JÁTÉKRA FEL!

Pénzesné Józsa Edit: 1. A játék neve, címe: Színes labda (egyéb variációkra cím lehet a Kapd el a/az…..!)

A játék neve, címe: 1. A játék neve, címe: Színes labda (egyéb variációkra cím lehet a Kapd el a/az…..!)

A játék pedagógiai célja: A koncentráció, összpontosítás, memória, figyelem fejlesztése, a fair játék tükrében. A gyerekek jól érezzék magukat, miközben egészséges versenyszellemet alakítunk ki.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulóknak a labda elkapása közben, a kör közepe felé szaladva figyelmesnek, óvatosnak kell lenniük, hogy elkerüljék az esetleges elesést, összeütközést. Figyeljenek egymásra is!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: labda, papírlapok, kétoldalú ragasztó, vagy csipesz a lapok rögzítéséhez

Technikai igény: nincs

Az előkészítés feladatai: A játékosok kihúzzák az előre elkészített színes lapokat, melyeket a kétoldalú ragasztóval a mellkasukra kell erősíteni, hogy látható legyen ki milyen színű.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy korábbi foglalkozáson a színes papírlapok közös elkészítése kivágás, színezés, tetszés szerinti technikával.

A játék megnyitása, nyitánya: Minden játékos húz egy színt az előre elkészített színes lapokból, vagy megegyezés alapján a saját színű lapjaikat is választhatják. Ezeket felhelyezzük a kétoldalú ragasztóval (vagy bármilyen biztonságos módon) a ruhájukra (mellkas) látható helyre. Innentől kezdve a színek játszanak.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körbe állnak. A kezdéshez egy játékos (pl.: akit én választok) középre áll. A középen álló játkosnak a kezében van a labda, melyet fel kell dobnia a levegőbe úgy, hogy az lehetőleg a körön belül maradjon. A dobás közben mondania kell egy színt, akinek majd a kör közepe felé kell haladnia és elkapni a leeső labdát. A dobónak pedig el kell foglalnia az általa megnevezett szín helyét. Ha a szín elkapta a labdát, ő dobhatja fel azt, és ős is mond egy másik színt, akivel helyet cserél.

A játék lezárása: Mivel a cél, hogy a legügyesebb játékos maradjon, így ha valakinek nem sikerül elkapni a leeső labdát, az a szín kiesik. Ha a dobó kidobja a körön kívül a labdát (nem fair módon játszik) szintén kiesik.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a győztes megdicsérése. A kiesett játékosok elmondhatják tapasztalataikat, véleményeiket, hogy mire figyelnének legközelebb, hogyan érezték magukat. Mit javasolnak egymásnak.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amennyiben a szórakozás a játék célja, illetve a mozgás, akkor lehet úgy módosítani a játékot, hogy a labdát nem elkapó nem esik ki rögtön, hanem a játékosoknak 2-3 életük van. A Játék nehezítése: A színes lapokat a játékosok hátára helyezzük, hogy a dobó ne lássa. Így meg kell jegyezni, hogy milyen színek vannak játékban, mely színek estek már ki. Ha a dobó olyan színt mond, ami már kiesett, akkor ő is kiesik. Egyéb variációk: Színek helyett lehet városok neveit vagy zöldségek, gyümölcsök neveit használni. Ekkor a dobó játékos azt mondja, hogy Kapd el a/az……! Ezen variációk alkalmazhatók természetismeret órán, de bármelyik órán a tantárgyhoz kapcsolódó szavak fogalmak elsajátítására is. pl.: a háziállatok vagy vadon élő állatfajok rögzítésére, de akár nyelvi órákon is bevethető.

A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok érthető, pontos, fokozatos ismertetése, kellékek meglétének ellenőrzése. Figyelni játék közben a tanulók fizikai épségére. Esetlegesen felmerülő konfliktus, egyetnemértés kezelése.

A játékot lejegyezte: Pénzesné Józsa Edit