JÁTÉKRA FEL!

Mina Katalin: Mi ez? Ismerd fel a formákat.

  1. A játék neve, címe: Mi ez? Ismerd fel a formákat.
  2. A játék pedagógiai célja: Koncentráció, figyelem és türelem fejlesztése szórakoztató formában. Érzékszervek, pl. tapintás, látás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Ha valamelyik kisgyerek megijed, mivel a játék során bekötjük a szemét, a játékvezetőn kívül legyen olyan segítő, aki megnyugtatja, leülteti a kézműves foglalkozáshoz.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Különböző formák, táblák, amibe beleillenek a formák. Kendők, amivel be tudjuk kötni a gyermekek szemét. Egy zárt doboz, aminek a két oldalára egy akkora nyílást vágunk, amibe belefér a kezünk. Asztal és székek.
  12. Technikai igény: Nem igényel.
  13. Az előkészítés feladatai: Elő kell venni a játék kellékeit, a kendőket és elkészíteni a dobozt.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha nem ismerik a gyerekek a játékot, a kicsiknek a játék kezdete előtt megmutatom a formákat, amit el fogok rejteni, hogy könnyebb legyen felismerni csukott szemmel.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Színes kendőket mutatok, választhatnak, hogy melyikkel köthetem be a szemüket. Ki a legbátrabb közülük, aki bekötött szemmel is kipróbál egy játékot? Vajon ki lesz a legügyesebb, aki a legtöbb formát felismeri?
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekeknek arra kell törekedniük, hogy bekötött szemmel, puszta tapintással ismerjenek fel minél több idomot. Az a győztes, akinek a legtöbb idom kerül a birtokába. Bekötjük a gyerekek szemét. A legfiatalabb játékos elé teszem a dobozt, kivesz egy idomot, körbetapogatja, megpróbálja kitalálni, milyen tárgyat tart a kezében. Ha kitalálta, megtarthatja. Ha nem találta el, vissza kell tennie, ezután a következő gyerek kerül sorra, Ha a doboz kiürült, megszámoljuk a formákat, akinél a legtöbb van, az a győztes.
  18. A játék lezárása: Ha a doboz kiürült, megszámoljuk a formákat, akinél a legtöbb van, az a győztes.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, ki gyűjtötte a legtöbb formát, ki lett a győztes. Megbeszéljük, féltek-e, amikor bekötött szemmel nem láttak? Mennyire volt nehéz felismeri a formákat, türelmesen várni, amíg sorra kerültek? A győztes ülhet le először az arcfestéshez , vagy ő választhat először csillám tetoválást.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1-2 éves korig formaberakó játékként lehet játszani, az idomokat a kinyomó tábla megfelelő helyére kell beilleszteni. 3-4 éves gyerekekkel: a gyerekek mindegyike kap egy táblát. A kiosztott táblákhoz tartozó idomokat a dobozba tesszük. A játékvezető kihúz egy idomot a dobozból és felmutatja. Aki felismeri, hogy az idom illik az ő táblájába, megnevezi és beilleszti a helyére. Az győz, aki először telerakta a tábláját. 4-7 éves gyerekekkel: Ha nem sikerül felismerni a formát körbetapogatással, a felismerést könnyítő kérdést kaphat a játékos. 7-12 éves gyerekekkel: bekötjük a gyerekek szemét, minden gyerek kap 1-2 táblát. A formákat az asztal közepére tesszük. A játék rajt-ra kezdődik, minden gyerek elkezd körbetapintani egy idomot és a nála lévő tábla negatívját is letapogatja. Igyekszik megállapítani, melyik illik bele. Az a győztes, aki táblájához tartozó összes idomot a helyére illesztette. A varázsdoboz felhasználása kisebb gyerekekkel, akik nem ismerik még fel a formákat: 1. Különböző tárgyakat teszek a dobozba, mindegyikből kettőt-kettőt (dobókockát, sakkfigurát, üveggolyót…). A kisgyereknek a tapintással kell kiválogatnia az összeillő párokat. Ha már túl egyszerű a feladat, többféle hasonló tárgyat tehetünk a dobozba. 2. Két-két egyforma tárgyat keresek, az egyiket a dobozba rejtem, a párja az asztalon van. Meg kell keresni tapintással az asztalon található tárgyak párját.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni, ha esetleg valamelyik gyerek csal, les. Figyelni, ha esetleg valamelyik kicsi megijed bekötött szemmel.
  22. Egyéb/megjegyzés: A foglalkozás kerettörténete: A játékot abban a kórházban játszottuk, ahol dolgozom. Keret történet: halloween partyn vehettek részt, töklámpást faragtunk, pókfonást tanultak, töklámpást festettek, arcfestést és csillám tetoválást választhattak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Mina Katalin