JÁTÉKRA FEL!

Pálné Liebscher Nikoletta: Jégtáblák

  1. A játék neve, címe: Jégtáblák
  2. A játék pedagógiai célja: A diákok ismerjék fel, hogy (például az osztályközösségben) együttműködéssel sok minden elérhető.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Terem berendezése, hogy megfelelő méretű legyen a játéktér, a résztvevők figyelemének felhívása a "csoportok" alakulásánál az összeütközés veszélyére.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Jégtáblának papírlapok különböző méretben a csoport létszámától függően.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszható, ha minden játékosnak van egy széke kezdésnél amin ül.
  13. Az előkészítés feladatai: A jégtáblák kivágása, különböző méretben. A terem ill. játéktér elrendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem ill. játéktér elrendezésénél segíthetnek a résztvevők.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdő történetének ismertetése. Csukott szemmel a történetben szereplő szituációba való helyezkedés. Játékszabályok ismertetése. A játékvezető meghívja a gyerekeket egy Jeges tengeri hajóútra, azaz a gyerekek felállnak a helyükről és a játéktérre jönnek. Azt tapasztalják, hogy a hajó lassan süllyed, de már a partról elindultak az utasok megmentésére. Az utasok jégtáblákon akarják átvészelni azt az időszakot, amíg a segítség megérkezik: a játékvezető papírdarabokat szór szét a padlón, és a gyerekek ezekre állnak rá. A csoport nagyságától függően egy, két vagy három diák játssza a meleg Golf-áramlatot, amely megolvasztja a jégtáblákat (kis darabokra tépik a kezük ügyébe kerülő papírokat). Az egyedül maradó „hajótöröttek” esetében könnyű dolga van az „áramlatnak”. Az egymagukban állók alatt hamarosan nem marad papír. (Nem szabad leülni, lefeküdni.) Elvesztek és elmerülnek (kiállnak a játékból). Hamarosan kiderül, hogy csak azoknak van esélye, akik együttműködnek és szorosan egymás mellé körbe állva szoros gyűrűt alkotnak a lábaikkal és így védekeznek a Golf-áramlat ellen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető a körből behívja a gyerekeket, azaz a gyerekek felállnak a helyükről és a játéktérre jönnek. A játékvezető által elhelyezett papírlapokra kell ráálljanak jelre, úgy hogy mindenkinek jusson hely. A csoport nagyságától függően egy, két vagy három diák feladata az lesz, hogy a szabadon kilógó papírrészeket letépkedjék ezáltal csökkentve a rajta állók helyét. Az egyedül maradók esetében könnyű dolguk lesz, könnyebb lesz a szabadon maradt papírrészek letépése. Az egymagukban állók alatt hamarosan nem marad papír. (Nem szabad leülni, lefeküdni.) Kiesnek a játékból(leülnek a székükre). Hamarosan kiderül, hogy csak azoknak van esélye, akik együttműködnek és szorosan egymás mellé körbe állva szoros gyűrűt alkotnak a lábaikkal és így védik a papírlapot amin állnak. A játék addig tart míg a tépkedő játékosoknak már nincs munkája, vagy minden papírt összetéptek.
  18. A játék lezárása: A jégtábláról leeső, elmerülő játékosok kieshetnek a játékból. A játéknak akkor van vége, ha már nem tud az "áramlat" több jégtáblát megolvasztani, mert a "hajótöröttek" hatékonyan védik a jégtáblájukat. Megérkezik értük a értük a segítség.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék közbeni tapasztalatok megbeszélése. Kinek volt egyszerűbb a dolga annak aki egyedül volt, vagy azoknak akik csoportban álltak a jégtáblán? Az áramlatot játszó játékosok mit figyeltek meg, hol volt könnyebb dolguk? A következtetések összegzése: együttműködéssel sok minden elérhető.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék kerettörténetének változtatásával esetleges variációk jöhetnek létre.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A sok folyamatosan mozgó csoport miatt a szabályok érvényesülésének ellenőrzése, állandó nézőpont változtatással. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára!
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek elmondás szerint izgalmas volt a játék teljesen beleélték magukat a szituációba, fáztak a Jeges tengerben, „hánykolódtak” és valóban elmerültek a részvevők!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pálné Liebscher Nikoletta