JÁTÉKRA FEL!

Orosz Magdolna: Háromudvaros kidobó

  1. A játék neve, címe: Háromudvaros kidobó
  2. A játék pedagógiai célja: • reakcióképesség, gyorsaság fejlesztése • téri tájékozódás fejlesztése • szociális kompetencia fejlesztése • dobásfajták gyakorlása • lazítás, felfrissülés • csapatszellem alakítása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: felhívom a gyerekek figyelmét, hogy a pad közelsége miatt nehogy neki fussanak, ill. egymással való összeütközésre is vigyázzanak
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: labdák, padok
  12. Technikai igény: nincs különösebb technikai igénye, maximum egy síp kell hozzá, amivel jelzem a játék kezdetét és végét, ill. a szabálytalanságokat
  13. Az előkészítés feladatai: A játékteret/termet padokkal 3 részre osztjuk. A középső rész nagysága attól függ, hogy a gyerekek dobástechnikája milyen: jobb képességű, nagyobb gyerekek esetén a középső rész nagyobb, gyengébben dobó, kisebb tanulók esetében ez a rész kisebb. Kialakítjuk a csapatokat. A csapatok a két szélső részben helyezkednek el
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: a résztvevők segítségével kihelyezzük a padokat, ill. elosztjuk a labdákat a csapatok között
  16. A játék megnyitása, nyitánya: a csapatok elfoglalják a helyüket a padok mögött, megfogják a labdáikat, sípszóra indul a játék
  17. A játék menete, játékszabályok: Egyszerű kidobó játékkal kezdődik, de: amennyiben a labda „megakad” középen, abban az esetben be lehet szaladni érte. Célszerű előre kiválasztani azt a csapattagot, aki be fog szaladni a labdáért. Ha őt kiütik, új embert választunk. Aki hamarabb megszerzi ott a labdát, az ellenfél padjától dobhat a játékvezető által meghatározott módon. Javaslom, ha nagyon kicsi a termünk, akkor válasszuk a kétkezes dobásokat, vagy a „gyengébbik” kezet! De gyakorolhatjuk az éppen tanult dobásformákat is. Szabályok: • Csak akkor futhatsz be, ha a labda megakadt középen • Ha mindkét csapatból beszaladtak, aki hamarabb megszerzi a labdát, az a meghatározott dobásformával dobhat ( az ellenél játékosa is kidobható, aki szintén beszaladt a labdáért, de nem sikerült megszereznie és még nem ért vissza a helyére) • Akit kidobtak, az kiesik a játékból, és leül a játéktéren kívül
  18. A játék lezárása: A játék a végét jelentő sípszóig, vagy az ellenfél csapatának elfogyásáig tart.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat 1 pontot kap. Több körben is játszhatjuk a játékot mindig változtatva, nehezítve egy kicsit rajta. A végén összeszámoljuk melyik csapat hány pontot gyűjtött. Természetesen játszhatjuk úgy is, hogy az a játékos is kap egy pontot, aki utoljára marad bent csapatából a játékba
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A)Az eltalált játékosok nem esnek ki, hanem folytatják a játékot a középső térben, ahol pókjárással (vagy a tanító által meghatározott mozgásformával) mozoghatnak és ettől függően megállapított dobással dobhatnak. Ezeknek a játékosoknak passzolni is lehet, hogy ők onnan belülről dobjanak. Szabályok: • Az első kieső játékos ha elfoglalta középen a helyét, akkor már nem lehet befutni a labdáért • Csak a meghatározott helyzetben lehet dobni • A középen levő játékosoknak lehet passzolni, akik a meghatározott mozgásformával mehetnek az ellenfél padjáig és onnan dobhatnak. • A labdáért nem folyhat testi küzdelem: aki előbb megérintette, „megszerezte”, azé a labda • A középen levő játékosok nem akadályozhatják egymást a dobásban, de „védekezhetnek”, azaz törekedhetnek arra, hogy ne kaphasson az ellenfél labdát saját társaitól B)Ha el akarjuk kerülni a „csatákat” a labdáért, akkor a kiesett játékos leül az ellenfél padjára, azon ülve mozoghat oldalirányba, felveheti a labdát és a meghatározott dobásformával dobhat is. C) A kidobott játékos átmegy az ellenfél csapatába és innentől kezdve azt erősíti. Szabályok: • Amíg a kidobott játékos át nem ér új csapatának térfelére és amíg háttal van, addig nem dobható • Szándékosan nem lehet kidobatni magát valakinek
  21. A játékvezető speciális feladatai: : figyeljen a szabályok pontos betartására, szabálytalanság esetén akár ki is zárhatja a játékost
  22. Egyéb/megjegyzés: a gyerekek nagyon szeretik ezt a fajta játékot, ahol szaladhatnak, labda van, taktikázhatnak, csapatban játszhatnak. A mi iskolánkban kiütő bajnokságot is szoktunk rendezni az osztályok között, lehet ezzel a kiütő formával is, de választhatunk egy sima kiütőt is
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Orosz Magdolna