A játék neve, címe: Plüsselkapó
A játék pedagógiai célja: Szinek, állatok, növények neveinek gyakorlása, számfogalom kialakítása: ehhez nyakba akasztható képeket használnék, a játék elején minden képet egyenként megneveznénk. Nevelési célom lehetne még, hogy a gyermekek kudarc tűrő képességét trenírozzam, illetve a szabályok betartására ösztönözzek. Ehhez a szabályokat úgy egészíteném ki, hogy: – nem szabad egymáshoz érni, mert akkor összekeverednek a színek! vagy – ne kiabáljatok, mert akkor megijed a plüss nyuszi, és elfut!
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő méretű hely kijelölése, a balesetvédelmi szabályok ismertetése a gyermekekkel
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: : Fehér plüss macii, színes nyakba akasztható karikák A plüss macii bármilyen állattal kicserélhető. Attól függően, hogy mit akarunk gyakoroltatni, a színek helyett számokat jelölő korongokat is akaszthatunk a gyerekek nyakába – számok gyakorlása. Esetleg állatok, közlekedési eszközök, virágok stb. képeivel – neveivel is játszhatjuk! Kellék nélkül úgy játszható, hogy ha egy kisgyermeket állítok a kötélre plüss helyett, és a gyerekeknek meg kell jegyezni, hogy ők milyen színek, állatok, növények stb.
Az előkészítés feladatai: Kötél kihelyezése, a nyakba akasztható karikák kiosztása a gyermekek között
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Miközben kihelyezem az eszközöket, a következő mondókát mondom: Üvegben a törpe, megkérdeztem tőle, melyik színt szereti a legjobban, ban, ban, ban, legjobban – majd mondom egy gyerek nevét, akinek meg kell mondania a kedvenc színét, ha az eggyezik valamelyik koronggal, akkor ő már meg is kaphatja azt.
A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese: Ma egy olyan játékot fogunk játszani, amelynek a címe: Festegetés! Hoztam magammal egy fehér plüss macit. Ez a maci nagyon szomorú, mert szeretne ő is sok színben pompázni ugyan úgy, mint a barátai: a cinege, a harkály, és a vadkacsa. Ti lesztek a színek, akik befesthetitek a macit. Álljon a kötél két oldalára 6-6 kisgyermek! Most mindenkinek a nyakába akasztok egy színes körlapot. Ismételjük át a színeket, kinek melyik színt akasztom a nyakába! Látjátok, most mind a két oldalon van egy piros (tegye fel a kezét!), egy sárga, egy zöld, egy kék, egy barna, egy fekete játékos. A kötél közepére teszem a macit, amit az a játékos festhet be, akinek a színét mondom! A maciért mindig két játékos indul! De az nyer, aki előbb el tudja kapni a plüssöt!
A játék menete, játékszabályok:Ezt a játékot mikro csoportban játszuk, de játszható párosan is. Középen a maci, a kötél két oldalán egy-egy gyermek. Akinek a nevét, jelét, színét stb. mondom, annak kell elkapnia a plüsst. Aki elkapja, annak a kosarába teszünk egy követ. 10 játszmáig játszuk, az nyer, akinek a kosarában több kő van.
A játék lezárása: A végén megszámoljuk, hogy melyik csapat mennyi követ gyűjtött. A nyertes csapat jutalma matricák.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Előzőleg készítek hurkapálcikára egy sárga smile fejet erősítek, aminek egyik oldala szomorú fej, a másik oldala vidám fej. Megkérem a gyerekekekt egyenként mutassák fel a fejet, hogyan érezték magukat, illetve mondják el, hogy mi volt a legjobb – legrosszabb
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Fiatalabbakkal: kevesebb kisgyermekkel: 4-6, középre dobom a plüsst, kapja el, aki tudja! Idősebbekkel: Nem mondom meg konkrétan, hogy pl. melyik számú játékos kapja el a plüssöt, hanem matematikai relációkat mondok: kapják el a plüsst a 11-7 –es számú játékosok! Vagy ha állatokkal játszuk: Kapja el a plüsst az az állat, akinek 2 lába van, hosszú csőre, szereti a békát! Ha célom a hallási figyelem fejlesztése, akkor suttogom a plüssért versenyzők nevét.
A játékvezető speciális feladatai: Fontos a gyermekek figyelmének folyamatos fenntartása.
Egyéb/megjegyzés: Az általam választott játékot óvodapedagógusként az óvodai csoportomban szerettem volna kipróbálni. Sajnos a vírushelyzet és a karantén ezt még nem tette lehetővé. Az eszközöket elkészítettem, és biztos vagyok az őszi sikerben.
A játékot lejegyezte: Nikovicsné Naszályi Orsolya