JÁTÉKRA FEL!

Őriné Boros Katalin: Manók tánca

  1. A játék neve, címe: Manók tánca
  2. A játék pedagógiai célja: A figyelem fejlesztésével értelmi képességek fejlesztése. Verbális képességek fejlesztése: beszéd- cselekvés összekapcsolása. Testi képességek fejlesztése: mozgáskoordináció. Szabályok betartásával szociális képességek fejlesztése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívnom a gyermekek figyelmét arra, hogy ha helyváltoztatásra kerül a sor, vigyázzanak egymás testi épségére!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nem szükséges kellék, a futásnál zavaró a kicsiknek.
  12. Technikai igény: Kisszékek. Egyel kevesebb, mint ahány játékos játssza a játékot .
  13. Az előkészítés feladatai: Kör alakban helyezzük el a székeket, hogy kényelmesen játszható legyen a játék és mozgásnál legyen elég hely a helyváltoztatásra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mindenki hozzon magának egy kisszéket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Erdei kirándulásra hívom a gyerekeket és a sűrű erdőben. Tavasztündér csengettyűszóra manócskákká varázsol bennünket. A manóknak elmondom, hogy a manókkal mi történik az erdőben, ha meghallják a vezér manó varázsigéit.
  17. A játék menete, játékszabályok: A manócskák körben ülnek a székeken. Először én, majd egy gyermek, aki a játékban a manók vezére, a kör közepén áll, neki nincs széke. A középen álló vezér manó instrukciója, – varázsigéi- alapján ülnek, állnak, illetve cserélnek helyet a játék szereplői, a manók. A zsipp varázsigére minden manó a székéhez ragad, a zsupp varázsigére oldódik a kötődés és minden manónak lábra kell állnia. A zsipp-zsupp varázsige elhangzása után az ügyes manóknak helyet kell cserélniük és új pihenőhelyet kell választaniuk. Ha szemfüles a vezér manó, akkor ő is leül egy üres székre pihenni, s visszaváltozik manóvá. Akinek nem jutott üres szék, ő lesz az új vezére a manóknak.
  18. A játék lezárása: A játékot a pedagógiai célok elérése mellett, a játék öröméért, az együtt játszás élményéért játsszuk, s a játékosok reakcióit figyelembe véve, én, mint játékvezető vetek véget a játéknak, felhívva figyelmüket, hogy „most játsszuk el utoljára a játékot”.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérettel ösztönzöm a gyerekeket, buzdítom a kevésbé fürgéket.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A székek számának a fokozatos csökkenésével átalakulhat a játék kieséses játékká, versengős játék lesz belőle. A székek helyett lapulevélen – babzsákon – is ülhetnek a manók. Itt már a mozgás összetettebb, nehezebb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Először a zsipp és a zsupp vezényszavakra adott mozgásos válaszokat gyakoroltatom, s ha már ez jól megy, rögzült, nehezítem a feladatot a zsipp-zsupp helycserével is.
  22. Egyéb/megjegyzés: Úgy tűnt, a gyermekek kedvelik ezt a játékot, s kérték a következő napokon is, hogy játsszuk el.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Őriné Boros Katalin