A játék neve, címe: Papagájos játék
A játék pedagógiai célja: Új csoportnál egymás neveinek megtanulása. Ha már ismerik egymást a játékosok: jókedvű memóriafejlesztés, szórakozás, együttműködés
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Elmondani a játékosoknak, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra, a labda dobásánál várják meg, hogy nézzen rájuk, akinek dobják.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: egy puha labda
Az előkészítés feladatai: a termet úgy kell berendezni, hogy a falaknál legyenek a bútorok és középen legyen a helyváltoztatáshoz elegendő, szabad tér
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: közösen rendezhetjük be a termet
A játék megnyitása, nyitánya: Alkotunk egy kört. Ha ismerkedős játékként játszuk, akkor először mindenki mondja el a becenevét. Játékszabályok elmondása.
A játék menete, játékszabályok:Első verzió: ismerkedés
• Az első játékos kézben tartja a labdát, elmondja a saját nevét, és átadja a labdát. A második megismétli az előtte lévőét, majd elmondja a sajátját és továbbadja a labdát. Így megyünk végig a körön. Ha sokan vannak, akkor lehet a vége fele segíteni. • Második lépésben a labdát bárkinek lehet dobni a körben. Akinél már volt a labda hátrateszi a kezét. • Harmadik lépés: mindenki elindul és mozgás közben mondja a neveket. Aki már sorra került megáll.
Második verzió: Memóriafejlesztés
• A játékvezető meghatározza a választható szavak csoportját (pl.gyümölcsök) • az első játékos mond egy gyümölcsnevet, és átadja a labdát. A második játékos elismétli a gyümölcs nevét és hozzátesz egy újat. Ezt 6-10 szóig folytatják. • A kialakult gyümölcs-névsort megjegyzik és egyenként mondják, miközben átdobják a labdát egy tetszőleges játékosnak. Ilyenkor mindenki egy szót mond, a sorrend szerint következőt • Nehezítésként mindenki szaladni kezd össze-vissza
A játék lezárása: • Ha ismerkedős játék, akkor nem érdemes kiesésre játszani. Amikor valaki hibázik, mindig újrakezdődik a lánc onnan, ahol valaki elrontotta. Közös cél lehet egyre hosszabb névlánc létrehozása. Ebben az esetben a játékvezető vet véget a játéknak. • Ha szórakozás, együttműködés, közös memóriafejlesztés a cél, akkor lehet segíteni egymásnak és folytatódhat a játék addig, amíg a játékvezető lezárja • Lehet kiesésre is játszani – ebben az esetben egy játékos marad a végén.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosoknak megköszönni a játékot, megdicsérni őket, megkérdezni, hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek stb.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Bármilyen szócsoporttal lehet játszani: színek, gyümölcsnevek, virágok, fák, állatok stb. • alliteráló szavakkal • egyszótagú, kétszótagú stb. szavakkal • azonos magánhangzót tartalmazó szavakkal • szólánccal – az utolsó szó az előtte lévő szó utolsó hangzójával kezdődik • a szavakból kerekedjen ki egy történet • verstanulásra is felhasználható. A játékvezető tanít meg egy verset. Ebben az esetben az utolsó ismételt szó után mindig vissza kell dobni a labdát a játékvezetőnek és ő folytatja a következő szóval.
A játékvezető speciális feladatai: • Fokozatosan kell ismertetni a játékszabályokat • Figyelni a játékosok testi, lelki biztonságára
A játékot lejegyezte: Mihálcz Dóra