JÁTÉKRA FEL!

Molnár Mónika: Törzsek és vezérek

  1. A játék neve, címe: Törzsek és vezérek
  2. A játék pedagógiai célja: Történelmi fogalmak (nevek) megtanulása játékos formában. Figyelem- és memóriafejlesztés.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanterem átrendezése során fokozottan ügyeljenek egymás és a berendezés épségére.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Egy nagy méretű lepedő, 14 db névkártya .
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Ha a játékot tanteremben játsszuk szükségünk lesz az asztalok és székek áthelyezésére, hogy legyen elegendő tér a játékhoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosokkal közösen alakítjuk ki a játékteret.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő húz egy névkártyát. Ezt követi a bemutatkozás. A játékosok egyesével bemutatkoznak úgy, hogy a neve után mindenki elmondja, hogy ő törzs név vagy vezér neve lesz a játék során. Pl. Álmos vezér, Nyék törzs… A kártyák egyben a csoportalakítás eszközei is. Amikor kialakul a törzsek és a vezérek csoportja érdemes a neveket újra elmondani.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékteret két részre osztjuk egy lepedő segítségével. A lepedő felemeléséhez és leengedéséhez szükség lesz egy segítőre. Az egyik oldalon a törzsek, a másikon a vezérek helyezkednek el. A kerettörténet szerint a magyar törzsek hosszú vándorlásaik során elszakadtak a vezéreiktől. Szerencsére írott források (Anonymus és Bíborbanszületett Konstantin császár) megőrizték a törzsek és a törzsfők neveit ezért ebben a játékban ismét egymásra találhatnak. A lepedő eltakarja a két csapatot, akik a lepedő két oldalán ülnek, vagy guggolnak. Adott jelre a csapatok kijelölnek egy-egy játékost, ők a lepedőhöz lopakodnak, fontos, hogy mindez csöndben történjen. Amikor a játékvezetők leengedik a lepedőt, a lepedőnél lévő játékosok közül, aki gyorsabban mondja ki a túloldalon lévő társa játékbeli nevét az nyer. Aki téveszt, vagy nem tudja a másikat kellő gyorsasággal megnevezni, annak át kell mennie a lepedő másik oldalára. Innentől a másik csoport tagja lesz és tovább játszhat.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha minden játékos a lepedő egyazon oldalára került.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérjük. A játék végén meg lehet kérdezni a tanulókat, hogy hányan tudják elmondani a törzsek és vezérek neveit.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A tananyagba sokféle változatban beépíthető.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékot célszerű három lépésre tagolni. 1. Névkártyák kiosztása. 2. Bemutatkozás. Csoportalakítás. 3. Játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezik a játékos tanulást.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnár Mónika