JÁTÉKRA FEL!

Molnárné Plósz Etelke: Védd meg a várat!

  1. A játék neve, címe: Védd meg a várat!
  2. A játék pedagógiai célja: • Szórakozás, energetizálás • Mozgáskoordináció fejlesztése • Kooperációs készség fejlesztése • Gondolkodási-, tervezési képesség fejlesztése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: • Mindent el kell rakni, ami útban lehet, vagy balesetet okozhat. • A gyerekeknek olyan cipőt kell viselniük, amiben térdkézláb állásba tudnak ereszkedni, majd így tudnak helyet változtatni. • A próbajáték során megmutatjuk, mire figyeljenek, milyen segédeszközt vehetnek igénybe, ha szükséges. • A helyváltoztatáshoz szóbeli illetve manuális facilitációt biztosítok, ha szükséges. • Van 2 segítőm, akik a mozgásukban komolyabban akadályozott gyerekeknek tudnak segíteni.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: • kulcscsomó, kendő
  12. Technikai igény: • szőnyeget terítek le • konduktív eszközök (fokosszékek, ülőmodulos fokosszékek, zsámoly, kerekesszék, orthopéd cipők)
  13. Az előkészítés feladatai: 1. Tantermi asztalok, székek oldalra tolása – megfelelő méretű helyszín biztosítása 2. Szőnyeg elhelyezése 3. A játéhoz megfelelő ortopéd cipő felhúzása 4. Egy valaki ül középen, az ő ülőmodulját, fokosszékét középre tesszük 5. Gyerekek körben fognak ülni, kb. 1.5-2 méterre a középen ülő tanulótól - fokosszékek, zsámolyok elhelyezése körben, egymástól nagyjából egyenlő távolságra egy köríven 6. Eszközök előkészítése a magyarázathoz
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: • Aki tudja, önállóan lecseréli a cipőjét, illetve segítenek elhozni a nehezebben mozgó gyerekek lábbelijét. • A jobban mozgó gyerekek saját fokosszéküket képesek a kijelölt helyre mozgatni. • A kerekesszéket használó leány önállóan képes a helyét elfoglalni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Nem rég tanultátok, hogy a magyar katonák milyen hősiesen védték az egri várat. Kik is vettek részt a vár ostromában? A magyar várvédők és a török katonák, a janicsárok, szpáhik. Ebben a játékban ezt fogjuk megeleveníteni. Középen fog ülni a magyar várvédő, a szék lesz a vár, a szék alatti, tehát a várban elrejtett kulcsot kell megvédenie. Körben ülnek a janicsárok, akik az éj leple alatt szeretnék megszerezni a vár kulcsát. A várvédő - mivel éjszaka van, és egy kendővel bekötjük a szemét, - nem látja a támadót, csak a kezeivel védelmezheti a kulcsot, illetve kitapogatással leplezheti le az ellenséget. Közben fülel, honnan indul a támadás. A janicsárok megpróbálják elvenni a vár kulcsát, ha lehet, úgy, hogy a várvédő ne tudja őket megérinteni. A janicsár nekem, a kapitánynak adja át a kulcsot, majd szép csendben visszaül a székére, visszatér a hadseregéhez. Ezután felkel a nap, levesszük a várvédő kendőjét, hogy láthassa ellenségeit. Ki kell mondania annak a janicsárnak a nevét, aki támadta a várat. Ha elsőre megmondja a janicsár nevét, visszaverte a támadást. Amennyiben elvéti, átmenetileg a törökök kerekedtek felül. Mindenki érti a játékot? Van kérdés? (Felmerülő kérdés megválaszolása.) (Magyarázat közben már egy gyermeket beültetek középre, én térdkézlábra ereszkedem, bemutatom, hogy történik a várkulcs megszerzése.) Akkor kezdhetjük is! Elhelyezem a kulcsot a várban. Mielőtt lemegy a nap, körbefordulhatsz, és szembenézhetsz az ellenféllel. Ez fog segíteni abban, hogy a kiindulási, érkezési zajok alapján beazonosítsd a támadót. Kész vagy? Lemegy a nap, elsötétedik a világ. Ez egy próbajáték lesz. Ha szükséges, még fogok segíteni. Készen álltok? Most rámutatok szép csendben valakire, ő lesz a támadó. Térdkézlábra ereszkedik és megszerzi a kulcsot. Hajrá várvédő! Na jó, kivételesen, hajrá janicsár!
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Ülés kiigazítása, figyelem felkeltése 2. Játék megnyitása 3. Játék céljainak, szabályainak megfogalmazása 4. Bemutatás, próbajáték 5. Konduktív célok megfogalmazása 6. Játék 7. Játék lezárása, értékelés egyénileg és csoportosan (játék közben is!) Játékszabályok: Játékosok: 1 várvédő – aki középen ül többiek a török janicsárok Várvédő célja: megvédeni a kulcsot vagy leleplezni a janicsárt, kitalálni a zajokból, kitapintásból, ki is volt a támadó. Török janicsár feladata: A vár, vagyis a szék alól ellopni a kulcsot az éj leple alatt.
  18. A játék lezárása: Amikor a janicsár megszerezte a kulcsot és átadta nekem, megtapsoljuk. Ügyes volt, megszerezte a kulcsot. Miután visszaült a helyére, s a várvédőről levettük a kendőt, ő megpróbálja kitalálni a támadó nevét. Ha sikerül, megvédte a várat, ő is tapsot kap.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékeljük a várvédőt és a janicsárt is. Értékelési szempont: A várvédő ügyesen védte a várat? Próbálta elfogni, megérinteni a janicsárt? A janicsár mindent megtett, hogy nagy csendben mozogjon és hogy elkerülje a várvédő érintését? A gyerekeket nehézségeiknek megfelelően értékelem. Mindenképp említést teszek a védelem – támadás módjáról és a mozgási feladat megoldásáról is. A gyerekek is értékelhetik társaikat. Közös taps a jutalom. A nembeszélő gyermeknek eldöntendő kérdéseket teszek fel, hogy értékelhesse társait vagy kitalálhassuk a támadó nevét. Feldolgozás: Az egri ostromnak mi lett a vége? A leleményes várvédők megvédték a várat a kitartó és keményen ostromló janicsároktól. Hurrá! Nektek is sikerült! Gratulálok!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Továbbfejlesztési lehetőség az, amikor a kulcsot már nem adják le nekem, hogy csendben visszamehessenek a helyükre, hanem magukkal kell vinniük, és azzal együtt visszamenni a helyükre. Esetleg a védő már nem tapogathat, csak a fülére hagyatkozva találja ki a támadó nevét.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel tanulásban akadályozott gyerekekről van szó, a magyarázatnak mindenki számára érthetőnek, esetleg közösen átismételhetőnek kell lennie. A játék megértését szemléletes bemutatással is segítjük. Van, aki a mozgásfeladat végrehajtásához szóbeli, de olyan gyermek is van, aki manuális segítséget is igényel.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek a játékot nagyon élvezték. Annak ellenére, hogy komoly figyelemzavarral küzdenek, alig akarták abbahagyni. Nagy élmény volt. A következő tanítási órán aktívak, jókedvűek és összeszedettek voltak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnárné Plósz Etelke