JÁTÉKRA FEL!

Papp László: Tárgy animáció

  1. A játék neve, címe: Tárgy animáció
  2. A játék pedagógiai célja: Mint nyelvszakos tanár az általam használt játékoknak a legfőbb célja, hogy valamilyen, a tananyagban meghatározott ismeretanyagot elmélyítsek, begyakoroltassak úgy, hogy annak ne legyen tankönyv íze. Ha a gyerekek nagyon fáradtan érkeznek, akkor a játék célja, hogy fizikailag és szellemileg egy kicsit felfrissüljenek, lelazuljanak, és ne érezzék tehernek azt, ami az órámon rájuk vár. A vizsgajátékom elsődleges pedagógiai célja, hogy a tanulókat együttműködésre serkentsem. Tanárként úgy látom, hogy a gyerekek jó része egyre inkább önzővé válik, csak a saját jó létük, problémáik megoldása érdekli őket, másokkal nem nagyon törődnek. Egy jó példa erre, hogy a hiányzó társuknak soha – még többszöri felszólításra sem – küldik el az órák tananyagát, pedig csak egy fénykép és néhány klikk az okos telefonok segítségével. Ez igen jellemző a célcsoportomra. Vizsgajátékom másodlagos célja a találékonyság fejlesztése. A nagyképernyős tévék, az internet és okos telefonok világában roppant kíváncsi vagyok a kreativitásukra. A választott játékot még senkivel nem játszattam. A jövőben minden általam tanított osztályban ki fogom próbálni.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükségesek, mert a helyszín egy biztonságos tanterem. A választott játéknak nincs nagyobb kockázata, mint egy angol órának.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Egy hétköznapi tárgy, jelen esetben egy szék.
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek a körbeüléshez.
  13. Az előkészítés feladatai: A padokat székeket kell a célnak megfelelően rendezni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel már máskor is játszottunk különböző játékokat, a gyerekek szívesen vettek részt e játékban is. Az önkéntesség elvét figyelembe véve tettem fel a kérdést, hogy ki szeretne részt venni a vizsgajátékban. Minden kéz a levegőben volt. Ehhez nagymértékben hozzájárult az is, hogy a Te játékaid nagy sikert arattak már korábban a célcsoportomnál.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Miután mindenki jelezte részvételi szándékát előálltam a kerettörténettel: Képzeljétek el, hogy egy általatok nagyon kedvelt televíziós csatorna résztvevőket keres Reality show-k szereplői posztjára. Aki bekerül, rendszeresen szerepel a képernyőkön, híres lesz és hét számjegyű lesz a havi fizetése. Ezek mellett rendszeresen jár külföldre – a világ minden tájára – forgatni. Ahhoz, hogy bekerülj a TV csatornához, bizonyítani kell rátermettségedet, meg kell mutatnod, hogy kreatív vagy és hogy tudsz egy csapat hasznos tagja lenni, tehát igazi csapatjátékosnak kell lenned. Ugyanakkor meg kell szoknod, hogy sokan néznek felvétel és a műsor közben. Én – a tanár – vagyok a kaszting egyik résztvevője. Neked pedig részt kell venned egy játékban.
  17. A játék menete, játékszabályok: Tárgy animáció. Nem túl fantáziadús a név, de ez illik rá a legjobban. Majd a keretmesével kompenzálom. A diákokat párokba rendezem és leültetem. 5 perc alatt a pároknak ki kell találni egy történetet, melyben rajtuk kívül egy hétköznapi tárgy, jelen esetben egy szék kell, hogy legyen a harmadik szereplő. A szék megtestesíthet személyeket és tárgyakat egyaránt. Nagyon fontos, hogy a széket nem lehet eredeti funkciójában, tehát ülésre felhasználni. Másik lényeges szabály, hogy a történetet szavak nélkül kell előadni, egyfajta pantomimként. Ha mindenki felkészült, félkörbe leülünk és meg nézzük egymás produkcióit. A pároknak 1 perc áll rendelkezésükre, hogy bemutassák a mini történeteket. Ha mindenki végzett, megbeszéljük, amit láttunk: érthető volt-e a történet, melyiket tartják a legjobbnak stb. Ezek után a diákoknak egyesével kell kitalálni és előadni egy másik történetet egy másik tárgyal. A szabályok ugyanazok. Ha minden jól megy és lelkesek, ezt megpróbáljuk csoportszinten is. Így a fantáziaviláguk mellett a társas kompetenciák is fejlődnek.
  18. A játék lezárása: A játék zárásaként kihirdetem, hogy mindenki alkalmas a kiírt műsorban való szereplésre. Azokat, akiket a csoport a legjobbnak tartott, a jövő héten már kezdhetik is a forgatást, nem is kell suliba jönni. ( Ezt ováció követte.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéltük, hogy kié tetszett nekik a legjobban és miért. A véleményüket szándékosan nem kérdeztem, mert a hangulat, a szemek, a jókedv mindent elárult. És jött a kérdés is: legközelebb is játszunk?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Gondolkodom a folytatáson. E szerint a már befutott reality show szereplők éppen külföldön forgatnak, amikor elrabolják őket. Ahhoz, hogy kiszabaduljanak, egy újabb játékot kell eljátszaniuk csoportszinten. Ez még tervezés alatt áll.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Egy-két tanuló esetében segítenem kellett a pármunka során, mert nem indult be a fantáziájuk egyből. A holtponton átlendülve Ők is elő tudtak rukkolni egy történettel.
  22. Egyéb/megjegyzés: Én angol nyelvet tanítok Nekik, de mire az óráimra érkeznek, szellemileg már meglehetősen fáradtak. Ezért aztán ha használható állapotba akarom hozni őket, gyakran kell valamilyen nem szokványos módszereket kitalálnom a motiválásukra. Ilyen például a játék. Mint nyelvszakos tanár, szerves részét képzi óráimnak a különböző pedagógiai céloknak eleget tévő játék. De a megújulás számomra is fontos, látnom kell, mások hogyan csinálják. Ezért jelentkeztem a Te képzésedre is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Papp László