JÁTÉKRA FEL!

Mihálcz Dóra: Papagájos játék

A játék neve, címe: Papagájos játék

A játék pedagógiai célja: Új csoportnál egymás neveinek megtanulása. Ha már ismerik egymást a játékosok: jókedvű memóriafejlesztés, szórakozás, együttműködés

A játék jellege: Ismerkedős

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Elmondani a játékosoknak, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra, a labda dobásánál várják meg, hogy nézzen rájuk, akinek dobják.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: egy puha labda

Az előkészítés feladatai: a termet úgy kell berendezni, hogy a falaknál legyenek a bútorok és középen legyen a helyváltoztatáshoz elegendő, szabad tér

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: közösen rendezhetjük be a termet

A játék megnyitása, nyitánya: Alkotunk egy kört. Ha ismerkedős játékként játszuk, akkor először mindenki mondja el a becenevét. Játékszabályok elmondása.

A játék menete, játékszabályok:Első verzió: ismerkedés

• Az első játékos kézben tartja a labdát, elmondja a saját nevét, és átadja a labdát. A második megismétli az előtte lévőét, majd elmondja a sajátját és továbbadja a labdát. Így megyünk végig a körön. Ha sokan vannak, akkor lehet a vége fele segíteni. • Második lépésben a labdát bárkinek lehet dobni a körben. Akinél már volt a labda hátrateszi a kezét. • Harmadik lépés: mindenki elindul és mozgás közben mondja a neveket. Aki már sorra került megáll.

Második verzió: Memóriafejlesztés

• A játékvezető meghatározza a választható szavak csoportját (pl.gyümölcsök) • az első játékos mond egy gyümölcsnevet, és átadja a labdát. A második játékos elismétli a gyümölcs nevét és hozzátesz egy újat. Ezt 6-10 szóig folytatják. • A kialakult gyümölcs-névsort megjegyzik és egyenként mondják, miközben átdobják a labdát egy tetszőleges játékosnak. Ilyenkor mindenki egy szót mond, a sorrend szerint következőt • Nehezítésként mindenki szaladni kezd össze-vissza

A játék lezárása: • Ha ismerkedős játék, akkor nem érdemes kiesésre játszani. Amikor valaki hibázik, mindig újrakezdődik a lánc onnan, ahol valaki elrontotta. Közös cél lehet egyre hosszabb névlánc létrehozása. Ebben az esetben a játékvezető vet véget a játéknak. • Ha szórakozás, együttműködés, közös memóriafejlesztés a cél, akkor lehet segíteni egymásnak és folytatódhat a játék addig, amíg a játékvezető lezárja • Lehet kiesésre is játszani – ebben az esetben egy játékos marad a végén.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosoknak megköszönni a játékot, megdicsérni őket, megkérdezni, hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek stb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Bármilyen szócsoporttal lehet játszani: színek, gyümölcsnevek, virágok, fák, állatok stb. • alliteráló szavakkal • egyszótagú, kétszótagú stb. szavakkal • azonos magánhangzót tartalmazó szavakkal • szólánccal – az utolsó szó az előtte lévő szó utolsó hangzójával kezdődik • a szavakból kerekedjen ki egy történet • verstanulásra is felhasználható. A játékvezető tanít meg egy verset. Ebben az esetben az utolsó ismételt szó után mindig vissza kell dobni a labdát a játékvezetőnek és ő folytatja a következő szóval.

A játékvezető speciális feladatai: • Fokozatosan kell ismertetni a játékszabályokat • Figyelni a játékosok testi, lelki biztonságára

A játékot lejegyezte: Mihálcz Dóra