JÁTÉKRA FEL!

Pálinkás Csilla: Rajzold, amit mondok!

A játék neve, címe: Rajzold, amit mondok!

A játék pedagógiai célja: Kölcsönös együttműködés, kommunikáció, (irányok, téri tájékozódás) koncentráció, figyelem fenntartása, türelem, kitartás fejlesztése. Lényeges tulajdonságok kiemelése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Székek elhelyezése egymásnak háttal, vízszintes, sima talajon. A szükséges papírok és filctollak könnyen elérhető helyre történő elhelyezése.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: előre kinyomtatott színes rajzok, képek rajztábla vagy alátét a rajzoló játékosnak színes ceruzák, filctollak

Technikai igény: szék minden játékos számára

Az előkészítés feladatai: székek elhelyezése egymásnak háttal, minden játékos számára színes rajzok, képek előkészítése (kinyomtatása, vagy könyv képeinek kiválasztása) rajztábla vagy alátét előkészítése a rajzoló játékosnak színes ceruzák, filctollak előkészítése, kézközelbe helyezése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szükséges székek és kellékek előkészítése

A játék megnyitása, nyitánya: Bizonyára láttatok már különböző kiránduló helyeken dolgozó karikaturistákat! Most mi is ilyet játszunk, hiszen itt van a kirándulások, nyaralások időszaka. Viszont megnehezítjük a dolgot egy kis csavarral. Ti most nem egymással szemben, hanem háttal kell, hogy elhelyezkedjetek egymásnak! Ki vállalja így a rajzoló szerepét? A játékosok közötti szereposztás eldöntése. Ez történhet kölcsönös megegyezéssel, vagy véletlen szerűen. Pl. lefele fordított papírlapok húzásával (aki az üres lapot húzza, az lesz a rajzoló, aki a képet húzza, az lesz a diktáló).

A játék menete, játékszabályok:A párok egymásnak háttal leülnek a saját székükre (nem látják, csak hallják egymást) A diktáló játékos kap egy rajzot vagy képet. Erről kell nagyon pontos utasításokat megfogalmaznia úgy, hogy a társa ezek alapján a lehető legpontosabb rajzot, a kép másolatát el tudja készíteni az ő saját, üres lapjára.

A játék lezárása: Amikor a diktáló körbeért a rajzzal, vagy a rajzoló már kitalálta, hogy mit kell rajzolnia és szerinte már elkészült az alkotás, akkor van vége a játéknak. Ezt a játékvezető koordinálja, hiszen ő látja mindkettő képet. Szükség esetén segíthet a diktálónak, annak érdekében, hogy minél tökéletesebb alkotás szülessen. Úgy látom, hogy elkészült a karikatúra. Kérlek, hogy mutasd meg, kíváncsi vagyok, hogy tetszik a kész mű a megrendelőnek!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Amikor elkészült a rajz, a játékosok megmutatják egymásnak a képeiket, megtörténik az eredeti és az elkészült rajz összehasonlítása. Értékelése: szóbeli dicsérettel történik, több kép rajzolása után kiállítás szervezésével. Visszajelzés adása: Mennyire hasonlítanak a képek? (felismerhetőség, méret, elhelyezkedés, arányok, tükrözés) Visszajelzés kérése: Hogyan éreztétek magatokat játék közben? Mi okozott nehézséget? Mi segített abban, hogy fent tudd tartani a figyelmedet? Volt-e olyan, amikor ez nem sikerült, vagy nehezen ment? Szeretnétek – e szerepcserével is játszani egyet?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: könnyítések lehetőségei: – előre elmondja a diktáló, hogy mit kell rajzolni (pl. Most egy béka rajzának készítését mondom el szóban neked.) – párbeszéd lehetőségének biztosításával (kérdezhet a rajzoló játékos a diktálótól) – a rajzolandó kép felvillantásával (Kisgyerekeknél esetleg a képet egy pillanatra megmutatom neki.) nehezítés: – időkorlát meghatározásával (pl. addig tart a játék, amíg a homokóra átfolyik) – nem elég a körvonalas rajz, hanem akkor van készen a rajzoló, ha kiszínezte a munkáját, hátteret is rajzolt. (pl. fotóról való diktálásnál, a teljes kép elkészültéig tart a rajzolás)

A játékvezető speciális feladatai: A diktáló munkájának segítése (tempó, irányok – álló vagy fekvő tájolás) A rajzoló játékos buzdítása, lelkesítése. Szükség esetén a kettőjük munkájának koordinálása.

Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot majd szeptemberben az év eleji ismétlésnél szeretném alkalmazni környezetismeret órán A vizek, vízpartok életközössége című témakörben. Ehhez nyomtattam ki már a megfelelő színes rajzokat. Ott majd fontos feladat lesz a lényeges tulajdonságok rögzítése. Pl. gázlóláb, úszóhártya, lombkorona és gyökérzet) Itthon vidám hangulatban zajlott a játék, remélem, hogy majd osztályszinten is így fog történni! : )

A játékot lejegyezte: Pálinkás Csilla