JÁTÉKRA FEL!

Nagyné Maráz Andrea: Szócsata

  1. A játék neve, címe: Szócsata
  2. A játék pedagógiai célja: A szótagolás, szóalkotás ismereteinek elmélyítése, gyakorlása. Közösségformálás.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeljenek társaikra a helycserék során.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Számkártya és szótagkártya. Attól függően, melyik játék variációt vezetjük.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Elegendő tér kialakítása, kártyák elkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előkészíthetjük a játékot pajzs készítésével, a csatázó vitézeknek. Lehet csoportmunkában, mivel két csapat szerepel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Leülünk körben és mesélek nekik a szavak birodalmáról, ahol két gyönyörű királyság terül el egymás mellett. Sajnos a két király összevitatkozott, azon. hogy kinek a birodalmában élnek a legjobb szótagoló vitézek. Egy csatában fogják eldönteni, ezért mindkét király a legjobb vitézeit küldi a csatába, ahol kiállnak egymás ellen.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok két csapatban állnak egymás mellett és egymással szemben, két sorban. Én vagyok a játékvezető és a két csapat között állok. Mindkét csapat első játékosa, akik hozzám közel állnak. Előre lépnek, egymással szemben. Ők fognak szó-párbajozni. Felmutatok nekik a számkártyák közül egyet: 1,2,3 vagy 4. Gyorsan annyi szótagú szót kell mondaniuk, amennyi a kártyán van. Az a vitéz nyer, aki hamarabb mondja ki a jó megfejtést. Bármilyen szót mondhat, csak a szótagszám stimmeljen: 1: fa, kő, áll... 2: lila, eper, kasza... 3: autó, fenyőfa, tulipán... 4: jegesmedve, hűtőszekrény, narancssárga... Amelyik játékos hamarabb jó megoldást mond elviszi magával a másik csapat vitézét, legyőzte, ezért a háta mögé áll és így ő a további játékban ott kell hogy maradjon. Variációk: - ha rossz szótagszámú szót mond: (3-kabát)a másik vitéz nyer - ha teljesen egyszerre mondanak jót: döntetlen visszaállnak a sor végére - ha egyszerre mondanak rosszat, szintén döntetlen. A csapattársak súghatnak. A csata végén a sor végére állnak be a vitézek. A nyertesek mögött állnak a legyőzöttek. A szemben állók sora így egyre csökken. A játék addig tart, míg az egyik oldalon az utolsó vitéz is kiáll harcolni és veszít.
  18. A játék lezárása: A játék végén az egyik csapat megnyeri a csatát. Ők lesznek a szótagolás bajnokai, dicsőséget hoznak a királyuknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem mindkét csapatot, megkérdezem hogy érezték magukat és szeretnének-e visszavágót.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Két variációt dolgoztam ki: -az egyikben, a szavak szótagszámát mutatom a kártyán - a másikban az első szótag van a kártyán és bármilyen szót mondhatnak, csak az első szótag a kártyán lévő legyen: pl.: me-, megoldása: mese, merítés... stb. Mindkét variációt eljátszottuk. Nagy sikere volt.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek figyelni kell, ki mondja hamarabb és eldönti jó-e a megoldás.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a gyerekeknek a játék. A végén az utolsó vitézek háta mögött sorakoztak a legyőzött társaik. Jó hangulatot és versenyhelyzetet teremt a játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagyné Maráz Andrea