JÁTÉKRA FEL!

Nyírő Barbara: Tutanhamon kincse

  1. A játék neve, címe: Tutanhamon kincse
  2. A játék pedagógiai célja: Az eddig tanult ismeretek játékos formában történő átismétlése, egyiptomi társadalmi rétegek elmélyítése. Koncentráció fejlesztése. Kikapcsolódás, vidámság és a közösség formálása. Kreativitás fejlesztése az előkészületek során.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék különösebb biztonsági intézkedést nem igényel.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Egyiptomi dekoráció, ami a fantáziára, lehetőségekre van bízva. Jelen esetben egy nádból készült alátét, egy tevét ábrázoló szobor illetve egy ládika, amiben a játékban résztvevő szerepek véletlenszerű kiosztásához szükséges papirusztekercsek találhatóak.
  12. Technikai igény: Papír, íróeszköz, szék minden résztvevőnek, de ez sem feltétlenül szükséges. Papír, íróeszköz, szék minden résztvevőnek, de ez sem feltétlenük szükséges.
  13. Az előkészítés feladatai: Papirusztekercsek, könyvjelzők elkészítése. Helyszín berendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Történelemórán az ismeretek elsajátításába, technika és rajz órán a dekoráció és a kellékek elkészítésébe, előkészítésébe egyaránt be lehet vonni a gyerekeket. Tantárgyak közötti munkamegosztás lehetősége megvan, de nem tanórához kötött, akár egy napközis foglalkozás keretében is elő lehet készíteni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A drámapedagógia eszközeit használva, megfelelő színészi alakítással, egy kerettörténet felvezetésével, a tér és idő megjelölésével a gyerekek egy izgalmas történetbe kerülnek. A történet az ókori Egyiptomban játszódik. Tutanhamon kincsét és így a fáraó nyugalmát veszély fenyegeti. A környéken egy rabló garázdálkodik, aki szeretné megszerezni a kincset. Ezért Egyiptom népe elhatározza, hogy megvédi a fáraó nyugalmát
  17. A játék menete, játékszabályok: Kicsi papirusztekercsek vannak egy ládában és ebből mindenki húz egyet és megnézi úgy, hogy a többi játékos ne lássa, hogy melyik szerep jutott neki. A papirusztekercseken hadvezérek, főpap, írnok, kézműves és rabszolga feliratok szerepelnek valamit egy rabló. Amennyiben a rabló valakire rákacsint, akkor a saját papirusztekercsét a kör közepére, a teve lábához rakja a ládába, jelezve, hogy ő nem tudta megállítani a rablót ,aki így tovább halad a kincs felé. Ha valaki észreveszi, hogy ki a kacsintó, akkor azt jeleznie kell, de egyelőre még nem árulhatja el, hogy kire gyanakszik. Ha már három játékos sejti, hogy ki a rabló, akkor mindhárman annak a játékosnak adják át a tekercsüket, akire gyanakodnak. Ha nem ugyanahhoz az emberhez kerülnek a tekercsek, akkor ők kiestek a játékból
  18. A játék lezárása: Amennyiben pedig elkapják a rablót, akkor a kincs megmenekült és a fáraó nyugalma biztosított. Ha a rablónk mégis sikeres lenne és sorra kacsintaná le az embereket, akkor ő abban az esetben jut el a kincsig, ha rajta kívül már csak két játékos van játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hieroglifákkal díszített könyvjelzőt kap a győztes. Győztesnek tekinthetőek azok a játékosok, akik elkapják a rablót vagy akár az, aki rablóként eljutott a kincses kamráig.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Dekoráció bővítése, kerettörténet változtatása történelmi kornak megfelelően, rablók számának növelése. A piramisok védelmezői nevet viselő játékkal folytatható. Ennek leírása az egyéb kategóriában olvasható.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék szabályainak betartatása, a kerettörténet alakítása a játék tempójának megfelelően, akár idő megjelölésével gyorsítani az eseményeket.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az egyiptomi piramisokhoz rabló közeledik, akit egyiptom népének nem sikerült megállítania, ezért most az őrzőkön van a világ szeme.: Egy kört alkotnak a résztvevők és mindenki kap egy piramis bejáratát jelképező kört, kivéve persze egy gyermeket, aki vállalta a rabló szerepét. Ezt követően egyesével mindenki ledobja maga elé a korongját, a másik játékostól egy lépés távolságra. A játékmester is ledobja a korongját, de váratlan hírt kap és távoznia kell, kilép a körből. Így egy piramissal több van, mit ahány őrző. Így össze kell dolgozniuk és amikor a rabló közelít, akkor mindig az épp üres korongra kell állniuk, így megakadályozzák a rabló bejutását a piramisba. Az a játékos, aki nem tudta megállítani a rablót, az kiesik a játékból és átadja korongját a rablónak, aki egy adott helyen gyűjti azokat. A játék addig folytatódik, amíg le nem jár az idő (megállapodás kérdése) vagy a rablón kívül már csak egy őrző marad a játékban.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Nyírő Barbara