JÁTÉKRA FEL!

Patkó Edina: Mit keresel kiskertemben? (Népi játék átdolgozása)

  1. A játék neve, címe: Mit keresel kiskertemben? (Népi játék átdolgozása)
  2. A játék pedagógiai célja: A testmozgás megvalósítása játékos formában, csapatépítés, szórakozás.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben, illetve az udvaron lévő akadályozó tárgyak elpakolása.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: nincs
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: –
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék köralakítással kezdődik. Kérjük a gyerekeket, hogy lehetőleg úgy álljanak be, hogy egy fiú, egy lány kerüljön egymás mellé. Nem kötelező beállni a körbe, lehet később is csatlakozni.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek kört alkottak, ők a kerítés, középen egy gyönyörű kert. Különböző gyümölcsök teremnek benne. A gazda éppen elment. Eközben egy tolvaj beszökött a kertbe és lopkodja a gyümölcsöket. Tehát szükség van egy gazdára és egy tolvajra. A gazda felelget a tolvajjal. o Mit keresel kis kertembe? o Szőlőt ennék, ha volna! o Lusta voltál, nem ültettél. Ha én bemegyek? o Én meg kimegyek! (Közösen elismételjük a felelgetőt, hogy bárkire jutnak a szerepek, el tudják mondani.) A tolvaj kifut a körből és elkezd körülötte futni, a gazda utána. Ha sikerül elkapja, ha nem sikerül, maximum kétszer lehet körbefutni a kört. Közben a tolvaj kiránthat valakit körből, ezzel ő megmenekül. Akit kirántott az lesz a gazda. Aki pedig a gazda volt tolvaj lesz. Minden tolvajnak más-más gyümölcsöt kell mondania.
  18. A játék lezárása: Ha már minden gyerekre sor került a játékvezető az „Állj!” szóval véget vet a játéknak. Ha helyszínen nem változtatunk, nem kell foglalkozni a helyreállítással. A játék végén jól érzékelhető, hogy megvalósultak-e a célok? Jó volt-e a hangulat? Látszik-e, hogy egyre jobban együtt tudnak működni a gyerekek, vagy volt- valamilyen vita, konfliktus. Ezeket a tapasztalatokat figyelembe véve kell a következő játékokat kiválasztani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a gyerekek röviden elmondják tetszett-e a játék, melyik szerepet tartották izgalmasnak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Életkortól függően lehet a felelgetőt az eredeti népies nyelvjárásban mondani. o Mit kereső kikertömbe? o Szőlőt önnék, ha vóna! o Lusta vótá, nem űtetté! Ha jén bemék? o Én mög kimék! Néhány perc játék után a tolvajnak pl. zöldségeket, kerti szerszámokat stb. kell mondani. Ha valaki olyat mondd, ami már elhangzott, akkor kővé válik. (kiesik a játékból) Nehezítés lehet, hogy a tolvajnak jobbra, vagy balra kell elkezdeni futni, amikor kijön a kertből. Ha eltéveszti szintén kiesik a játékból.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A balesetveszély elhárítása, esetleges viták megoldása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az elsős osztályommal eljátszottuk a játékot a változtatásokkal együtt. Nagyon tetszett nekik. Ők találták ki azt a szabályt, hogy amelyik tolvaj ugyanazt mondja, vagy eltéveszti az irányt az kieseik a játékból. A népies felelgető nagy sikert aratott, bár sokszor kellett nekik segíteni az elmondásban.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Patkó Edina