A játék neve, címe: Mondd már!
A játék pedagógiai célja: kommunikációs készség fejlesztése, szókincsfejlesztés; szófaji ismeretek felelevenítése; helyes mondatalkotás gyakorlása
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: nincs
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: játéktábla; 1 db dobókocka; minden játékosnak minimum egy korong, amivel lépked a táblán; papírlapok, írószerek;
Technikai igény: szék, asztal
Az előkészítés feladatai: – elkészíteni a játéktáblát – kinyomtatni a szófajokat egy-egy lapra – különböző szófajokat tartalmazó papírcetliket nyomtatni, kivágni (szófajtól függően min.10 – max. 30 db)
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: a kellékeket közösen IS el lehet készíteni (ez idő- és helyzetfüggő)
A játék megnyitása, nyitánya: – a játékosoknak egy szituációhoz kapcsolódóan összefüggő, értelmes szöveget kell alkotniuk a játék során (a szituációk felsorolását l. lejjebb)
A játék menete, játékszabályok:1. Játék célja: minél hamarabb tegye meg a játéktábla körét, és közben végezze el a meghatározott feladatát!
2. A játék elején eldől, hogy a játékosoknak milyen jellegű szöveget kell majd alkotni, milyen szituációba képzelik bele magukat. A szövegalkotás szempontjait lásd lentebb.
Ha 1-est dobott, kertészettel kapcsolatos szöveget kell alkotni. Ha 2-est dobott, akkor vicces jellegű szöveget kell alkotnia. Ha 3-ast dobott, akkor egy tudós szemszögéből kell megnyilvánulnia, tudományos szöveget alkotnia! Ha 4-est dobott, panaszos hangvételű szöveget kel alkotnia! Ha 5-öst dobott, Apa mondja jellegű szöveget kell alkotnia! Ha 6-ost dobott, akkor egy embernyelven beszélő állat mondandóját kell megfogalmaznia!
Viszonyszók: a, az, nem, dehogy, vagy, így tehát, egy, el, alatt, mellett, előtt, után, együtt, között, alá, és, is, le, fel, volna, volt, lesz, -e, vajon, meg, át, rögtön, állandóan, majd, hátul
Igék: kapál, dörmög, fáj, kutat, tanulj, okosodj, felfedezés, szárad, nyávog, brummog, nevet, lustálkodik, eszik, alszik, telefonozik, lebzsel, mereng, mered, fújtat, nyerít, baktat, tolat, ültet, bezár, megfog, lehallgat, hivatkozik, mond, ad, elesik
Főnév: Móricka, kutatás, szemölcs, vöcsök, toll, nyávogás, zokszó, labor, locsoló, vödör, folyadék, elengedhetetlen, hőháztartás, szájpadlás, kompetencia, csapadék, következtetés, galériaerdő, ásó, fű
Melléknév: kicsi, kevés, okos, friss, kedves, balatoni, mérges, zöld, sárga, hervadt, kétségtelen,
Számnév: néhány, pár, sok, kevés, egy, tized, század, kétezer-huszonhárom, ötödik, 15.
Határozószók: kint, ott, itt, most, majd, egyedül, veszteg, emígy, előbb-utóbb, ugyanott, otthon, elöl, elől, nemsokára, egyúttal, együtt, egyszerre, mihelyt, kívül, mindjárt, rögtön, korán, azonnal, gyalog, manapság, hanyatt, mezítláb, igazán, jól
2. A játékot csak akkor kezdheti el a játékos, amennyiben 1-est dob (tehát a szövegünket viszonyszóval kezdjük mindig!)
3. Minden dobás után a játékos a kocka számának megfelelő nyelvtani kategória egyikét köteles szövegébe beépíteni (szöveg felépítése, nyelvtani elemek sorrendje a kezdő viszonyszón kívül játék végéig változhat, a cél elsősorban az értelmes szöveg létrejötte).
– a nyelvtani kategóriák szavai egy-egy A4-es lapon vannak felsorolva. A játékos választ egyet, amit szeretne felhasználni, majd a felhasznált elemet kihúzza. Azt a szót a játékban már nem lehet használni. Kivételt képeznek a Viszonyszavak, mert azok egyes elemeiből egy A4-es lapon több is lehet.
4. Nyelvtani kategóriák felsorolása – változó számban fordulnak elő legtöbb 30 db szó/kategória, legkevesebb 10 szó/kategória
5. Nyelvtani kategóriák: 1 – viszonyszók (30 db) 2 – ige (30 db) 3 – főnév (20 db) 4 – melléknév (10 db) 5 – számnév (10 db) 6 – határozószók (30 db)
6. Ha az aktuális körben nem tudja gazdagítani szövegkörnyezetét, nem léphet tovább.
7. Ha visszaért kiindulási helyére korongjával a játékos, meg kell ossza az általa alkotott szövegét a többiekkel.
A játék lezárása: – az a győztes, aki a leghosszabb értelmes mondatot alkotta meg a játék során.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék AKÁR iskolai tanórán is játszható, így a jutalmazás lehet kis ötös, piros pont. Osztálydélután is megállja a helyét.
A játékvezető speciális feladatai: – ismerteti a játékszabályokat. Figyel arra, hogy a játék gördülékenyen menjen, betartsák a játékszabályokat.
Egyéb/megjegyzés: A játékot több koronggal játszottuk. Legközelebb több szót fogok összegyűjteni, mert nagyobb a választási lehetősége a diákoknak. 17 évesekkel játszottam, élvezték.
A játékot lejegyezte: Olah Rita