JÁTÉKRA FEL!

Nyirő Mária: „Ki-vagyok”

  • A játék neve, címe: „Ki-vagyok”
  • A játék pedagógiai célja: csapatépítés, önismeret fejlesztése, csoport tagjainak oldása, szerepeikés kapcsolati rendszerük feltérképezése
  • A játék jellege: Kommunikációs
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a tanulók figyelmét, hogy ne írjanak és mondjanak a másik számára bántó, esetlegesen agresszivitást szülő dolgokat (jelzőket/jellemzőket)! A cél nem az, hogy egymást megbántsák és még véletlenül sem az, hogy egymásnak essenek.
  • Résztvevők száma: -8,8-14
  • Résztvevők életkora: 14+
  • Játékidő: 15+
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  • Kellékigény: papírlapok, ceruza/toll
  • Technikai igény: Nincsen. Tanteremben szék és valami, amin írni tudnak. A szabadban is a lapok alá valamilyen kemény felület pl könyv, asztal.
  • Az előkészítés feladatai: A szabadban megfelelő hely keresése, hogy körben le tudjanak ülni (eső után pl ne a fűbe). Tanteremben a terem berendezése, a kör kialakítása, kellő távolságban. Fontos, hogy ne lássák, mit ír a másik.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: Jelen esetben nem szükséges. A résztvevők ismerik egymást, baráti kör vagy egy osztály egy része, esetleg tanulócsoport számára tervezett játék.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek köszöntése. Egy vagy kettő „hangulatba hozó” játék, melynek célja a ráhangolódás.
  • A játék menete, játékszabályok: Első lépésben minden játékos keresztnevét vagy becenevét (amelyet mindenki ismer) bedobjuk egy kalapba, amelyből mindenki egyet húzhat. (Aki magát húzza, újra húznia kell.) Akit húzott, arról egyetlen olyan jelzőt/jellemzőt kell leírnia, amely alapján azonnal mindenki ráismer. Ez nem lehet külső tulajdonság (pl Ő a legmagasabb). Amikor mindenki készen van, akkor egyesével mindenki elmondja, amit írt és a többieknek ki kell találni, hogy kiről írhatta az adott jelzőt vagy jellemző dolgot. Második lépésben mindenki átül egy új helyre. Kis mozgás és abban is segít, hogy mások mellett is üljenek, mint aki mellé eredetileg szívesen leültek. Ekkor a feladat a következő: A tőlük jobbra ülő nevét (vezeték és keresztnév is) írják le betűnként egymás alá. Majd írjanak a betűkkel kezdődő, de a név tulajdonosára jellemző külső és belső tulajdonságokat. (pl ha a vezetékneve Varga, akkor így: Veszekedő, Aranyos, Rendetlen, Gizda  Akaratos). Amikor elkészültek, felolvassák egymásnak a neveket és a tulajdonságokat. Újra helyet kell cserélni. A feladat az lesz, hogy a tőlük balra ülőről írjanak egy olyan dolgot, amit kedvelnek benne, ami szerintük nagyon jó, hogy Ő olyan. Majd írjanak egy olyan dolgot, amiben szerintük még jó lenne, ha a másik változna, azaz javítandó területe, véleményük szerint. A végén ezt is felolvassák.
  • A játék lezárása: A fenti feladatokkal mindig akkor végzünk, amikor mindenki befejezte az írást és felolvasta azt. (Ha nagyon sokáig nem tudja valaki befejezni, akkor elkezdjük felolvasni és közben még ötletet meríthet.) Ne hagyjuk azért, hogy hosszú percekig húzzák a gondolkozással az időt. Az egész foglalkozást pedig „visszazökkentő” játékkal zárjuk, én pl a plüssös játék kalapos variánsával és némi közös üdítőzéssel zártam a programot. 
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A résztvevőknek megköszönni, hogy eljöttek és aktívak voltak. Megkérdezni, hogyan érezték Magukat? Esetleg milyen új dolgot tudtak meg magukról? Elgondolkoznak-e ezek után valamin a személyiségükkel kapcsolatban? (pl ha valakiről azt írták, hogy néha túl sokat beszél, vagy mindig elkésik, hogy ezeken változtatni fog-e? ha igen miért? ha nem, miért?)
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az önismereti játékokat önismereti nappá vagy csapatépítő osztályfőnöki órává lehet bővíteni, plusz játékok/feladatok bevonásával.
  • A játékvezető speciális feladatai: Középiskolás korosztálynál figyelni kell, hogy ne menjen át a dolog egymás megbántásába, csúnya szavak ne hangozzanak el.
  • Egyéb/megjegyzés: A résztvevők számára játékosnak, vidámnak kell lennie ennek a blokknak, de mégis úgy, hogy beépüljenek a másoktól hallott jelzők, kritikák, amelyek más szituációkban nem kerülhetnek kimondásra, ám itt elhangoznak.
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: www.emailonmárátküldtem.hu
  • A Játékot lejegyezte: Nyirő Mária, (maria.nyiro@gmail.com)