JÁTÉKRA FEL!

Paulik Ákos: Zenei activity

A játék neve, címe: Zenei activity

A játék pedagógiai célja: Zenei memória, ismeretek fejlesztése

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Játék közben figyelni, hogy a részvevők esetlegesen ne hevüljenek túl, egymásra, egymás különböző képességeire figyelemmel legyenek.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: A beemelt feladatoktól és a játék levezetésétől (táblával vagy anélkül) függően papír és ceruza, esetleg különböző színű és alakú kavicsok.

Technikai igény: Nincs. Esetleg székek és egy asztal a pályatábla papírjának, de azok is elhagyhatók.

Az előkészítés feladatai: Előzetesen tudni kell, hogy a célcsoportnak mi lehet a közös zenerepertoárja (közös éneklésekkor, pl. tábortüzeknél). Ha pályatáblát is akarunk használni, ennek a megrajzolása szükséges. Kavicsok gyűjtése a résztvevők bábui számára.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ez az eredeti ötletben (középiskolai tanítványaimnak lazító óraeleji játék népzene vagy zenetörténet órára – de ez alkalmazható akár zeneiskolai közegben, szolfézs órán, általános és középiskolai közösségekben ének órákon vagy kirándulásokon vagy akár szoros, alapvető zeneiskolai képzettséggel bíró baráti társaságokban) a tanítás részévé válik. Mert pl. népzenéből a bevonható dalok lesznek a tanult népdalok, zenetörténetből a bevonható dallamok a tanult zenék könnyen felismerhető részletei. A pályatáblát elkészíthetik a játékvezető utasításai alapján a résztvevők is.

A játék megnyitása, nyitánya: Ha pályatábla lesz használatban, azt kihelyezzük egy jól látható helyre (tanteremben pl. tanári asztal, kültéren akár a földre). A játékvezető kiosztja a kavics bábukat. Enélkül egyszerűen csak kiáll és felkéri (tetszése szerint választva vagy sorsolva) az egyik résztvevőt az első megoldandó feladvány bemutatására.

A játék menete, játékszabályok: Az első (kiválasztott) bemutató kigondol egy dalt, zeneidézetet a közösen megismert repertoárból. Választ egyet a két vagy három bemutatási mód közül (Kodály-féle kézjeles elmutogatás, jellegzetes ritmus eltapsolása, esetleg papírlapra a dallamvonal lerajzolása – ez utóbbit a közösen jól láthatóság érdekében csak kisebb csoportoknál érdemes alkalmazni), ha egyik sem megy, el lehet kezdeni énekelni szöveg nélkül (lalázva) a két vagy három első hanggal, sikertelenség esetén egyre több részletet bevonva. A többiek dolga minél kevesebb információ alapján az idézett dal/zene felismerése. Ha a játékkal az Activity-hez hasonló gyorsan megrajzolható pályatáblát is használunk (ezt csak kevesebb – maximum 4-6 – résztvevőnél érdemes!), meg lehet határozni, hogy hány információ hány lépést jelenthet a táblán. Pl. ha valaki első közlés (mondjuk ritmustapsolás) alapján felismeri az idézetet, ötöt léphet előre, ha dallamvonalrajz is szükséges hozzá, csak négyet, ha kézjeleket is látni akar, csak hármat, ha két indítóhangot meg is akar hallgatni, csak kettőt, ha további két hangot, már csak egyet, s a továbbiaknál már nem jár lépéslehetőség. A pálya méretét a játékvezető az előkészületek során a közösen ismert repertoár és a csoport méretéhez alakíthatja (több közös dal/zene, nagyobb pályát eredményezhet, de érdemes úgy alakítani a körülményeket, hogy a győzelemhez, célba éréshez legalább két (inkább három) elsőre jó válasz kelljen. Ha valaki felismer egy dalt/zenét, ő a következő feladvány készítője. Ha senki nem ismeri fel a feladványt, a játékvezető új résztvevőt jelöl. Népzene órán egy-egy felismert népdalt a felismerést követően a csoport közösen vagy a felismerő résztvevő elénekel.

A játék lezárása: Pályatábla esetén a táblán elsőként végigérő résztvevő nyer. Tábla nélkül a játékvezető tisztje eldönteni, mikor hagyják abba. A tábla és a kellékek begyűjtésébe a játékvezető vonja be a résztvevőket!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Iskolai foglalkozás esetén: akár jeggyel értékelheti a győztest, a végén a legkevésbé felismert dallamok ismétlésre kerülhetnek. Szükséges megbeszélni a játék végén melyik dal/zene felismerése okozott gondot, esetleg azt is, miért lehetett így.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A leírásban próbáltam flexibilisnek lenni, többféle kivitelezésnek helyet hagyni.

A játékvezető speciális feladatai: A fent leírtakon kívül nincs.

Egyéb/megjegyzés: Próbáltam mindent kifejteni feljebb.

A játékot lejegyezte: Paulik Ákos