JÁTÉKRA FEL!

Németh Andrea: „A nevem Bond…”

A játék neve, címe: „A nevem Bond…”

A játék pedagógiai célja: • a csoporttagok közötti kommunikáció fejlesztése • az egymás iránti bizalom elmélyítése • együttműködés előkészítése (pl. párban végzett tanórai feladat előtt) • koncentrációs készség fokozása

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Fizikai kockázata gyakorlatilag nincs, viszont fontos, hogy csak olyan csoportban játsszuk, ahol nincsenek a csoporttagok között komoly ellentétetek, mert ha a konfliktusban lévők kerülnek egymással párba, és esetleg nem sikerül teljesíteniük a feladatot, akkor ez tovább mélyítheti a konfliktust azáltal, hogy a résztvevők egymásra mutogatnának. (A Te hibád…)

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: • bábuk társasjátékból, vagy ezek helyettesítője (mi például tipliket használtunk) • gombok, vagy más kisebb tárgyak • A3 –as kartonlapok, vagy bármilyen felület, amin elhelyezzük a gombokat (A karton talán azért előnyös, mert több ugyanolyan pályát is létre tudunk hozni, így a párok egyenlő feltételekkel, egyidőben tudnak játszani. Mi egy műanyag nyújtólapot használtunk, mert csak ketten játszottunk.) • filctoll • kendő (szembekötéshez)

Technikai igény: szék, asztal/iskolapad

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem kialakításában tudnak segédkezni a játékosok, illetve felírhatják a táblára az utasításokat.

A játék megnyitása, nyitánya: Nyelvtanárként ezt a játékot ráhangolódásként alkalmaznám egy olyan pármunka előtt, ahol a feladat megoldásának sikere nagymértékben azon múlna, hogy jól tudnak – e együttműködni a párok, fel tudják – e osztani a feladatokat, és felelősséget tudnak –e vállalni a közösen létrehozott produktumért. Elmondanám tehát, hogy egy olyan játékot játszunk, ami bemelegítés az együttműködésre, aztán megosztanám velük a kerettörténetet, majd ismertetném a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:Játékszabályok:

A játékosok párban vannak, egy asztal két oldalán, egymással szemben ülnek. Egyikőjük már bekötött szemmel érkezik, ő James/Jane Bond. (A biztonság miatt fontos, hogy addig ne engedjük el a bekötött szemű játékost, amíg le nem ült.) A vele szemben ülő társa pedig az aknakereső GPS. (A terepasztalt az aknákkal a játékvezető már elhelyezte az asztalon.) A bekötött szemű játékos kezét a rajtvonalra tesszük, innentől kezdve már egyedül mozgatja a bábut (tiplit, ceruzát…). Játékostársa csak GPS utasításokat adhat, hogy célba juttassa a hőst:

Menj tovább egyenesen …! Fordul enyhén/élesen balra/ jobbra! Újratervezés! (Ezt akkor kell mondani, ha a társ vészesen közeledik egy aknához.) Fordulj vissza! Túl gyorsan mész! Az elhelyezett aknákkoz a bekötött szemű játékos nem érhet.

A játék lezárása: A játékot az a páros nyeri, aki először célba ér. Ha valaki nekiütközik egy gombnak, akkor kiesett a játékból, hisz aktivált egy aknát.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Fontos megköszönni a részvételt, megdicsérni a kooperációs készségüket, visszajelzést kérni, hogy mi tetszett a játékban, mi az, ami nehezebb volt, és ötleteket kérni, hogyan javítható még a játék.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék izgalmasabb, mozgalmasabb, ha terepen játszunk (pl.iskolaudvar). Tereptárgyak az aknák, ezeket kell csukott szemmel kerülgetni. A játéknak ebben a verziójában magasabb a baleseti kockázat szintje, ezért fontos a puha és egyenletes talaj kiválasztása, valamint az is, hogy amennyiben a bekötött szemű játékos aknába botlik, ne essen el benne, hanem a tárgy mozduljon el (pl. üres műanyagkanna).

A játékvezető speciális feladatai: Olyan csoportban játszanám ezt, ahol már van összhang a csoporttagok között, ezáltal nincs szorongás a feladat teljesítése kapcsán. (Mit fog rólam gondolni, ha nem követem jól az utasításait? Vajon jól tudom majd navigálni?) Mielőtt a terepasztalhoz érkeznek a játékosok, mindenképp tarthatnának egy rövid próbát, csak a bábuval egy asztalnál, hogy összehangolják a navigációs utasításokat és a bábu mozgását.

Egyéb/megjegyzés: A kerettörténet a következő:

Te vagy James Bond (lányoknál Jane Bonde), ismét kezedben van a világ sorsa, de most nem rosszfiúkat kell üldöznöd, hanem el kell hoznod egy kutatólaboratóriumból a koronavírus ellenszerét. A baj csak az, hogy az utolsó szakasza utadnak egy aknamezőn visz át. Szerencsédre indulás előtt most is elláttak egy okos kis kütyüvel, egy aknakereső GPS –el, aminek ha pontosan követed az utasításait, akkor épségben odaérsz, és elhozhatod az ellenszérumot.

A koronavírus miatti különös helyzetre való tekintettel a játékot csak a férjemmel tudtam kipróbálni, de célcsoportom egy nyelvtagozatos osztály lesz, akik nagy kihívások elé néznek szeptembertől, ráadásul 90 perces óráik is vannak, tehát a feszültség oldására, a csapatszellem erősítésére és az együttműködés hatékonyságának fokozására többször lesz szükség a játékra, mint pedagógiai eszközre. (A mellékelt képeken egy nyújtólap volt az aknamező, de a lap csíkos szélét nem használtuk, tehát nem lehetett úgy navigálni a bekötött szemű játékost, hogy az oldalról megkerüli az aknamezőt.)

A játékot lejegyezte: Németh Andrea