JÁTÉKRA FEL!

Nádházi Tamás: Számbontó

  1. A játék neve, címe: Számbontó
  2. A játék pedagógiai célja: 5-ös (10-es, 20-as) számkörben a számok bontásának gyakorlása. Nevek, jobb és bal irányok tudatosítása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Korona
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Nagyobb létszám (teljes osztály) esetén a teremben a padokat össze kell tolni. Ha a játék kiesős, akkor koronát lehet készíteni papírból.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A koronakészítéssel ráhangolódhatnak a feladatra.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt elismételjük az 5-ös (10-es, 20-as) számkörbe tartozó számokat, valamint a jobb- és bal irányokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék matematikaóra elején zajlik, az órára való ráhangolódásként első osztályban. A haladásuknak megfelelően 5-ös, 10-es, 20-as számkörben lehet játszani a játékot. A gyerekek körben állnak, kivéve egy játékost, aki a kör közepén helyezkedik el. A középen álló játékos rámutat az egyik körben álló társára, közben azt mondja: „XY, most te vagy a számbontó!” A számbontó (akire rámutattak) leguggol és közben mond egy számot az adott számkörben. A tőle jobbra és balra lévő játékos a számot felbontja. Mindig a jobb oldali játékos mondja az első számot. Például az 5-ös számkörben játszva: Számbontó az 5-ös számot mondja, a tőle jobbra álló játékos 2-t, a tőle balra álló játékos ezért 3-at mond (2+3=5).
  18. A játék lezárása: Lehetséges lezárási módok: 1. Eleinte nincs kiesés, aki hibázik, azt kijavítjuk, majd megy tovább a játék. 2. A hibázó játékos kiesik, az utolsó x db játékos számkirály lesz, piros pontot kap.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha a játékot kiesős, akkor az utolsó x db játékos megkapja a számkirálynak járó koronát.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: Első osztályos gyerekeknél főleg az első pár hónapban érdemes a jobb és bal irányokat minden játék előtt tudatosítani, illetve az adott számkörbe tartozó számokat többször elmondani.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.dropbox.com/sh/ivlloio4xa367ez/AAAGR08-1g2fvEUrRviv6iFBa?dl=0
  24. A Játékot lejegyezte: Nádházi Tamás