JÁTÉKRA FEL!

Parragné Szentesi Katalin: Mentsd meg a királylányt!

  1. A játék neve, címe: Mentsd meg a királylányt! A gonosz sárkány elrabolta a királylányt, akit a bátor királyfiknak kell kiszabadítani a várból.
  2. A játék pedagógiai célja: Ismerjék meg az új játékot és a hozzá tartozó szabályokat. Fejlődjön a közösségi magatartás, az együttműködő képesség, az egymásra figyelés. Erősödjön a szabálytudat. Fejlődjön a figyelem, a szem-kéz koordináció, térérzékelésük, térbeli tájékozódó képességük.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékhoz biztosítom a megfelelő helyet – az asztalokat félrehúzom. Max. 10-12 gyermekkel játszom, hogy ne ütközzenek össze, így csökkentem a baleset kockázatát.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Körkötél, 25 babzsák, korona a királyfinak, tiara a királylánynak, homokóra.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A játékhoz szükséges feltételek: megfelelő légkör, hely, idő és eszköz biztosítása. Eszközök előkészítése. Asztalok félrehúzása. Körkötél kihelyezése, babzsákok előkészítése. Terem berendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészületek során óvodás korosztálynál: kivágott koronaforma festése és díszítése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Hoztam nektek egy mesét, amit el is játszunk. Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer egy király hatalmas birodalmában. A szomszéd országban élt az egyfejű sárkány. egy ideig békességben éltek egymás mellett, de egyszer összevesztek, és a sárkány elrabolta a királykisasszonyt. A király kihirdette: annak adja feleségül a királylányt és fele királyságát, aki kiszabadítja a királylányt!
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Elmondom a kerettörténetet, mesét. 2. A királyfit és a királylányt mondókával számoljuk ki (pl.: Mese, mese mátka…). 3. 12-12 babzsákot helyezek a kötél által határolt körön kívülre és a körön belülre. Majd a királylány és öt védő áll a körön belülre, valamint a királyfi és öt katonája a körön kívülre. 4. Instrukció: Most nagyon figyeljetek, gyerekek! A játék akkor kezdődik, amikor a királyfi elkiáltja magát, hogy "Támadás!". Az időt egy kétperces homokórával mérjük. Azé lesz a királylány, akinek a homokóra lejártakor kevesebb babzsákja van a tárfelén. Figyeljetek egymásra, hogy ne ütközzetek össze! A babzsákot lefele dobjátok, vigyázzatok társatokra! A támadók nem léphetik át a kötélvárat, mindenki csak a saját térfelén játszhat! A játékot kétszer játsszuk el, hogy mindenki részt tudjon venni.
  18. A játék lezárása: A játék zárásaként megszámoljuk, hol van több/kevesebb babzsák. Mese vége: 1. Ha a sárkánynál maradt a több babzsák: "Sajnos ez a királyfi nem tudta legyőzni a sárkányt! A királylány a sárkány fogságában maradt." 2. Ha a királyfinál maradt kevesebb babzsák: "A királyfi legyőzte a sárkányt, így a királylányt feleségül vette, és vele kapta fele birodalmát is."
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Visszajelzés egy-egy kör után: "Közösen tapsoljuk meg a győzteseket!" Visszajelzés a játék végén: "Nagyon ügyesek és bátrak voltatok a játékban! Okosan követtétek a szabályokat! Máskor is játszunk ilyet!" Az első alkalom után nem kérek a gyerekektől verbális visszajelzést, hanem hagyom, hogy a gyermekek benne maradjanak a játék hangulatában, figyelem a gyermekek reakcióit, levonom a következtetéseket, és a következő alkalommal beépítem ezeket a tapasztalatokat a játékszervezésbe. Amikor már többször is játszottuk ezt a játékot, akkor a játék végén leülünk egy körbe, és megkérdezem a gyerekektől, hogy mi okozott nehézséget, illetve mi tetszett a játékban? Így lehetősége van a gyerekeknek, hogy kifejezzék érzelmeiket a játékkal kapcsolatban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztés: – 1 perc alatt kell teljesíteni a küldetést (1 perces homokóra). – A vár köré vizesárkot építek, amit egy újabb kötélkörrel érzékeltetek. Ha a babzsák beleesik a vizesárokba (két kötélkör közé), akkor elsüllyed, azaz nem használhatja fel egyik csapat sem. Variáció: A körkötél léggömb lesz,. Változik a kerettörténet. A királyfi kiszabadította a királylányt a sárkány fogságából, és egy léggömbbel menekülnek. A sárkány vissza akarja kapni a királykisasszonyt, így utána ered várvédőivel. A királyfi katonáival a léggömbbe menekítette a királylányt, de felszállás előtt meg kell szabadulnia a terheiktől. Játék: minél kevesebb babzsáknak szabad maradni a léggömbben, így menekülhet meg a királylány.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelnie kell arra, hogy megfelelő légkört teremtsen a játékhoz, hogy előkészítse a helyszínt, és érzékletesen mondja el a kerettörténetet. Emellett a játékvezető jelzi, ha lejárt az idő, és a feldolgozás során segíti a gyermekeket érzelmeik kifejezésében.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nincs.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Parragné Szentesi Katalin