JÁTÉKRA FEL!

Nagy István Zoltánné: Kacsintó Huncut manó

  1. A játék neve, címe: Kacsintó Huncut manó
  2. A játék pedagógiai célja: Egymásra figyelés, együttműködés, figyelem fejlesztés, szabálytudat erősítése. Örömszerzés, mókázás.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekek a szőnyegen foglaljanak helyet, ne a padlón.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Fehér szoknya, varázspálca, tündérnek szárnyak.
  12. Technikai igény: Szőnyeg biztosítása a kieső gyermekek helyigényének megfelelően.
  13. Az előkészítés feladatai: Kellékek előkészítése, játékok elrakása a helyére.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Termrendezés a gyerekekkel közösen, érzelmi ráhangolódás a készülődéssel. Az előkészített eszközök asztalra helyezése, a figyelemük felkeltése. Beöltözöm Jó Tündérnek!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Napokkal ez előtt felhívtam a gyerekek figyelmét erre a játékra. Nem tudtak kacsintani, nem tudták, hogy kell, és külön, mindenkivel gyakoroltam szabadidőben, míg végre sikerült egyszer, gyorsan kacsintaniuk! Napokkal előtte, már a szabályokról is magyaráztam nekik. A gyerekek többsége nem fogadja el a kiesés tényét, de a játékszabály betartására egy mentő, jó tündér figurát találtam ki, hogy elérjem a pedagógiai céljaimat, az együttműködést, és egymásra koncentrálást. A jó tündér szerepe az enyém volt. A játékhoz fűződő pozitív érzelmi viszonyt így sikerült kialakítani, tekintve, hogy a jó tündér kiszabadítja a kiesőket a Manó házából. A kerettörténetet így adtam elő: A napokban találkoztam egy Huncut kacsintó Manóval, aki eljött hozzátok. Én vagyok a jó tündér, én választom majd ki, hogy ki legyen az, mert bizony ez a Manó köztetek van! Én már beöltöztem Tündérnek. A Manó kacsintani fog rátok észrevétlenül, tudjátok ezért gyakoroltuk annyiszor! Elmondom a szabályát, és utána eljátszuk, jó?!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körben ülnek a szőnyegen, hátra teszik a két kezüket, a jó tündér kiválasztja a Huncut Manót. A varázspálcával megérinti a kezét a kiválasztott gyereknek, amit ő észrevesz, de nem árulhatja el magát. A gyerekek egymást figyelve néma csendben azt nézik, hogy kacsint-e valaki. A Manó kicsit vár, utána elkezdi a játékot, a gyerekeknek ki kell lépni a Manó házába, és kiesnek, ha rájuk kacsintott a manó. Az a gyerek, aki észreveszi, felemeli a kezét. Három gyereknek kell egyszerre a Manóra rámutatni, és így a gyerekek nyernek. A játék végén, a kiesőkért pedig odaszalad a Tündér és vicces mozdulatokkal, kiszabadítja őket a Manó házából. Ha mindenkit sikerült kiejteni, akkor a Manó nyert.
  18. A játék lezárása: Egy másik játékba hívom őket, ha ez a játék érzésem szereint már megvalósult, és kielégítette a gyerekek érdeklődését.Ha van kedvük, átvezetem őket egy új, vagy egy szivesen játszott régi játékba.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kérdéseket teszek fel. Mi volt ebben a játékban a legjobb? Miért szerették ezt a játékot? Melyik része tetszett nekik a legjobban? Mit szerettek benne csinálni? Jutalmazás lehet egy másik játékra invitálás is. Megdícsérem őket a kellő figyelemért, koncentrálásért, a szabályok betartásáért is.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az a gyermek, aki olyan ügyesen kacsintott, hogy nem vették észre, hogy ő volt a Kacsintó Huncut Manó, a következő alkalommal, ő lehet a Jó Tündér!
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok betartására fokozottabban kell figyelni, mert nem mindenki fogadja el a kiesés tényét. Figyelni kell a kacsintót, hogy teszi-e egyáltalán a dolgát, vagy csak nézi ő is a gyerekeket! Figyelnem kell, kire kacsintottak már, és hogy az a gyermek a kiesőkhöz csatlakozik-e? Figyelmeztetni kell őket arra, hogy tartsák titokban magukat! Figyelemmel kell kísérni a szabályok betartását.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot az örömszerzés is kellőképpen motiválta, mert nagyon kedvelték a Tündér vicces mozdulatát, ahogyan a Manó házból kiszabadította őket. A Játék után még két másik is következett. Eljátszottuk a plüsselkapó játékot, amit saját ötletem szerint valósítottam meg, a családnevek gyakorlására. Valamint eljátszottuk a Kinél van a plüss? című játékot, összesen 3 bábbal. Az egész játékfolyamatot egy mesével zártam le, melynek címe: A Suszter Manói.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagy István Zoltánné