JÁTÉKRA FEL!

Mező Krisztina: Tűzlabda

A játék neve, címe: Tűzlabda

A játék pedagógiai célja: Lehet bemelegítésként használni, illetve olyan esetben is, amikor lankad a diákok figyelme. Ez a játék a mozgásos elemek miatt pezsdítően hat rájuk.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos, hogy legyen elég tér a játékhoz és puha labdával játsszanak a játékosok, valamint kényelmes öltözetben, ne magas sarkú vagy csúszós talpú cipőben legyenek.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: puha labda

Technikai igény: JBL hangszóró és egy lejátszó eszköz (pl. mobiltelefon)

Az előkészítés feladatai: Ha osztályteremben játsszuk, a székeket és a padokat a terem szélére kell tolni, hogy szabadon tudjanak mozogni a játékosok a játék közben. Külső helyszínen érdemes keresni egy olyan helyet, ahol egyenletes a talaj. A telefonon keresni kell egy megfelelő zenét és a JBL hangszóróval párosítani kell az eszközt (Bluetooth- vagy kábelkapcsolat is jó).

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az előkészítés a játékosok bevonásával gyorsabban megy.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék egy kerettörténettel kezdődik: egy varázsló a legrátermettebb, legedzettebb tanoncot keresi a műhelyébe, aki ki tudja állni a tűzlabdás próbát. Bedobja a csapatba a tüzes labdáját, ami rettenetesen éget, ezért minél hamarabb meg kell tőle szabadulni. Nincs mindenkinek hely, csak a legjobb maradhat a varázsló körében. Ki az az egy, aki mindenki másnál gyorsabb és ügyesebb? A kerettörténet után ismertetem a játékszabályokat. Megkérem a játékosokat, hogy alkossanak egy kört, mindenki nyújtsa a kör közepe felé a kezét, ahol megérintik a labdát. Belehallgatunk a zenébe, hogy a játékosok ismerjék, mielőtt indul a játék. Kipróbáljuk a játékot, mielőtt élesben kezdjük játszani.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak. Én játékvezetőként a körön kívül helyezkedem el, hogy ne zavarjam a labda útját. Amikor elindul a zene, az egyik játékos kezébe adom a labdát, amitől minél hamarabb meg kell szabadulnia, mert amikor megáll a zene, kiesik az a játékos, akinek éppen a kezében van a labda. Mielőtt dobja a labdát, rá kell néznie arra a játékosra, akinek dobja. A labdát folyamatos mozgásban kell tartani. Ha leesik a labda, mindkét játékos kiesik, az is, aki dobta, az is, akinek el kellett kapnia. A kiesett játékosok leülnek vagy félreállnak a körön kívül. Annak érdekében, hogy játékvezetőként ne tudjam befolyásolni a kieséseket, háttal állok a körnek, miközben a zenét lejátszom.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor csak egy játékos marad a körben állók közül.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Eredményt hirdetek, kinevezem varázslósegédnek a győztes játékost, a többi játékossal együtt megtapsoljuk. Megbeszéljük, hogy érezték magukat a játékosok a játékban, a legközelebbi alkalommal miben változtatnak majd a taktikájukon.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot egyéb eszközökkel is lehet játszani. Lehet könyvet, szivacsot, babzsákot stb. körbeadni. A játék eredeti változatában székeket kell foglalni. Ez sokkal veszélyesebb, ezért ha azt a változatot játsszuk, az életkori határt ott magasabbra tenném.

A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy a játékvezető végig ügyeljen a játék korrektségére, a játékosok épségére, valamint a játék jó hangulatban történő lebonyolítására.

Egyéb/megjegyzés: A játék népszerű volt a játékosok körében, jó hangulatú időtöltésnek bizonyult.

A játékot lejegyezte: Mező Krisztina