JÁTÉKRA FEL!

Nagy Mónika: Kapd el a főnevet!

  1. A játék neve, címe: Kapd el a főnevet!
  2. A játék pedagógiai célja: A főnevek felismerésének gyakorlása, elmélyítése. Képességfejlesztés. Együttműködési készség, közösség formálása, egymásra figyelés. Olvasási készség (gyorsolvasás), értő olvasás. Gyors reakcióidő. Döntéshozatal. Problémamagoldó gondolkodás. Figyelem, koncentráció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket és a padokat úgy kell elhelyezni, hogy a gyerekek akadálytalanul, balesetmentesen tudják váltogatni a helyüket.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 2 darab babzsák, 30-40 darab szókártya (vegyesen főnév, melléknév, ige)
  12. Technikai igény: Annyi szék ahány játékos van, 4 db tanulói pad.
  13. Az előkészítés feladatai: 1. A szókártyák gondos kiválogatása: a tanult szófajoknak megfelelően, vegyesen legyen benne főnév, melléknév, ige, illetve "becsapós" szavak is legyenek benne (pl. csikós, csíkos; villám, villámlik…) 2. Babzsákok előkészítése. 3. Terem berendezése a gyerekek bevonásával: padok összetolása – a többi padot félretoljuk, székek elrendezése. 4. Csapatalakítás. 5. Játékvezető segéd kiválasztása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem elrendezését együtt végezzük.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ma a szófajok felismerését fogjuk játékosan gyakorolni. Kerettörténet: A Szófajok Birodalmában a főnevek elunták magukat. Elhatározták, hogy megszöknek. A ti feladatotok lesz ezt megakadályozni. Semmiképpen nem juthatnak ki a Birodalom kapuján! Ezt úgy gátolhatjátok meg, ha elkapjátok, felkapjátok a babzsákot.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. A 20 tanulót 4 x 5 fős csapatokra osztjuk. 2-2 csapat leül egymással szemben az összetolt padok elé. 2. A csapatok tagjai megfogják egymás kezét a pad alatt úgy, hogy a másik csapat tagjai ne lássák. 3. A játékvezető segítőm mutatja fel a szókártyákat véletlen sorrendben. Ezt minden csapatból csak az első játékos nézheti, a többieknek el kell fordulni. 4. Abban az esetben, ha a szókártyán főnév van, az első játékos megszorítja a mellette ülő kezét, aki továbbadja a szorítást a soron következőnek, egészen az utolsó játékosig. 5. Az utolsó játékos, miután érezte a szorítást, a lehető leggyorsabban felkapja a padról a babzsákot. 6. Ha jól csinálták, az utolsó játékos beül az első helyére, a többiek egy székkel arrébb ülnek. 7. Ha elindult a kézszorongatás, de nem kellett volna, tehát rosszul oldották meg a feladatot, akkor az első játékos ül be az utolsó helyre, és a többiek eggyel előrébb ülnek a sorban.
  18. A játék lezárása: A játék addig tart, míg valamelyik csapat 5-ször megszerzi a babzsákot. Kerettörténet zárása: Az a csapat nyer, akik 5 szökésben lévő főnevet el tud kapni. Őket kinevezzük a Szófajok Birodalma kapuőreinek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 1. Megdicsérem őket: Mindenki nagyon ügyes főnévvadász volt! A nyertes csapatot külön megdicsérem, kiváló munkát végeztetek! Rászolgáltatok a Birodalom kapuőrei címre! 2. Megkérdezem hogy érezték magukat a játék során. Mi tetszett, mi nem tetszett nekik. Válaszaikat meg is indokolhatják.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Sok lehetőség rejlik ebben a játékban. Bármelyik tantárgy tananyagának gyakorlására, elmélyítésére alkalmas. Például a helyesírás fejlesztésére (j-ly betűs szavak, köznév-tulajdonnév helyesírása, időtartamok – hosszú-rövid magánhangzók, mássalhangzók a szóban), a mondatfajták gyakorlására, az értő olvasás fejlesztésére(pl. a feldolgozott szöveg tartalmára vonatkozó igaz-hamis állítások eldöntésére), matematika órákon a fejben számolás, a szorzótábla gyakorlására… Ha nem a tananyag gyakorlásához kötjük, hanem szimplán kikapcsolódásként játsszuk, bármivel lehet próbálkozni: például a színek (piros lap, sárga lap), formák (kör, háromszög), főfogalmak megkülönböztetésére, megfigyelőképesség fejlesztésére…
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ebben a játékban nekem is nagyon kellett figyelnem. Figyeltem a gyerekekre, hogy betartják-e a szabályt, és a sorban ülők nem kíváncsiskodnak-e. Figyelnem kellett a segítőmre is, jeleztem neki, mikor mutathatja a következő szót. Egy-egy feladat között ügyelnem kellett a szabályos helycserékre. Kétes esetekben igazságot kellett tennem (pl. egyszerre fogták meg a babzsákot, kirángatták egymás kezéből).
  22. Egyéb/megjegyzés: Alsós tanítóként dolgozom egy általános iskola 4. osztályában. Ezt a játékot velük próbáltam ki. Az osztálylétszám miatt egy csoportban nem tudtuk lejátszani, túl sokan lettek volna, ezért úgy döntöttem párhuzamosan két csoporttal játsszuk. Még így is kimaradt 1 tanuló, ezért őt kértem meg, legyen a segítőm. Nagyon örült a felkérésnek, ő mutogatta a szavakat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagy Mónika