A játék neve, címe: Fészekfoglaló
A játék pedagógiai célja: A résztvevők kényszerérzet nélkül játsszanak együtt. Figyelem fejlesztés, gyorsaság fejlesztés, együttműködési készség fejlesztése.
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy a futásnál és a fészkek elfoglalásánál is figyeljenek egymásra, különösképpen a kisebbekre.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Tornakarikák (1-gyel kevesebb, mint amennyi gyermek részt vesz a játékban) Kakukk jel (nyakba akasztható)
Technikai igény: nincs
Az előkészítés feladatai: A szertárból kikészítem a tornakarikákat, elhelyezem a terem közepén
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a madarakról (élőhelyükről, táplálkozásukról, szaporodásukról, szokásaikról stb.) beszélgetünk. (Tavasz- madarak témakör feldolgozása) Beszélgetünk a kakukkról is.
A játék megnyitása, nyitánya: Gyerekek! Ma egy fogójátékot fogunk játszani, aminek a neve: Fészekfogó.
A játék menete, játékszabályok:Látjátok a karikákat a földön, ezek a fészkek. Mindegyik fészekben egy kis madár lakik. Ti vagytok a kismadarak. Keressetek egy fészket, és álljatok bele. Mit vesztek észre? Egy valakinek nem jutott fészek. Ő lesz a kakukk. Emlékeztek arra, hogy milyen fészekben élnek? Az anyakakukk egy másik kismadár fészkébe rakja a tojást, a kakukk elfoglalja a másik madár helyét. Ezt fogjuk játszani. XY a kakukk, felteszem a kakukk képét a nyakadba. A kakukk el akarja valakinek foglalni a fészkét. Elkiáltja magát, kicsalogatja a madarakat a fészkükből: Kismadarak, ki a fészekből! A madarak kirepülnek, körbe futkosnak a fészkek körül. Madármama észreveszi a veszélyt (madármama én vagyok, a játékvezető), figyelmezteti őket: Vigyázz, jön a kakukk! Mindenkinek gyorsan bele kell állnia egy fészekbe. A kakukknak is el kell foglalnia egy fészket. Akinek nem jut hely, az lesz az új kakukk.
A játék lezárása: Kb. 6-7x eljátszuk. Figyelem a résztvevők visszajelzéseit.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret. Akik egyszer sem voltak kakukkok, ők voltak a legügyesebbek. Jutalmazzuk őket egy nap tapssal. Megbeszéljük, mi volt a legjobb a játékban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több gyermek esetén két kakukk választása. Az anyamadár szerepét is egy ügyes gyermek játsza el.
A játékvezető speciális feladatai: Megértsék a résztvevők a szabályt Vigyázzanak egymás épségére
Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a gyerekeknek, a tervezettnél többször kellett eljátszani, mert kérték, igényelték.
A játékot lejegyezte: Mikló Renáta Barbara