsoruk: katona, szerzetes, hűbéres, egy, kettő, három, négy, öt, hat… A „tárgyalást” a katona kezdi úgy, hogy saját nevét mondja, aztán azét, akit hív: Katona: katona-szerzetes; Szerzetes: szerzetes-kettes; Kettes: Kettes-hűbéres… Hatos: Hatos-katona. Mindig ütemre kell mondani a szöveget. A katona adja meg a ritmust, mégpedig úgy, hogy tapsol, a combjára üt és jobb majd bal kezével a háta mögé mutat. Mindig a jobb-balra kell mondani, hogy: katona-szerzetes, egyes-négyes…Ezt mindenki a katona után csinálja: taps, comb, jobb („katona”), bal („szerzetes”), taps, comb, jobb („szerzetes”), bal („kettes”), taps, comb, jobb („kettes”), bal („hatos”), taps… Mindig, ha valaki eltéveszti a ritmust, akkor szólal meg, amikor nem ő jönne, visszahívja azt, aki őt hívta, pedig ezt tilos, nem szólal meg, amikor neki kell, vagy olyasvalakit hív, aki nincs a a játékban-akár szám, akár fogalom, akkor kiesik és a ranglétra aljára csúszik-azaz a legutolsó helyre.
  18. A játék lezárása: Úgy a legjobb játszani, hogy legalább egyszer legyen minden játékos katona vagy szerzetes vagy hűbéres. A játékvezető figyeli, ez mikor történik meg. De 6-8 percnél tovább nem jó játszani, akkor cserélni kell valamit.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem, mennyire segített a fogalmak neveinek megtanulásában, máskor is játsszunk-e ezekkel.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: további variációk lehetnek többi középkori fogalmak:földesúr, jobbágy, lovag, keresztes
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelnie kell a játékvezetőnek a ritmusra, arra, hogy ő is tudja, ki tévesztett, és hogy ki volt már elöl.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Perényi Ibolya