JÁTÉKRA FEL!

Miskolczi Szonja: Rosszul értelmezett üzenetek

  1. A játék neve, címe: Rosszul értelmezett üzenetek
  2. A játék pedagógiai célja: Felismerjék a diákok, hogy a legjobb szándékuk ellenére is gyakran előfordul, hogy az általuk egyértelműnek gondolt kommunikatív elemek (mutogatás ebben az esetben) félreértelmezhető. Sőt! (ami elromolhat, az el is romlik – semmi sem az, aminek látszik 🙂
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Székeket kellett csak körbe rakni, ami nem okozott semmilyen kalamajkát.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kellég igénye ennek a játéknak nem volt, de szükség volt némi ötletszerzésre, hogy be tudjuk indítani a folyamatot
  12. Technikai igény: abszolút nulla
  13. Az előkészítés feladatai: Utánaolvasni, hogy milyen jellegű cselekvéssorozatokkal lehet a legjobban megértetni a diákokkal, hogy mi is a feladat
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Igazából lehetőség van arra, hogy önkéntes alapon lehessen beszállni a játékba, de aztán a mi esetünkben kiderült, hogy jobban működik, ha szépen sorban haladunk bármilyen irányban, és kvázi kötelezően valamit hozzá kell tenni az előttünk lévő produkcióhoz
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A körberakott székeken elhelyezkednek a diákok. A tanár elmagyarázza, hogy +mire megy ki a játék”, majd egy példával demonstrálja.
  17. A játék menete, játékszabályok: Igazából nincsenek szabályok, csak annyi, hogy nem szabad megszólalni közben, sem a magunk produkciójának előadásakor, sem másik társunk előadásának értelmezése végett. Valaki elmutogat egy cselekvést. Ez bármi lehet, a lényeg, hogy hanggal nem szabad az előadás értelmezését segíteni. Egy ponton a kezdő játékos abbahagyja a mutogatást. Innentől a következő diák folytatja a cselekvéssort mutogatással. Majd a következő diák következik, aki az addig látottakat értelmezi (ahogy akarja, tudja) és folytatja a maga szerint logikus módon a cselekvéssort. Ha a körbeért a menet, akkor utólag mindenki, az előadás sorrendjében elmondja, hogy ő mit mutogatott el. Már a játék közben is hatalmas nevetések kísérik az akciót, főleg akkor, ha nyilvánvaló félreértések keletkeznek. Ami bizony nem ritka.
  18. A játék lezárása: Kielemezzük a félreértéseket: miért történt, miből eredt, okozott e problémát, félreérthető volt-e tényleg, vagy csak az „értelmező” volt figyelmetlen és ebből adódott a dekódolási hiba. Beszélgetés kezdeményezés arról, hogy mi lehet a következménye rosszul közvetített üzeneteinkek? Hogy a rosszul dekódolás vajon a kódolónak, vagy a dekódolónak okoz-e nagyobb gondot. Végül kitérünk arra, hogy elkerülhetőek-e az ilyen jellegű gondok, illetve, hogy mi magunk mire figyeljünk, hogy megússzuk az ilyen helyzetekből adódó konfliktusokat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék lezárása ebben az esetben megegyezik a feldolgozásával. Értelmezzük a látottakat és levonjuk a következtetéseket, amelyekkel gazdagabban talán kevesebb kommunikációs csapdába keveredünk. Értékelés, jutalmazás: a mi esetünkben tárgyi jutalmazásra nem került sor – bár elképzelhetőnek tartom a legblődebb cselekvéssor elindításáért díjat… (a mi esetünkben volt egy „matematika óra” című cselekvéssor elindítása, ami nemes egyszerűséggel orrot turkáló unott arccal üldögélés jelentett. Ez látható a fényképen.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Rettentő sok lehetőség rejlik abban, hogy a diákok milyen cselekvéssort indítanak el. Nem is kell nekünk továbbfejleszteni, mert annyira kreatívak és szórakoztatóak már önmaguktól is, hogy elég bennük gyönyörködni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Túlsegíteni a megakadáson a dekódolni képtelen diákot. (mindig van ilyen, aki a vállát rángatja, hogy ő most mit mutogasson – ilyenkor kicsit visszanyúlva az addig látottakhoz segítünk értelmezni.)
  22. Egyéb/megjegyzés: nagyon hasznos, jól működő játék, amit élveznek a diákok
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Miskolczi Szonja