JÁTÉKRA FEL!

Molnár Erzsébet: Farkinca

  1. A játék neve, címe: Farkinca
  2. A játék pedagógiai célja: • a játék fejlessze a gyermekek beszédészlelését, figyelemkoncentrációját, szem-kéz koordinációját; • a játékos gyakorlás mélyítse el testtudatukat; • (az albán kisgyermek számára a játék biztosítsa a spontán nyelvtanulást), • (down kóros kisgyermek számára támogassa az integrációt).
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: ebben a játékban nincs veszélyforrás
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 1-2-3 (egyforma) tárgy – jelen esetben eldobható parti poharak, „malac-garasok” (ami lehet bármilyen tárgy, pl.: kavicsok, gombok, gesztenyék)
  12. Technikai igény: A játéktér kialakítása, melyben mindenki számára elérhető távolságba, karnyújtásnyira kerülnek az eszközök. (A játék asztal mellett, széken ülve kényelmesebb, de ez nem feltétele az önfeledt játéknak)
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín biztosítása, ahol körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Túljelentkezés esetén ismert mondóka segítségével közösen kiszámoljuk a játékosokat. Maximum 6 fő. Pl.: „Ez a malac piacra megy…”
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok és a játékvezető körben helyezkedik el. „Emlékeztek mit mondott a farkas a mesében? Meg akarta enni a kismalacok turcsi orrocskáját, szőrös fülecskéjét, kunkori farkincáját…Itt van a három kismalac. Megvédhetjük őket a farkastól, ha rámutatunk, letakarjuk azokat a testrészeinket, amit meg akar kóstolni. Ha azt mondom szem, vagy fül, gyorsan takard le azt a testrészed a kezeddel, amelyiket megnevezem! Ha azonban azt mondom farkinca – mert ugye nekünk ilyen nincs-, akkor gyorsan fel kell kapni az egyik kismalacot, nehogy a farkas kapja el!
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető a fejen és a testen elhelyezkedő testrészek megnevezésével folyamatosan feladathelyzetbe hozza a játékosokat, miközben nagyon figyel arra, hogy a gyermekek pontosan rámutassanak a megnevezett testrészre. Szükség esetén a gyermekekkel együtt mutatja is azokat. A „farkinca” elhangzásakor a játékosok megpróbálják megszerezni (megmenteni) a játéktér közepén elhelyezett kismalacot/kismalacokat. Akik sikerrel járnak, malac-garast kapnak, a játék folytatódik.
  18. A játék lezárása: Három garas összegyűjtésével a gyermek megnyeri a játékot, a garasok visszakerülnek a játékvezetőhöz. A játékos helyére új játékos ülhet, de a játék újabb garasok gyűjtéséért akár folytatható is.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyorsaságot a malac-garassal jutalmazom, de mindenképpen kiemelem és megdicsérem a testrészek, érzékszervek pontos, illetve egyre pontosabb ismeretét. A pontatlanságból adódó „feszültségeket” a humor erejével oldom. Pl.: „Te ott hordod a turcsi orrod?; Hát neked hova nőtt a két gömbölyű szemecskéd?; Te sem találtad a kunkori farkincád?”….
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • A játékfeladványokat kiterjeszthetjük az egész testre, annak részleteire. • Ha a gyermekek már pontosan ismerik a testrészeiket, akkor a testrészek tévesztésénél, malac-garast vonhatunk el tőlük. • A játéktér közepén elhelyezett tárgyak különböző színűek is lehetnek, így a játékosoknak nem csak a „farkinca” szót, hanem a színeket is jól kell észlelniük, s azok összekapcsolásával kell gyorsan reagálniuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A legfontosabb, hogy a játék örömforrást nyújtson, ezért alapvető, hogy minden kisgyermeket sikerélményhez jutassunk! A játék megismerését követően a játékosokat a hasonló tudás- és tapasztalati szintjük alapján érdemes játékba hozni. A hiányosságok, hátrányok lelki feloldásához a helyzetkomikum lehetőségeit érdemes kihasználni.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot inspiráló mesét nagyon szeretik a gyermekek, ezért e játék is közkedvelt lett a csoportban. Nagy előnye, hogy bármikor, szinte bármilyen környezetben, bármilyen eszközzel, akár két fő részvételével is játszható. A játék, a magyarul szinte egyáltalán nem beszélő, albán kisgyermeket is vonzotta. Segítségével, játékba ágyazva ismerkedett a magyar nyelvvel, bővült szókincse.(szem, száj, orr, stb.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnár Erzsébet