JÁTÉKRA FEL!

Molnárné Harcsás Erzsébet: Farkasból bárány, bárányból farkas

  1. A játék neve, címe: Farkasból bárány, bárányból farkas
  2. A játék pedagógiai célja: Közösségépítés, empátia fejlesztése, állóképesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a csoport figyelmét az ütközés veszély lehetőségére, ezért egymás iránti figyelmet kérek tőlük.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A terület jelöléséhez bóják
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: bóják előkészítése, terület kijelölése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Pálya kijelöléséhez eszközök bekészítése. A játékban nem szereplők számára megfigyelési szempontokat adok (hallgassák, hogy valóban egy lélegzettel vadásznak-e a vadászok, hallatszik-e az adott hang; A megérintett bárány farkassá/vadásszá változott-e; ha elfogyott a vadászok lélegzete, bent maradnak-e a bárányok karámjában)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy új fogójátékot mutatok számotokra. A játék címe Farkasokból bárányok, bárányokból farkasok. A játék címe is jelzi, hogy a szerepek megváltozhatnak a játék alatt. A pálya négyszög alakú. Az egyik oldal mentén felállnak az éhes farkasok, akiknek az a feladata, hogy megfogják a karámban lévő bárányokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az egyik oldal mentén felállnak az éhes farkasok, akiknek az a feladata, hogy egy nagy lélegzetet vesznek, az E hangot hangoztatják a karámba lépéstől a vadászat alatt. Ha megérintenek egy bárányt, az farkassá változik, s a pályán kívülre áll a következő menethez. Amelyik farkas az előtt kiér a karámból, hogy elfogyott volna a levegője, az farkas maradhat a következő menetben is. Amelyik farkasnak a karámon belül fogy el a levegője, az báránnyá változik, tehát a karámban marad. A játék több szabályrészt is tartalmaz, ezért próbajátékot játszunk.
  18. A játék lezárása: Az egyes menetek után ellenőrizzük, hogyan változott a farkasok és a bárányok számossága. Remélhetőleg a segítők és az eddig passzívak is beállnak játszani. Az eddig játszók közül kérhet pihenőt valamelyik játékos, így lehet ő a segítőm.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék alatt azt tapasztaltam, hogy szívesen játszanak újabb és újabb menetet, addig, míg a bárányokat el nem „fogyasztják” a farkasok.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Próbáltam sánta farkasokkal is vadásztatni, de az nagyobb állóképességet igényel, s megnőhet a baleseti kockázat a játék alatt
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az egy lélegzettel vadászat ellenőrzése nagy odafigyelést igényel.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagy örömmel tanulok és tanítok új játékokat, mert iskolánkban napközis munkaközösséget vezetve sok új játékkal gazdagíthatom kollégáim foglalkozásait a gyermekek örömére is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnárné Harcsás Erzsébet