JÁTÉKRA FEL!

Molnár Anikó: Golyózós

  1. A játék neve, címe: Golyózós
  2. A játék pedagógiai célja: Az elmúlt irodalomórán tanult ismeretek felelevenítése (a Pál utcai fiúk nevének sorolása, az einstand fogalma). Együttműködési képesség, ügyesség, koncentráció, figyelem fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A termet teljesen átrendeztem. Nincs a közelben semmilyen berendezési tárgy. A padokat és a székeket eltoltam, így a tanterem felén, azaz igen nagy területen játszhatjuk a játékot. Nem lehet szaladni, csak tyúklépésben haladni.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: üveggolyó, vörös ing, a Pál utcai fiúk nevével, képével ellátott fejdísz, kalap
  12. Technikai igény: Nem szükséges.
  13. Az előkészítés feladatai: A tantermet előre átrendeztem, akadálymentessé tettem. A gyerekektől színes üveggolyókat kértem, illetve behoztam egy vörös inget és egy kalapot. A fejdíszeket már a múlt óra végén elkészítettük.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A fejpántok elkészítésével már a múlt órán elkezdtük a ráhangolódást a játékra, ezzel is próbáltam motiválni őket. A legtöbb órát játékkal kezdjük vagy zárjuk. Ezen a foglalkozáson minden gyerek szívesen szerepelt, önként és örömmel vettek részt a játékban.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A mai órát egy játékkal kezdjük, amelynek segítségével átismételjük a múlt órán tanultakat is. Végre használhatjátok azt a fejdíszt is, amit a legutóbb készítettetek. Álljatok egy nagy körbe, és húzzon mindenki egy üveggolyót ebből a kalapból! Aki a kéket húzta, az álljon a körön kívülre, a többiek pedig üljenek le szorosan egymás mellé, a lábukat felhúzva, és tegyék fel a fejükre a nevüket!
  17. A játék menete, játékszabályok: Repüljünk vissza az időbe, és képzeljük azt, hogy mi alkotjuk a Pál utcai fiúk csapatát! Kedvenc játékunk a golyózás. Most is ennek hódolunk, tehát a kezünk segítségével a lábunk alatt óvatosan átgurítjuk a mellettünk ülőnek a golyót jobbra vagy balra, közben mondjuk a társunk nevét is (pl. Nemecsek, Boka, Geréb stb.). A kedvenc elfoglaltságunkat viszont csak addig űzhetjük, amíg egy vörös inges einstandot nem csinál. Ha tyúklépésben haladva eléri a golyót és sikerül megszereznie, akkor cseréljetek vele helyet!
  18. A játék lezárása: Remélem, hogy jót golyóztatok. Láttam, hogy a Pál utcaiak többször is túljártak a vörös ingesek eszén. Ugyanakkor a vörös ingeseknek is gratulálok, hiszen sokszor csináltak einstandot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérek benneteket, hiszen mindannyian aktív részesei voltatok a játéknak. Biztos vagyok abban, hogy a következő órán már önállóan is fel tudjátok sorolni a Pál utcaiak nevét.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Azt gondolom, hogy ezt a játékot némi módosítással bármilyen tanórán alkalmazhatjuk. Guríthatunk körbe labdát vagy adogathatunk bármilyen kisebb tárgyat. A fogó pedig különböző nehezítések során (pl. pókjárásban) is megszerezheti a kincset.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A foglalkozás során ügyelnem kellett az akadálymentes helyszín biztosítására, játékszabályok pontos ismertetésére és betartatására.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot, kérték, hogy a következő órán is játsszunk ilyet.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Molnár Anikó