JÁTÉKRA FEL!

Molnárné Bárány Tünde: Szófajgyakorló

  1. A játék neve, címe: Szófajgyakorló
  2. A játék pedagógiai célja: A szófajok játékos begyakorlása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: : Nem igényel komolyabb intézkedést, de a helyszín előkészítésénél, hívjuk fel a résztvevők figyelmét, hogy fokozottan figyeljenek egymás épségére
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Babzsák, vagy plüssjáték, vagy labda stb.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ha teremben játsszuk, a padok, székek elpakolása az útból
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, székek, asztalok pakolása
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Példák alapján a szófajok ismétlése
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek körben állnak. A játékvezető kezdi a játékot, ő középen áll, nála van a plüssjáték. Odadobja a körből valakinek, akinek mondania kell egy szófajt, pl. ige. (Közben esetleg le is guggolhat, hogy a válaszadók egymást is láthassák.) A tőle jobbra illetve balra lévő játékosnak példát kell mondaniuk erre a szófajra. Aki a gyorsabban mondja a helyes megoldást, ő áll a kör közepére. Aki hibás példát mond, javítania kell. Ha már kevés hibával és megfelelő tempóban megy a játék, megtapsolhatjuk egymást és rátérhetünk a nehezített változatra
  18. A játék lezárása: A játék egyes szakaszait a résztvevők reakcióinak figyelembe vételével a játékvezető indítja és zárja le. Nagyon kell figyelni, mert még azelőtt rá kell térni a következő fázisra, mielőtt a játék érdektelenné válna
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén kérdezzük meg, hogy jól érezték-e magukat, és hogy segített-e a játék a szófajok felismerésében. A játék nem igényli az egyéni jutalmazást, de fontos, hogy amikor lehetőség van rá, és jogosnak tartjuk, dicsérjük a résztvevőket
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a) A kiválasztott játékosnak nemcsak a szófajt kell megneveznie, hanem egy betűt is, amellyel a példáknak kezdődnie kell. (Itt persze a lehetetlen feladatok elkerülése érdekében érdemes előre kizárni a legritkább kezdőbetűket, úgymint az x, y w, q stb. b) A kiválasztott játékosnak egy szót kell mondania, a mellette állóknak pedig a szófaját meghatározni
  21. A játékvezető speciális feladatai: A gyors, jó megoldásokat dicsérjük, a tévesztőket bátorítsuk.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnárné Bárány Tünde