A játék neve, címe: A múlt titkai
A játék pedagógiai célja: Csoportkohézió erősítése, feszültségoldás, szórakozás.
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A terem átrendezésénél ügyelni kell a többiek testi épségére.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Papírlapok, toll, előre elkészített mindenki keresztnevével ellátott névkártyák, edény.
Technikai igény: 3 iskolapad összetolva, 5 szék.
Az előkészítés feladatai: A tanulók együtt összetolták a padokat, köré 5 széket tettek. A pad közepére elhelyezték a papírcsíkokat, a székekhez pedig a névkártyákat, amiket előtte közösen elkészítettünk.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Közösen rendeztük be a termet, készítettük el a névkártyákat.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Osztályfőnöki órán egymás jobb megismerése. Kiből mit nézünk ki? Kire illik a meghatározás? Ki a legjobb emberismerő? Az győz, aki a legtöbbször tippel a megfelelő társára.
A játék menete, játékszabályok:Minden játékos 3 papírcsíkra felír 1-1, a múltban vele megtörtént esetet, amit a többiek nem ismernek, majd összehajtogatva az asztal közepén elhelyezett edénybe dobja. Mivel a játékosok ismerhetik a másik kézírását, ezért a játékvezető húz egyet és felolvassa. Pár másodperces gondolkodás után az előttük lévő névkártyák közül kiválasztják a szerintük megfelelőt, és jelzésre egyszerre felmutatják. Akire vonatkozott a mondat, ő az Én kártyát mutatja fel. A játékvezető jegyzi a helyes megfejtőket. Ismét húz a játékvezető, és az előbbiek szerint folytatódik a játék.
A játék lezárása: A játék addig tart, amíg el nem fogytak a papírcsíkok (15 db). Ez esetünkben 10 perc volt. Ezek után a játék kiértékelése, majd a terem közös visszarendezése következett.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az események elfogyása után megszámoltuk ki hányszor tippelt jól. Volt 2 teli találatos, és 1 találat nélküli kör. Kettő győztes is lett, akik 15 meghatározásból 8-szor jól tippeltek. Nekik gratula a jó emberismeretükhöz! A tanulók nagyon jól érezték magukat, olyan oldaláról ismerték meg egyik-másik osztálytársukat, amire nem is gondoltak. Jót szórakoztak a viccesebb eseteken.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amennyiben a játékosok kinyomtatják mondataikat, akkor ők is húzhatnak az edényből, és felolvashatják a cetliket. Egy vállalkozó jegyezheti a találatokat. Ha van idő, akkor bővebben is kifejthetik a leírtakat.
A játékvezető speciális feladatai: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy valóban csak olyan esetet írjanak le, amiről senki sem tud a játékosok közül, amiről nem beszéltek senkivel. Figyelni kell arra, hogy ne adjanak jelzést egymásnak, sem asztal fölött, sem asztal alatt. A nevetés, jókedv természetes, de a másik kigúnyolása, kicsúfolása nem megengedett!
Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot olyan játékosokkal érdemes játszani, akik ismerik egymást, hisz ekkor érdekesebb, nagyobb lehet a meglepetés.
A játékot lejegyezte: Nagyné Elek Zsuzsanna