A játék neve, címe: Játék a betűkkel
A játék pedagógiai célja: -tanórán: tananyag ismétlése vagy bevezetése, együttműködésre nevelés, memóriafejlesztés, -egyéb helyen :csapatépítés, szórakozás, ismerkedés , összetartás
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A helyszín biztonságos kialakítása A játékhoz szükséges eszközök elhelyezése Gyerekek figyelmét felhívni, hogy a játék hevében mire figyeljenek
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Kartonlapocskák, melyeken betűk szerepelnek padok vagy asztalok, amikre a kártyákat kiteszem, illetve amikre ők a megoldásukat kiteszik
Technikai igény: pad vagy asztal
Az előkészítés feladatai: Kartonból négyzeteket kivágni, arra betűket írni A helyszínt berendezni a játékhoz(legyen futóhely, kirakóhely) két csapatot alkotni
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: betűkártyák elkészítése helyszín kiválsztása, berendezése
A játék megnyitása, nyitánya: Pl. A Duna-parton sétálgatva egy palackot találtam Jobban megnézve láttam, hogy egy üzenetet tartalmaz. Csakhogy a dugó nem zárt jól, elmosódott egy szó az üzeneten, ezt kellene kitaláljuk. Az asztalon található kártyák rejtik a megfejtést.
A játék menete, játékszabályok:Két padra lefordítva betűkártyákat teszek le. Ugyanazok a betűk vannak mindkét asztalon. A betűkből egy szót lehet kirakni. (Ez itt most nekünk az igekötő szó volt.) A memóriajáték szabályai szerint játsszuk majd a kártyák megkeresését, tehát kettő kártyát felfordítunk. Ha azonos a két betű, akkor magunkkal visszük és lerakjuk a csapatunk melletti asztalra(padra, székre, földre), ha nem, visszafordítjuk. A csapatokat előtte kialakítom . Tehát megvan a két csapat, kiraktam a betűkártyákat, elrejtve a keresett szó.( Csak az adott szó betűiből van kettő, a többiből egy.) Felállnak a csapat tagjai egymás mögé két sorban, néhány méterre a betűs asztaltól. A két csapat versenyzik egymással. Egy szót fogunk keresni. Elmondom a szabályokat. Ezután: Egy -egy játékos elfut az asztalhoz, felfordít két kártyát. Ha azonos betűket talál, hozza magával a két kártyát, ha nem, visszafordítja és visszafut a többiekhez. Amint visszaér, leteszi a két kártyát, és a csapatból egy másik fut a betűs asztalhoz, ő is felfordít kettőt. Aki nem talált betűpárt, az is gyorsan visszafut, amint visszaért, indulhat a következő gyerek. És így tovább. A leadott kártyákat addig a többiek rendezni próbálják, keresik a szót. Ha rájönnek, segíthetik majd a futókat, hogy milyen betűkre van szükség.
A játék lezárása: Amint megtaláltuk a keresett szó minden betűjét, (betűpárját), véget ér a játék, tehát az a csapat nyer, amelyik leghamarabb kirakja hiánytalanul a szót. Kerettörténet vége: Kivetítem nekik, pl. az igekötő fogalmát, így beilleszthetjük a hiányzó szót. Vagy más nyelvtani fogalmak közé illesztem a szót, attól függően, mit akarok kezdeni a szóval, illetve hogy melyik órán, foglalkozáson játszom. És hogy mit akarok a szóval elérni.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után leülünk a helyünkre, kezdjük, folytatjuk a munkát. Nyilvánvalóan az igekötő szerepet játszik az órán. (vagy vele foglalkozunk, vagy átismételjük a tanultakat stb) Jutalmazás: nyomdát adok a győztes csapat tagjainak Megdicsérem őket, hogy ezt az összetett játékot ügyesen, egymásra figyelve, szabályokat betartva, egymást segítve játszottuk le
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék rendkívül sok lehetőséget rejt magában. A betűk a végtelenségig variálhatók, bővíthetők, így a játékra sor kerülhet idegennyelvi órától kezdve a matekon át az irodalomig, minden órán bevethető. Nyelvi órán akár több fordulóval is játszható. De csapatépítő foglalkozásokon, osztálykirándulásokon, tképzéseken stb is felhasználhatjuk, hiszen megmozgat, memóriafejlesztő, versenyhelyzetet teremt, izgalmas, építhetünk a gyerekek, csapattagok nyerni akarására, versenyszellemére, kihívások elfogadására. stb A csapat tagjai segíthetik egymást, összekovácsol, fejleszti a szociális érzéket, kooperatívitást, elfogadást segíti stb…. Felpörget, levezet, ráhangol, igazából bármikor bevethető szerintem Nem kell hozzá más, mint egy jó szó, amit ki kell memóriázniuk, és akár közösen is készíthetünk betűkártyákat, amihez a játékvezető aztán hozzáteszi azokat a betűket, amire szükség lesz. A kerettörténetet is variálhatjuk hozzá, igazíthatjuk ünnepekhez, alkalmakhoz(karácsony, húsvét stb…) -gondoltam egy szóra…. de nem a hagyományos úton kell kitalálni, hanem így -a kisegér megrágta a fiókban a levelet, hiányzik egy szó, találjuk ki melyik az …. – XY kismanó mindent radírozó tollával kitörölt egy szó a tankönyvünkből, füzetünkből…stb keressük meg… -XY elillanó tintával írt üzenetet valakinek, aki sajnos pont akkor látta az üzenetet, amikor az utolsó szó már eltűnt papírról ….de a betűkártyákből ki lehet találni
A játékvezető speciális feladatai: Lehetőleg egyszer minden játékos vegyen részt a játékban, tehát fusson és fordítson fel két lapot. A szabályok betartását kell ellenőrizni, meg hogy ne legyen kapkodás, ne akarjon az egyik vagy másik gyerek a többiek fölé kerekedni. 10-11 éves gyerekekkel játszottam, ők imádnak ilyen kihívásoknak megfelelni, egymást is le akarják győzni. Aki kevésbé lelkes, ö volt az én segítőm, az egyik a kártyák kirakásában segített, a másik fotózott.
Egyéb/megjegyzés: A váratlan bejelentés, miszerint márc.8-tól digitális oktatás lesz, egy kicsit átírta a terveimet, de ettől függetlenül nagyon jól sikerült a játék,. Köszönöm a hasznos tanácsokat, játékötleteket!
A játékot lejegyezte: Perákné Rozgonyi Anita