JÁTÉKRA FEL!

Orova Ágnes: Lehet egy kérdéssel több?

  1. A játék neve, címe: Lehet egy kérdéssel több?
  2. A játék pedagógiai célja: ismerkedés és hogy mással is beszélgessenek ne csak a barátaikkal, bizalmas információk megosztása. A csoport/osztály 3 hónapja van együtt.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Olyan kérdések válogatása, melyek nem sértőek, fájdalmasak.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: nem igényel
  12. Technikai igény: nem igényel
  13. Az előkészítés feladatai: Ismerve a csoportot, a nekik megfelelő kérdések összeállítása.Próbáltam a fokozatosságra ügyelni:bemelegítő, egyszerű kérdésektől haladnia gondolkodtatóbb, bizalmasabb felé.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Lehetőség szerint nem akartam senkit bevonni. A csoporttal az a tapasztalatom , hogy szívesen vesznek részt játékokban. eddig nem volt rá példa hogy bárki is húzódozott volna. Páros az osztálylétszám, tehát mindenkinek volt párja. Ha nem így lett volna, akkor én is beálltam volna játszani, ez is egy érdekes variáció lett volna.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek párt választanak maguknak és körbe állnak, egy külső illetve egy belső kört alkotva – a pár egyik fele a külső kör tagja , a másik fele a belső köré. A párok egymással szemben állnak, kb 3 lépés távolságra egymástól, hogy a beszélgetésben ne zavarják egymást.
  17. A játék menete, játékszabályok: Miután körbe álltak kérdéseket tesznek fel egymásnak, mindkettőjüknek válaszolni kell rá. Én mondom meg hogy mi legyen az a kérdés, pl. Mi a kedvenc ételed? El tudod készíteni? – 1 perc Mi a kedvenc színed? Ha szobád faláról van szó és mi ha pulóvert veszel? – 1 perc Mesélj el egy vicces történetet ami veled történt! – 3 perc Mesélj el egy kínos történetet, ami veled történt! – 3 perc Eddigi legjobb élményed az új iskolával kapcsolatban? /3 hónapja járnak ebbe a suliba/ – 3 perc Eddigi legrosszabb élményed az iskolával kapcsolatban? – 3 perc Egy szép álmodat meséld el!! – 4 perc Egy szörnyű álmodat meséld el! – 4 perc Az első két kérdést, többször feltesszük, de párt cserélve: a belső kör mozog jobbra egy lépést. Háromszor cseréltek így párt, hogy bemelegedjenek a beszélgetésbe. Utána minden kérdést már csak egyszer tettünk fel, de mindig más párral. Az időt én mértem, csengettem ha lejárt. Amikor megbeszélték a kérdéseket, 3 fős csoportokat alkottunk és kértem hogy beszéljék meg a következőket: Miről volt könnyű beszélni és miért? Miről volt nehéz beszélni és miért? Kértem , hogy személyeskedés, nevek, sértő megjegyzések ne legyenek benne , pl. Nikivel nem szeretek beszélgetni…. Utána egy valaki csoportonként elmondta, hogy mik voltak a tapasztalataik.
  18. A játék lezárása: Mivel a pozitív oldalát akartam kiemelni annak, hogy mással is beszélgettek mint egyébként szoktak, ezért a végén arra kértem őket, hogy név nélkül egy papírra írják le egy mondatban , hogy mi volt számukra a pozitív/ legjobb ebben a játékban/ beszélgetésben. Ezeket én felolvastam, de kértem , hogy ne árulják el , hogy kié ez a vélemény. Azt szerettem volna , hogy a pozitív tapasztalatokat megosszuk egymással.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az értékelés és feldolgozás a fentebb leírtakban megtörtént.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Év végén ugyanez eljátszható , más , aktuális kérdésekkel. A párválasztás lehet másképp is , főleg ha fennáll az esélye, hogy valakiket nem választanak párnak. Pl. cukorkákkal, húznak egy-egy cukrot, akik egyforma színűt húztak azok alkotnak egy párt.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Megfigyelőként próbáltam jelen lenni, direkt nem "hallgatózni " . Előfordult, hogy egy -egy pár gyorsabban megbeszélte a kérdéseket és kínos csönd lett, nem tudtak egymással mit kezdeni. Ha észrevettem, javasoltam hogy beszélgessenek egymás családjáról – apa, anya, mit csinál, hány tesó …stb. – De az is előfordult, hogy ha megbeszélték a kérdést, elkezdtek másról beszélgetni, ezt hagytam, úgy gondoltam ez most a beszélgetés ideje.
  22. Egyéb/megjegyzés: Kevés volt az idő, kb 60 percet kell rászánni, hogy ne kelljen sürgetni őket. Voltak „beszélősebb” tanulók, akik olyan hosszan beszéltek, hogy a párjukra nem maradt idő, ezt legközelebb valahogy meg kell oldani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Orova Ágnes