JÁTÉKRA FEL!

Papczun Mária: A gyűrű fogságában

A játék neve, címe: A gyűrű fogságában

A játék pedagógiai célja: A játékkal szemléletessé tehetjük az egyén és szokásai (esetleges szenvedélybetegsége) viszonyát, felismerhetővé tehetjük, hogy létezik megoldás…

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A párok egymástól megfelelő távolságban legyenek, hogy az ütközést elkerüljék

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő, 30 főnél több

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Minden játékosnak szüksége lesz egy kb. 90-100 cm hosszú madzagra, spárgára. (A „madzagokat” célszerű előkészíteni úgy, hogy mindkét végén egy laza hurok alakuljon ki, amelyen könnyedén átfér az emberi kéz és csukló).

Technikai igény: Nincs

Az előkészítés feladatai: tanterem átrendezése, hogy középen nagy hely legyen (esetleg egy tér az udvaron) ill. minden tanulónak egy kb. 90-100 cm-es zsineg, melynek mindkét végén egy laza hurok alakuljon ki, amelyen könnyedén átfér az emberi kéz és csukló

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Zsineg darabolásába és a végén lévő hurok elkészítésében a diákok besegíthetnek.

A játék megnyitása, nyitánya: Párok alakítása, a párok egymástól megfelelő távolságban álljanak.

A játék menete, játékszabályok:Egyik játékos mindkét csuklójára felerősíti (előkészítés esetén illeszti) a madzagot. Másik játékos csak az egyik kezére rögzíti a madzagot, majd a madzag végét átveti az első játékos kifeszített madzagján, és csak azután köti meg a másik csuklóján. A párok feladata, hogy kibújjanak a páros gyűrűből anélkül, hogy elszakítanák vagy kioldanák a madzagot. Kerettörténet: Egy gonosz varázsló egy csengőszóval elaltatott egy csapat gyermeket (ezek vagytok Ti), és mikor felébredtek észrevették, hogy egy-egy elszakíthatatlan zsineggel a kezükön párban össze vannak láncolva. Ha valamelyik páros rájön a szabadulás módjára, azt megoszthatja a többiekkel. Ha mindenki kiszabadul vége a varázslatnak.

A játék lezárása: Járunk körbe, felajánlva a segítés lehetőségét… A játék nehezen oldható meg, de ha valamely párosnak sikerül, ők mutathatják be a megoldást… Megoldás: A páros egyik tagja egy hurkot készít a zsineg egy darabjából, amit a társa csuklójánál a zsineg alatt átdug, majd a hurkot átbújtatja társa kézfején, majd a zsineget meghúzva a két gyűrű elválik, kiszabadultak.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Saját tapasztalat: A játék közben derült ki, hogy néhányan már ismerték korábbról a megoldást, ők hamar kiszabadultak a gyűrű fogságából. A többség kitartóan próbálkozott. Egy idő után kértek segítséget, amit úgy oldottunk meg, hogy aki hamar kiszabadult, az nyújtott segítséget társainak, majd az ismeret birtokában már ők segítettek tovább, míg mindenki kiszabadult a fogságból. Egy páros jött rá egyedül közben a megoldásra, nekik egy szintén jó, sajátos megoldásuk volt a feladatra.

Mindenkit megdicsértem, mert nagyon ügyesen dolgoztak.

Jó idő lévén az udvaron játszottunk, majd felmentünk az osztályterembe, ahol a feldolgozás történt. Külön kérdeztem azokat, akik már ismerték a megoldást korábbról és akik most játszottak először ilyet. Néhány kérdés és válasz: – Milyen gondolat merült fel benned, mikor megkaptad a feladatot? …úgy gondoltam ez semmi, könnyedén megoldom… – Mit éreztél a tevékenység alatt? …izgalmat, kellemes kíváncsiságot…, …feldobott… – Megváltoztak-e az érzéseid a játék előrehaladtával? …kezdtem kényelmetlenül érezni magam… …feladtam, úgy gondoltam nincs megoldás… – Vannak-e dolgok, amelyeket jobban megértettél? …Lehet segítséget kérni, ha nem találom a megoldást…

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a játék fiatalabb gyermekek esetén lehet egy kihívás megoldása, annak megélése. Idősebb gyermekeknél kitérhetünk a drogprevenciós foglalkozásra, ugyanis a kezdeti izgalmak, majd a feladatba belemerülés, majd a tehetetlenség érzése, végül a segítségkérés esélye mind-mind lehetőséget ad a játék utáni megbeszélésre, ami ebben az esetben elengedhetetlen.

Egyéb/megjegyzés: Ez a játék egyszer játszható egy csoporttal, mert ha már ismerik, akkor nem érdekes. Az ördöglakatok ötlete alapján működik. Az ötletet a drogprevenciós célra Csendes Éva: Életvezetési ismeretek és készségek című könyve adta, a játékot magát ismerőstől hallottam.

A játékot lejegyezte: Papczun Mária