JÁTÉKRA FEL!

Mile Péter: DJ RITMUS avagy HOGYAN KEVERJÜNK ZENÉT

A játék neve, címe: DJ RITMUS avagy HOGYAN KEVERJÜNK ZENÉT

A játék pedagógiai célja: Zenei játék elsősorban ének-zene tagozatos Általános Iskolába, vagy Alapfokú Művészetoktatási Intézményben tanulók számára.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Minden résztvevő játékos kb. egy másfél méteres sugarú biztonsági kört tartson maga körül, hogy a mozdulatokkal, a különféle hangszerekkel nehogy megüssék egymást.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Elsősorban ritmushangszerek, különböző zajkeltő ütőhangszerek. Pl.: Csengettyű, tikkfa, csörgőkarika, triangulum, maracas, fadob. Amennyiben vannak dobok, cintányérok, egyéb ütőhangszerek is, akkor azok használatával még izgalmasabb, érdekesebb a játék.

Technikai igény: Pad vagy szék jó ha van, mert ezekre könnyen le lehet rakni a hangszereket és a cetliket.

Az előkészítés feladatai: Annyi kis cetlit készíteni, ahány játékos van. Ezekre a cetlikre különféle ritmusképleteket kell a játékvezetőnek/játékosoknak felírni.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A hangszerek előkészítése, illetve a kivágott cetlikre is felírhatnak egy egyszerű ritmusképletet a játékosok.

A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki látott már DJ-t, magyarul lemezlovast játszani. Gyakorlatilag zenét kever különféle alapokból és ritmusokból, vagy már egy létező dalt kever meg, tesz rá különféle hangszíneket, kissé megváltoztatva azt. Itt most Mindenkiből DJ lehet egy kis időre…

A játék menete, játékszabályok:A játékvezető és/vagy a játékosok a játék elején különféle cetlikre egyszerű ritmusképleteket írnak fel, pont annyit, amennyien a játékot játsszák. Például: Nyújtott-éles ritmus, szinkópa, ti-ti, tá, és ezek egyszerű keverékét. Például: TÁ – ti-ti, vagy ti-ti – TÁ. A cetliket lefordítja a játékvezető, és Mindenki húz magának egy adott cetlit/ritmusképletet. A játékosok körbe állnak, és a játékvezető ad Mindenkinek a kezébe egy-egy ritmushangszert. Kivétel az első DJ, akit a játékvezető választ ki, és Őt középre állítja. Innentől fogva a DJ feladata az, hogy egyenként meghallgassa a játékosokat, hogy kinek milyen ritmusa van a saját hangszerén. (közben a játékosok is meg tudják tanulni a saját kis ritmusukat) Amint ez megvan, akkor elkezdődhet a zenekeverés…Felépíti a zenét egyenként rámutatva az adott játékosra, hogy az mikor kezdjen el játszani a saját hangszerén. Így az elején egy ember kezd, utána rámutat egy másikra (az beszáll), és így tovább amennyi játékos van. A hangerőt is tudja állítani azzal, hogy egy adott játékosra rámutat, majd fel-le kézmozdulattal jelzi Neki, hogy többet (fel), kevesebbet (le). Illetve ha nem szeretné hogy egy adott hangszer/ritmus/játékos tovább játsszon, akkor pedig a rámutatás után keresztbe teszi a kezét, és az adott játékosnak be kell fejeznie a játszást. Sőt, ha mindenkire körbemutat egyenként, akkor a tempót is tudja gyorsítani, vagy lassítani az ütemes kézmozdulatai által.

A játék lezárása: A játékvezető miután kiélte magát a DJ, egyszerűen megállítja a játékot, és kinevezi a következő DJ-t a játékosok közül, akik pedig a cetliket összekeverik, és ismét húz magának Mindenki egy-egy ritmusképletet. (Ezáltal megvan az esélye annak, hogy nem mindig ugyanazt a ritmust kell játszania egy játékosnak.) A ritmushangszereket pedig kicserélik egymás között a játékosok, hogy ne mindig ugyanazon játsszanak.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Tulajdonképpen a játékosok kiválaszthatják maguk közül, hogy ki volt a legjobb DJ, kinek szólt legjobban a száma. Megbeszélhetjük, hogy hogyan érdemes zenét keverni, mire érdemes odafigyelni a különféle ritmusoknál.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A DJ helyett tulajdonképpen lehet KARMESTERT is mondani. Csak itt ütőhangszerek vannak, és ezért korlátozott a hangszerek különbözősége. A hangszerek helyett (ha valami ok folytán nincsenek), lehet használni a testünket is különböző pontokon ütve, tapsolva. Dobbantás, taps, akár beszéd is szóba jöhet a különféle ritmusok lejátszásánál.

A játékvezető speciális feladatai: A helyes ritmusok leírására érdemes figyelni. Illetve hogy a játékosok megfelelően kezeljék a hangszereket, és mondjuk ne kalapáccsal akarják ütni a dobot…

Egyéb/megjegyzés: Alapvetően én Zeneiskolásokkal próbáltam ki a játékot (lévén, hogy zenetanár vagyok), de Általános Iskolások is tudják játszani, amennyiben néhány alap ritmusképlettel tisztában vannak. Legalább 4 játékos kell hozzá, illetve 8-10 játékosnál ne legyen több, mert úgy nagy lesz a katyvasz. Egy esetben lehet több a létszám, ha egy ritmusképletet többen játszanak, és akkor csoportokba állnak, és ugyanazt a ritmust játssza egy adott csoport. De ehhez nagyon sok hangszer kell.

A játékot lejegyezte: Mile Péter