JÁTÉKRA FEL!

Nyúl Beáta: Jelzőlámpa (Postás)

  1. A játék neve, címe: Jelzőlámpa (Postás)
  2. A játék pedagógiai célja: 1. A közlekedési lámpákat tanulták környezetből.Ennek elmélyítése. 2. Egymásra figyelés megtanulása. 3. Sok az árulkodás és előzés a folyosón.Azt remélem, ebben is segít. 4. A játék öröme. 5. Ne csak mindig ugyanazokkal a gyerekekkel játszanak!
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ne szorítsák meg túl erősen egymás kezét. Az asztalokat óvatosan toljuk össze. Ne dicsekedjenek,mert a másiknak rosszul esik.-A játék öröméért játsszunk!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: plüss két oldalán színes kártyalap:piros és zöld
  12. Technikai igény: Iskolapadok (két gyereknek egy pad) és minden gyereknek szék,amire le tud ülni.
  13. Az előkészítés feladatai: Termet kell berendezni: összetolni az asztalokat, köré székeket tenni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Szeretnek előzni a folyosón:Ma autóval utazunk! Amilyen autóval Te szeretnél utazni! Lehet előzni is! Amikor elkezdem összetolni az asztalokat,izgatottan kérdezik:Ma mit játszunk?
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Beszélgetünk a környezet órán tanultakról és megbeszéljük a jelzőlámpa jelzéseit: melyik mit jelent? Beszélünk a hangot adó, vakoknak szánt hangjelzésről. A lámpa most nem hangot ad ki,hanem lecsapja az asztalra a színt, amire vált a lámpa.Ebből tudják,hogy figyelni kell. Kerettörténet: Női és férfi sofőrök utaznak egy két sávos úton. A női vezetőket sokszor szidják, hogy nem jól vezetnek. Ma a fiú és lány sofőrök versengenek egymás ellen. Azt kérem, mindenki gyorsan mondja el, hogy milyen (típusú és/ vagy színű) autóban utazik! Réka lesz a jelzőlámpa. Amikor a színes lap zöld felét csapja az asztalra, akkor lehet indulni. Csak az első autósok figyelik a lámpát. A többiek hátrafelé bámészkodnak, figyelik a kígyózó sort. Vagy magát a kígyót, ami a kígyózó sort jelképezi. Amikor az első autós elindul, beindítja az autót egy kézszorítással. Azt kérem, ne legyen túl erős a szorítás. Ekkor indít gyorsan a következő autós, ő is beindítja autóját, megszorítja a következő autós kezét. Amikor az utolsó játékos is megkapta a kézszorítást, gyorsan kapja el a kígyót. Akinek hamarabb sikerült, jutalomból előzhet, egészen a sor elejére. A többiek kicsit hátra tolatnak, vagyis arrébb ülnek. Ha viszont a pirosat csapja le, akkor nem szabad elindulni. Ebben az esetben, ha mégis elkapja a kígyót az utolsó, a rendőr , aki én leszek, büntetésből a sor végére küldöm, mert a tilosban elindult és a többiek a sorban előrébb állnak az autójukkal. Akkor lesz vége a játéknak, amikor elért az egyik autó sor a következő lámpáig, vagyis újból az első autós kerül előre, úgy, hogy hátulról előz.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok az asztalok két oldalán ülnek két csapatként. Az asztal alatt megfogják egymás kezét. Az asztal végén egy plüss van elhelyezve. A játékvezető (jelzőlámpa) a pad másik végében lecsapja az asztalra a kezében lévő színes papírt, melynek egyik fele piros, a másik zöld. Csak a játékvezető előtt ülő két első ember nézheti az asztalra csapott színes papírt. A többiek a másik irányba néznek hátrafelé. Illetve, amennyiben a pad tetejére teszik kezüket,akkor szemüket becsukják. Amikor a zöld fele van felfelé, akkor a játékosok sorban egymás után, láncszerűen megszorítják egymás kezét. A sorok végén lévő utolsó játékosok amikor megkapták a kézszorítást, el kell kapniuk a plüsst. Aki hamarabb kapja el, a saját sorának elejére ülhet. A sor többi tagja eggyel tovább ül. Ha a pirosat csapja az asztalra a játékvezető , nem szorítják meg egymás kezét. Amennyiben mégis elkapja a plüsst az utolsó játékos, akkor az első ember megy a sor végére és a többiek a sorban arrébb ülnek. Akkor van vége a játéknak, ha az első emberek közül az egyikük újra elsőként ül a sorban. Ez esetben ez a csapat nyert.
  18. A játék lezárása: Ma a fiú sofőrök vezettek óvatosabban. Ők értek le hamarabb a következő jelzőlámpáig. Gratulálok!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Tapsoljuk meg a győzteseket és fogjunk egymással kezet! Köszönjük meg, hogy jót játszottunk! Egymás nélkül nem ment volna. Kinek tetszett a kerettörténet? Ki érezte jól magát a játék során? Mikor szabad csak átmenni az úttesten? Szabad-e közben hátrafelé bámészkodni, mint a játékban?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Azóta az energiáról,energia termelésről is tanultak. 1. Sárga-kék lap: Nap és a Hold.Nappal és éjjel. Ha a sárgát,a Napot látja,a Nap energiája halad tovább a kezekben , éjjel nem. 2. Vagy a vízi malomnál a víz csorog tovább.Pl. kék a víz, barna a föld.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az asztalok összetolásánál ne legyen kisebb baleset. A csapatkiválasztást úgy oldottam meg, hogy elfogadható legyen számukra.Ne dicsekedjenek. Csúfolódás nem volt.
  22. Egyéb/megjegyzés: Páratlanul voltak a gyerekek . A hiányzókat nem tudtam előre. Ezért,hogy egyenlő létszámban legyenek,kijelöltem egy gyereket jelzőlámpának. A kollégám, aki fényképezett, ő mondta, hogy rakják fel a kezüket az asztalra, mert nem látszik a képen, hogy történik valami. Ekkor találtam ki,hogy a határnál mindig hosszú a sor, a sofőrök elaludtak. Így nem látták a másik csapat kezének szorítását. Azt is megbeszéltük, hogy nagyon veszélyes elaludni menet közben.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nyúl Beáta