JÁTÉKRA FEL!

Nagy Ildikó: Kacatvadászat

  1. A játék neve, címe: Kacatvadászat
  2. A játék pedagógiai célja: Kooperatív együttműködés, bizalomerősítés, kreativitás és problémamegoldás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: papír, toll, időmérésre alkalmas eszköz (pl. stopperóra, vagy mobiltelefon )
  12. Technikai igény: nincs speciális igény. Abban az esetben, ha zárt térben zajlik a játék, akkor annyi szék kell, ahány játékos van.
  13. Az előkészítés feladatai: összeállítani a kacat listát, ehhez végiggondolni, hogy az adott játékhelyszínen melyek azok a dolgok, amelyek fellelhetők és melyek, amelyek biztos nem.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Csapatokat alakítok ki, majd elmondom a keretmesét. A résztvevőkből úgy hozom létre a csapatokat, hogy szemszín alapján kell egy sorba állniuk. A legsötétebb szemszínű áll a sor elején, a legvilágosabb szemszínű a sor végén. Ha pl. 25 tanuló van a csoportban, akkor az első öt az 1. csapat, második öt a 2. csapat és így tovább. A csapatok létszáma, mennyisége változhat – ez függ attól, hogy hányan vannak az adott csoportban. A keretmese: a tavaszi nagytakarítások idején, amikor kitakarítjuk a szobánkat vagy a lakásunkat, mindig találunk benne felesleges dolgokat vagy olyan dolgokat, amiről nem is gondoljuk, hogy nekünk van olyan. Most ehhez hasonló nagytakarítást fogtok csinálni. Először végignézzük milyen dolgokkal, tárgyakkal rendelkezünk. Ezt követően magunkban is végrehajtjuk a nagytakarítást. Kidobáljuk a felesleges kacatokat. és ha tudunk újakat vásárolunk helyette.
  17. A játék menete, játékszabályok: Minden csapat kap egy listát, amin különböző személyes és személytelen tárgyak, dolgok szerepelnek. Meg kell próbálni összeszedni ezeket a tárgyakat megadott idő alatt. Ez az időkeret 10 perc. A 10 perc letelte után végignézzük minden csapat listáját, hogy mennyi dolgot tudott összeszedni a listáról. A listán különbözőnél különbözőbb dolgok szerepelhetnek. Legalább 25-30 darab. pl. ruhavásárlásról szóló blokk, 400 oldalas könyv, klubkártya, casio tipusú óra, éttermi számla, gombostű, családi fotó, napszemüveg, esernyő, zokni stb. A variációk tárháza végtelen. Nyilván függ a helyszíntől, ahol tartom a foglalkozást, hiszen ki tudja mit rejt a gyerekek táskája vagy mit tudnak beszerezni az adott helyen. Más ha az iskolában , más ha egy szabadtéri pihenőhelyen, egy kirándulás során stb. bonyolítjuk le. Miután ezt megtettük és leellenőriztük a listát és az összegyűjtött dolgokat, a csapatok leülnek egy helyre. A náluk lévő papírlapra ezt követően szintén megadott idő alatt elkezdik felírni, hogy szerintük milyen holmik, dolgok találhatók osztályfőnökük vagy a csoportvezetőjük táskájában. Ez az idő szintén 10 perc. Az idő elteltével minden csapat felsorolja, hogy miket írt fel a listára. Az osztályfőnök a felsorolt dolgokra igennel vagy nemmel válaszol. Ha akarja meg is mutathatja, hogy mi van nála.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor minden csapat az első részben bemutatta az összegyűjtött dolgokat, majd végigolvasta a saját listáját és az osztályfőnök válaszai alapján megkapják a pontokat. Ahány dolgot eltalál a csapat annyi pontot kap.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A két feladatrész pontjait összeadjuk és kihirdetjük a győztes csapatot. A legtöbb pontot elért csapatot megdicsérem, megdicsérjük az osztályfőnökkel együtt és megköszönöm az együttműködést. Megkérem, hogy ha maradt utánuk papírfecni, szemét akkor azt, illetve ha kellettek székek, akkor azokat pakolják el.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amennyiben a csoport igényli, továbbfolytathatjuk a játékot. Szintén a csapatok együtt dolgoznak tovább. A náluk lévő papírlapra mindenki felír egy olyan tulajdonságot, érzést, embert, helyzetet, szituációt, életérzést, bármit, amit szeretne kacatként kidobni az életéből. Erre is adhatunk 10-15 percet. Az idő letelte után a csapatból egy ember felolvassa a listán szereplő dolgokat. Amennyiben ezeket végigmondják, folytathatjuk a játékot azzal, hogy mi lenne az a dolog, amit a kidobott dolgok helyett felvennének. Ez is lehet egy tulajdonság, egy érzés.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Nagyon oda kell figyelni a csapatra, hogy mennyire vevők a feladatokra, vagy mennyire elutasítók. Lehet-e személyesebb sík felé terelni a kérdéseket vagy meg kell maradni az általános dolgok talaján.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ha az ember ismeri a csoportot, mert pl. tanítja vagy ő maga az osztályfőnök, akkor sok mindent megtudhat a tanulóiról. Főleg ha tudja személyesebb, bizalmasabb síkra terelni a dolgokat. Csak olyan csoportnál szabad ezt a játékot játszani, akik már valamilyen módon ismerik egymást és ismerik a vezetőjüket!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Nagy Ildikó