JÁTÉKRA FEL!

Molnár Zoltánné Szilágyi Zsuzsa: Plüsselkapó

A játék neve, címe: Plüsselkapó

A játék pedagógiai célja: Az eddig tanultak gyakorlása, koncentráció és figyelem fejlesztése.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a figyelmet futás közben az ütközések elkerülésére. Próbálja meg oldalról felvenni, elkapni a plüsst.Ha az egyik gyerek már megfogta, akkor a másik ne kapja ki a kezéből.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Két darab plüss és bármilyen más eszköz ahova a cipője orrát odateszi, hogy onnan induljon. Mi térkő darabokkal játszottuk.

Az előkészítés feladatai: A játékvezető leteszi egy tetszőleges térben a két plüsst. Onnan egyenlő távolságra kiméri a kiinduló helyeket és oda is leteszi a kiindulást jelző tárgyat.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzetes megbeszélés alapján hozhatják a gyerekek a plüsst.

A játék megnyitása, nyitánya: Az egyik kezemben láthatjátok a fehér kutyát, aki állítja, hogy csak páros számok vannak. A másik kezemben pedig itt van a cica, Cirmi, aki állítja, hogy csak is kizárólag páratlan számok vannak. Eljöttek hozzátok, hogy segítsetek nekik eldönteni, hogy kinek van igaza.

A játék menete, játékszabályok:Két csapatra osztom a gyerekeket. A gyerekek egymás mögött felsorakoznak a kijelölt helyen.Ismertetem a feladatot. Amikor mondok egy összeadást vagy kivonást,akkor gyorsan kiszámolod fejben és eldöntöd, hogy a kapott eredmény páros vagy páratlan szám. Ha megvan az eredmény odafutsz a plüssökhöz és azt kapod fel, amelyik a szabálynak megfelel. Tehát vagy azt a plüsst amelyik a páros számot jelképezi, vagy azt amelyik a páratlan számot jelképezi. A fehér kutya a páros szám, a macska a páratlan szám. Mivel egymás mögött fogtok állni, ezért nagyon fontos, hogy csendben legyetek, hogy az éppen számoló gyereket ne zavarjátok. Amire még figyelni kell, hogy a lábatok ne legyen előrébb a kiinduló pontnál. Aki helyesen válaszolt,és hamarabb kapja fel a plüsst ő kiáll a sorból és oldalról figyeli a csapattársát, hogy jól veszi-e fel a plüsst. Aki lassabb volt, ő újra beáll a sorba. Az a csapat nyer,ahonnan hamarabb elfogynak a gyerekek. Nagyon fontos, hogy a szurkolás hevében ne legyen bekiabálás. Fontos még, hogy minden párost emlékeztessek arra, hogy melyik a páros plüss és melyik a páratlan. A csalás kizárása miatt, fontos, hogy a kijelölt helyről induljanak.

A játék lezárása: A játéknak akkor lesz vége, ha az egyik csapatból teljesen elfogytak a gyerekek. Ők a nyertes csapat. Mivel ezt a játékot többször is újra lehet kezdeni ezért akkor is vége lehet mikor már látom, hogy kezdenek fáradni a gyerekek.Na, kinek lett igaza? Csak páros számok vannak? Itt megbeszéljük, hogy bizony vannak páros és páratlan számok.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkit megdicsérek, akik figyeltek arra, hogy az ütközéseket elkerüljék és figyeltek a szabályok betartására.. Külön dicséri azokat a gyerekeket, akik végig fegyelmezetten játszottak. Megkérdezem, hogyan érezték magukat játék közben,élményeiket meghallgatom.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Más matematikai műveleteket is be lehet vonni, nagyobb számkörrel. Amikor pontozással értékelek egy csapatot.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan kell ismertetni. Egy-egy felkiáltás után ki is kell próbálni, hogy mi a feladat. Ha már jól tudják, mit kell csinálni, a tempón lehet gyorsítani, természetesen úgy, hogy a fizikai sérüléseket elkerüljük.

Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot, kérték, hogy máskor is játszunk ilyet.

A játékot lejegyezte: Molnár Zoltánné Szilágyi Zsuzsa