JÁTÉKRA FEL!

Nyíri Zoltánné: TURMIX – avagy ki lesz a király főszakácsa?

  1. A játék neve, címe: TURMIX – avagy ki lesz a király főszakácsa? Az a győztes szakács, aki először fogja el a négy különböző színű gyümölcsöt, és tapssal indíthatja a gyümölcsök forgását, vagyis a TURMIX-ot.
  2. A játék pedagógiai célja: – A játék a nagymozgások fejlesztését/gyorsaság, ügyesség, futás közben a szem-kéz (látom-érintem) koordináció fejlesztését, mozgásigény kielégítését, egymásra való odafigyelést – összeütközés elkerülését célozza meg. – A színek azonosításával, kiválasztásával, matematikai halmazok létrehozásával komplex fejlesztési terülteken használható a játék.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – A játék megkezdése előtt a térszervezés elveit figyelembe véve ki kell jelölni a játékterület nagyságát /jelen esetben tornapadokkal lekeríteni/ – Fokozottan fel kell hívni a figyelmet a futás közbeni összeütközés elkerülésére.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: – 4 különböző színű kézre húzható tornatölcsér – kb.: 8-15 db – 3 db különböző színű kartonpapírból készített szakács sapka – 3 db különböző színű tornakarika
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: – kartonok, ollók, tornatölcsérek, tornakarikák – tornaterem csúszásmentességének ellenőrzése, tornapadok elhelyezése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – A játék megkezdése előtt a gyermekekkel a szakácssapkák színeinek kiválasztása, kivágása kartonból /esetleg kidíszítése/ a tornatölcsérek leszámolása, szín szerinti csoportosítása. – Közvetlenül a játék előtt a játékterület tornapadokkal való lehatárolásával, a tornakarikák elhelyezésével a terem berendezése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: – Miután a kellékek elkészítésében való segédlet, az új eszközök /tornatölcsérek/ látványa kellőképpen kíváncsivá tette a gyerekeket, a célcsoport életkori sajátosságaihoz közelálló kerettörténetet használok fel motivációs eszközként.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kerettörténet elmesélése: A király kedvenc itala a gyümölcsturmix, három szakácsa közül az kapja a „királyi főszakács” címet, aki a leggyorsabban készíti el négy kedvenc gyümölcséből a TURMIX-ot. 1. szabály: Egy irányba fussanak a gyümölcsök, egymást óvatosan kikerülve 2. szabály: A szakácsok csak az adott jelre indulhatnak el a gyümölcsök elfogására. 3. szabály: Az elfogott gyümölcs az elfogó szakács karikájába lép, tornatölcséres kezét magasra feltartva. 4. szabály: Amikor a szakács mind a négy színű gyümölcsből – egyet-egyet begyűjtött, tapssal és hangos TURMIX felkiáltással indítja el forgó gyümölcseit. 5. szabály: Az a szakács lesz a győztes, a „királyi főszakács”, akinek a TURMIX-a először kezd el forogni.
  18. A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, amikor mindkét, illetve mindhárom TURMIX forog, második, illetve harmadik helyezettet hirdetünk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: – A gyerekek életkori sajátosságait figyelembe véve elsősorban a pozitívumok kiemelésével alakítjuk a játék további menetét. Megdicsérjük például azokat a gyerekeket, akik futás közben társaik testi épségére figyelve kerülik az összeütközést. A jutalmazás elsősorban verbális dicséret. – A játék többszöri ismétlésével minden gyereknek lehetőséget adunk a kiválasztás, csoportosítás, halmazképzés gyakorlására, sikerélmény megélésére, mozgásigényének kielégítésére.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A játék továbbfejleszthető a szakácsok számának növelésével, a színek variációinak bővítésével, vagy csak azonos „színű gyümölcsök” gyűjtésével. – A győztes királyi főszakácsnak „arany fakanál” lehetne a jutalma. – kis-középső csoportban (3-4 évesek) „kertész – és virágai” változatban játszhatják a kerettörténet megváltoztatásával, az életkori sajátosságok figyelembevételével módosított pedagógiai célkitűzésekkel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – A játékvezető speciális feladatai közé tartozik – adott esetben – a felfokozott futó, versenyszituációban a baleset-megelőzés, az egymásra való odafigyelés fontossága.
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.jatekrafel.hu/
  24. A Játékot lejegyezte: Nyíri Zoltánné, (nyirizne@gmail.com)