JÁTÉKRA FEL!

Patainé Péter-Szarka Éva: Úton

  1. A játék neve, címe: Úton
  2. A játék pedagógiai célja: Csapatmunka erősítése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a játék során fokozottabban figyeljenek egymásra. Eleshetnek, csúszhatnak, magukkal ránthatják egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Annyi A/4-es lap, ahány fő részt vesz a játékban. Egy kötél, vagy ragasztószalag. Start és cél felírva egy-egy lapra.
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék előtt berendezni a termet, vagyis a padokat a falakhoz tolni, a székeket eléjük tenni. Elkészíteni a Start és Cél lapokat,és az A/4-es lapokat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezésben tudnak segíteni a gyerekek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: (A hittanóra keretén belül játszom a gyerekekkel. A játék a tananyaghoz kapcsolódik, vagyis a húsvét utáni és pünkösd előtti időszak történetei. 3 játék épül egymásra. Az első egy „fejre csapós – kézre csapós” névtanulós játék, amit a húsvét utáni események szereplőinek neveiből lehet választani. Második játék a „postás” kicsit másképp, mivel itt dobókockát használok pénzérme helyett, és az „evangéliumot-örömhírt” kell továbbadniuk a gyerekeknek, végül a plüss helyett egy kicsi keresztért nyúlnak. A harmadik játék ez, az Úton c. játék.) A játék megnyitása: – Megtanultuk már a tanítványok és az asszonyok nevét, majd megérezhettük, hogy milyen gyorsan terjedhet a hír, hogy Jézus feltámadt. – Ha tovább haladunk a húsvéti eseményeken, akkor tudjuk, hogy a tanítványok, – ez a baráti társaság együtt maradt-, hiába már nem volt velük a Mesterük. Lehet, hogy nem volt könnyű együtt maradniuk, hisz a vezető már nem volt köztük. – A következő játék során kipróbáljuk, hogy milyen nehézségei vannak az együtt maradásnak.
  17. A játék menete, játékszabályok: o A terem egyik végében (kb. 1,5 méterre a faltól) keresztben ki kell húzni egy kötelet. o A kötél egyik végéhez a START lapot, a másik végéhez a CÉL lapot teszek a földre. o A tanulóknak egymás után kell felsorakozni a kötél, illetve a START lap mögött. o A 20 főt két csapatra osztom, egyszerűen 1-10 tanuló egyik csapat, 10-20 a másik csapat. o A két csapatot el is nevezem: „Húsvét”, illetve „Pünkösd”. o A csapatok egymás követően fognak elindulni a játékban, hogy elkerüljük az esetleges baleseteket. o A csapatok legelöl álló tagjának a kezébe adok 10-10 lapot, ezek szolgálják az útépítést. o Megkérem őket, hogy fogják meg egymás kezét, illetve a csapatok 2. tagja csak az elöl álló ruháját fogja meg. o A feladat az, hogy „utat kell építenie” az elöl állónak a kezében levő lapokból. o Tehát, az elöl álló rakja a földre a lapot: egyesével, lépésnyi távolságra. o Közben a csapattagok egymás kezét fogva csak a lapokra léphetnek. o Ha elfogy az „út”, akkor a már feleslegessé vált lapokat előre kell adni úgy, hogy nem engedhetik el egymás kezét a gyerekek. o Ha lelépnek, leesnek az „útról” vagy elengedik egymás kezét, akkor vissza kell menni a START – hoz és elölről kezdeni a játékot. o Az utat, illetve a játék teret, amit meg kell tenniük szóban jelölöm ki. Vagyis a START laptól, a táblát érintve, a CÉL – ba kell megérkezniük.
  18. A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, ha mindkét csapat végigjárta a kijelölt utat, és beérkeznek a CÉL- ba.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén mindenki leül a székére egy nagy körben. Mivel az óra 45 perces, ezért utalok arra, hogy nem is olyan könnyű együtt maradni az úton, és valószínű a tanítványoknak sem volt az. Az idő függvényében teszek fel kérdéseket a gyerekeknek? o Milyen képességekre, tulajdonságokra volt szükségetek az „együtt maradáshoz”? o Mi volt a legemlékezetesebb pillanat a játékok során?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 12 fős csoporttal a játékot úgy is játszhatjuk, hogy: o A lapokat útként kitesszük, és körbekerítjük ragasztószalaggal a játékteret. o Párokat alakítunk ki. o A párok egyik tagjának a szemét bekötjük. o A pár másik tagja látja az utat, tehát ő fog vezetni, irányítani, de csak szóban, és a kijelölt pálya széléről. o A pár másik tagja lépked végig a kirakott út – lapokon. o Itt nincs összekapaszkodás, hanem a párok biztonságos távolságot tartva követik egymást.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a gyerekek biztonságát.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.jatekrafel.hu
  24. A Játékot lejegyezte: Patainé Péter-Szarka Éva