A játék neve, címe: Kié lesz az osztályplüss?
A játék pedagógiai célja: A 200-as számkörben a számtulajdonságokat és a szorzás, osztás műveletét gyakorló játék.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Tantermet előkészíteni, padokat a terem szélére, óvatosságra inteni a gyerekeket a futkározás miatt.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Osztályunk plüsse, kréta (szabadban pl.: ugrókötél).
Az előkészítés feladatai: Termet átrendezni, vonalakat felrajzolni: 3 vonal (középsőtől a másik kettő ugyanakkora távolságra), osztályplüsst elővenni, számokat összeírni és feladatokat kitalálni hozzá.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Terem átrendezése, a csoportkialakítás módjának megválasztása.
A játék megnyitása, nyitánya: Két csapat kialakítása után, számok kiosztása (gyerekek húznak) mindkét csoportban. A két csapat feláll a szélső vonalakra, egymással szemben. Az osztályplüss a középső vonal közepén.
A játék menete, játékszabályok:Első kör: Kiosztott számok: 120, 150, 140, 160, 180, 50, 60, 30 (kevesebb gyerek esetén nem kerül kiosztásra az összes szám). Feladatok: 3*40 30*5 2*70 4*40 60*3 200:4 180:3 150:5 30*6 8*20 50*3 120:2 150:3
Első körben számfeladatokat mondok. Ha a számfeladat eredménye az a szám, ami a gyerek kezében van, kiszalad a plüssért. Mivel mindkét csoportban ugyanazok a számok vannak kiosztva, így ketten szaladnak egyszerre. Aki hamarabb elkapta, az 1 pontot szerzett a csapatának.
Második kör: Ebben a körben számtulajdonságok szerepelnek. Újabb számok kiosztása. Annyiban tér el a szabály az előzőtől, hogy lehet olyan számtulajdonság is, aminek több megoldása van, így négyen is szaladhatnak a plüssért. Kiosztott számok: 100, 130, 140, 150, 170, 180, 190, 200 (kevesebb gyerek esetén nem kerül kiosztásra az összes szám). Feladatok: 135 tízes számszomszédai (130, 140) 189 tízesre kerekített értéke (190) 177 tízes számszomszédai (170, 180) 200 kisebb tízes szomszédja (190) 145 tízes számszomszédai (140, 150) kerek százas (100, 200) 127 tízesre kerekített értéke (130) 145 tízesre kerekített értéke (150) 198 nagyobb páros szomszédja (200) 171 tízes számszomszédai (170, 180)
A játék lezárása: Az első kör után összegzés, majd a játék folytatása a második körrel.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Pontok összegzése. Önmaguk értékelése. Tetszett-e a játék? Miért? Mi volt benne a nehézség? Mitől tetszett volna még jobban?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kezdetben elég csak az alapjáték, mivel a 8-9 éves korosztály számára így egyszerűbb. Ha másodszorra játsszuk, akkor a következőkkel lehet variálni: • Nehezebb számfeladatok (gondolkodtatóbbak). • Ha az egyik csapat elkapja a plüsst, de a másik csapatból kiszaladó játékos megérinti a kiszaladót, a másik csapaté a pont (nem lehet átmenni a középső vonalon túlra). • Ha egy olyan számfeladatok mondok, aminek az eredménye 0, akkor mindenki szalad. • Ha egy olyan számfeladatok mondok, aminek az eredménye több, mint 200, akkor minden fiú szalad. • Ha egy olyan számfeladatok mondok, aminek az eredménye nem kerek tízes, akkor minden lány szalad.
A játékvezető speciális feladatai: Először legalább kettő próba szükséges. Pl.: 200-60, 160-100 Ha érthető, akkor lehet elkezdeni a játékot. Ha sikere van a játéknak, akár a gyerekek segítségével is lehet változtatni, nehezíteni a szabályokon, illetve más órákra is át lehet írni a feladatokat.
Egyéb/megjegyzés: Differenciálásra ad lehetőséget, ha én osztom ki a számokat, annak megfelelően, hogy mennyire nehezek a számfeladatok.
A játékot lejegyezte: Pékné Ország Ildikó