JÁTÉKRA FEL!

Nagyné Kő Mária: Mozdulatjáték

  1. A játék neve, címe: Mozdulatjáték
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés, memória fejlesztése, mozgáskoordináció fejlesztése. Olyan szociális kompetenciák fejlesztése, mint az együttműködés, Figyelemfejlesztés, térhasználat fejlesztése, memória fejlesztése, mozgáskoordináció fejlesztése. Szociális kompetenciák fejlesztése: együttműködés, egymásra figyelés, önfegyelem. .
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni arra, hogy hagyjanak elég helyet egymás közt, figyeljenek egymásra az elhelyezkedéskor, a karika emelésekor.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Hullahopp karikák, síp.
  12. Technikai igény: A létszámnak megfelelő nagyságú terem.
  13. Az előkészítés feladatai: Karikák előkészítése, kiosztása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők maguk is elvehetik a játékhoz szükséges, kikészített karikát.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elmondom, hogy egy olyan országban járunk, ahol mindenkinek karikával kell közlekednie az utcán. Itt úgy irányítják a rendőrök a forgalmat, hogy bizonyos szavak mozdulatokat jelentenek a karikával. Csak úgy közlekedhetnek az ország lakói biztonságosan, ha a rendőr sípszója után az elhangzott szavakra elvégzik a mozdulatokat. Aki eltéveszti a szabályt /elvéti a mozdulatot/, azt a rendőr megbünteti /kiváltó feladat/ és csak a büntetés letöltése után vehet részt ismét a közlekedésben. Ha valaki túl sok büntetést kap, végül bezárják a karikába /Ülj zárt lábbal a karikába! / vagy egy másik variációban el kell hagynia az országot /kiesik a játékból/. Ezután ismertetem a játékszabályokat. Kérem a résztvevőket, hogy fokozottan figyeljenek egymásra, hagyjanak elég helyet egymásnak a játékhoz.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok szórt alakzatban elhelyezkednek, majd sípszó után váltakozó iramú futással figyelnek az elhangzó szóra. – Ha a ROLLER szót hallják a játékosok, akkor a jobb vagy bal vállukra kell emelniük a karikát. – Az AUTÓ szó elhangzásakor mellső középtartásba helyezik a résztvevők a karikát. – A BUSZ elhangzásakor magas tartásban tartják a karikát. – A METRÓ szóra mély tartásba helyezik a karikát. – A VILLAMOS szó mellső kitartást jelent karkörzéssel. Tévesztés esetén a résztvevők kiváltó feladat elvégzése után folytathatják a játékot. A kiváltó feladat: a karika lerakása és váltott lábbal szökkenés a bordásfalra (20)
  18. A játék lezárása: A játékra szánt idő végén az a tanuló nyer, akinek egyszer sem kellett kiváltó feladatot végeznie.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A nyertes tanulót megdicsérem és a többiek a karika pörgetésével fejezik ki elismerésüket társuk felé. A többiek önmagukat értékelik: aki nagyon sokat tévesztett , az beleáll a karikába, aki alig tévesztett, az beleül a karikába zárt lábbal. Majd ezután megbeszéljük, hogy mire kell máskor jobban figyelniük azoknak, akik állva maradtak.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variációk: 1. Kisebbeknél futás helyett séta közben kell végrehajtaniuk a feladatokat. 2. A kiváltó feladatot közös megegyezéssel meghatározhatják a résztvevők, nem a játékvezető határozza meg. 3. Ha a versenyhelyzetet fokozni akarom, akkor nincs kiváltó feladat és a tévesztő résztvevő kiesik a játékból. 4. Lehet növelni az utasítások számát: pl. KERÉKPÁR szóra ülj törökülésben a karikába, REPÜLŐ szóra állj lábujjhegyen a karikába stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A kisebbeknél érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor utasításról utasításra haladni. Amikor már mindenki mindegyiket érti, akkor fokozatosan lehet gyorsítani a játékot. Az utasítások gyors váltogatásával izgalmas lesz a játék. A játékidő ne haladja meg a 10-15 percet! Figyelembe kell venni kell a játékosok életkorát, fizikai teherbírását és figyelemmel kell követni az összpontosításukat is! Maradjon a játék örömteljes, energetizáló, s ne váljon fárasztóvá vagy kudarcélménnyé!
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékosok nagyon szeretik ezt a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagyné Kő Mária