JÁTÉKRA FEL!

Miklovits Hajnalka Mária: Várostrom

  1. A játék neve, címe: Várostrom
  2. A játék pedagógiai célja: – Feszültségoldás – Mozgásigény kielégítése – Figyelemfejlesztés (egymásra figyelés) – Térérzékelés, téri tájékozódó képesség fejlesztése – Szórakoztatás – Szabálytudat formálása – (Közös kirándulás után az élmények felelevenítése)
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok egy körbehatárolt területen mozoghatnak, aminek egyenletes a felszíne. Nincsenek rajta sem természetes sem mesterséges akadályok.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: – a játékteret kijelölő hosszú kötél, pl. kötélhúzáshoz használatos (szükség esetén 2-3 db, ha nagyobb területet szeretnénk kijelölni.) – a játékosok számával megegyező számú „zászló-kártya” (fele-fele arányban magyar és török zászlós)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A csapatok kialakításához szükséges kártyák elkészítése. A játéktér kijelöléséhez szükséges kötél/kötelek kikészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészületnél a „zászló-kártyák” elkészítésébe, kiszínezésébe majd a pálya kijelölésébe, kötél elhelyezésébe is bevonhatók a gyerekek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A múlt héten kirándulni voltunk. Láthattátok, milyen hősiesen küzdöttek a magyar seregek a török csapatok ellen. Most ti fogtok a katonák bőrébe bújni. Mindenki húzzon egy kártyát, ami alapján kiderül, a török vagy a magyar sereg katonája lesz! A törökök éppen egy magyar várat (esetünkben a szigetvárit) készülnek megtámadni. Ők a kötélen kívül, míg a magyarok a kötélen belül helyezkednek el. Az a céljuk, hogy minél több hadifoglyot ejtsenek.
  17. A játék menete, játékszabályok: A magyar vitézek csak a kötél által meghatározott területen belül, a várban mozoghatnak. Az ellenség feladata, hogy elkapja őket. Támadni – a kötélen belüli területre lépni – úgy tudnak, ha egy levegővétellel hangos csatakiáltást, „Ááááááá” -t kiáltanak. Ez alatt az idő alatt kell minél több foglyot ejteniük. Ha elfogy a levegőjük, és a kötélen belül maradnak, belőlük is magyar katona lesz. Akkor menekülhetnek meg, ha levegőjük fogytán kilépnek a kötélen kívülre. Ha el tudnak kapni egy várvédőt, akkor ő hadifogoly lesz, aki a kötélen kívül kijelölt „táborba” kerül. – Egyszerre három török támadhatja a várat. Amikor minden magyar katona fogoly lesz (vagy esetleg minden törökből magyar katona), helyet cserél a két tábor.
  18. A játék lezárása: Amikor mindkét csapat mindkét szerepben volt, és úgy látom, fáradnak a katonák, visszavonulót fújok a török seregnek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem, van-e olyan magyar katona, aki nem került fogságba. Ő lesz (ők lesznek) Zrínyi hős várvédője (várvédői).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az egyik kisgyerek a magyar csapatból Zrínyi Miklós bőrébe bújik (pl. Kő-papír-ollóval választjuk ki, hogy kicsoda), a török sereg egyik tagja pedig Ali bég szerepét kapja. A várvédőknek nem csak magukat, de Zrínyit is védelmezniük kell: amikor látják/hallják, hogy a török Ali üldözőbe veszi, „pajzsot tartanak köré”: két kisgyerek közrefogja Zrínyit. Ez idő alatt ők is védve vannak. Ali feladata, hogy Zrínyit elkapja, amit úgy tud megtenni, hogy míg a többi török katona a fent említett módon üldözi a magyar várvédőket, Alinak ugyan ilyen módon „Úúúúúú”- t kell kiáltania egy levegővétellel. Zrínyi addig maradhat a „pajzsok védelmében”, amíg Ali ki nem megy újabb levegővételre. Ekkor a pajzsot tartó gyerekek védettsége is megszűnik. A játék addig tart, amíg Zrínyit nem sikerül Ali bégnek elkapnia, vagy a várvédő magyar sereg minden tagja fogságba nem kerül.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Szabályok folyamatos betartatása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Szigetváron jártunk osztálykiránduláson, a Zrínyi napokon. Projekt keretében dolgoztuk fel a csatával kapcsolatos új ismereteket. Ennek felelevenítésére, lezárására találtam ki a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Miklovits Hajnalka Mária