JÁTÉKRA FEL!

Mészáros Ágnes: Ki lesz a király?

A játék neve, címe: Ki lesz a király?

A játék pedagógiai célja: A családi játékoknak alapvető célja a családi összetartás növelése, az együtt örülés és nevetés élményének megélése. Mindezek mellett a játékom célja még a gyorsaság, ügyesség, figyelem gyakoroltatása.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ha a játék zárt térben (a lakás egyik szobájában, teremben, folyosón stb.) zajlik, a szoba közepére rendezzük az asztalt, elhúzzuk a fotelokat, a szőnyegeket pedig a csúszásveszély miatt a játék idejére felvesszük.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: pingponglabdák, tál vagy lavór, víz, kártyalapok, kis tálkák (4 db), pénzérme

Technikai igény: asztal

Az előkészítés feladatai: Előkészítjük a szobát, ha szabadban játsszuk a játékot, akkor ott előkészítjük a használandó asztalt. Vizet töltünk a tálba vagy lavórba. Esetleg a történetnek megfelelően kidíszítjük a pingponglabdákat, kirakjuk az asztalka a kis tálakat. Előkészítjük a pénzérmét a sorsoláshoz, valamint ha kevesen játsszuk, akkor jutalomként a kártyákat is.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek az asztalok elhúzásában, a szőnyeg felszedésében, az esetleges akadályok eltávolításában.

A játék megnyitása, nyitánya: Meghívjuk a résztvevőket egy nagyon nemes cél elérése érdekében egy igazán szórakoztató játékra. A béke követeinek is nevezhetjük majd magunkat, hiszen egy évszázados ellentmondás fog a kezünk között megoldódni, a semmibe veszni.

A játék menete, játékszabályok:Ma lehetőségünk lesz arra, hogy egy évezredek óta zajló versengésnek segítsünk véget vetni, békés életre segítve ezzel az amúgy is arra vágyókat ! Hajdanán, a PATTOGÓK országában nagy volt az egyetértés, de egyetlen egy félreértés miatt az egyébként nagyon összetartó és vidám csapat 2 részre szakadt. A PÖTTÖM PATTOGÓK és a PATTOGÓ PÖTTÖMÖK már maguk sem tudták, hogy miért alakult ez így, nagyapáik sem emlékeztek már rá. Megunták ezt a nem igazán kellemes életmódot, és mivel hiányoztak egymásnak, nagyon szerettek volna változtatni a kialakult helyzeten. A béketárgyalások alatt mindent meg is beszéltek, egyetértésben arra jutottak, hogy az évszázadok alatt zajló békétlenségnek ma véget vetnek. Egyetlen dolgot nem tudtak csak eldönteni: Azt, hogy ha újra egyesülnek, akkor melyik csoportból válasszák ki az ország vezetőjét, azaz a királyt. Ezért arra az elhatározásra jutottak, hogy a nevükben is megtalálható, különleges mozgásformát fogják segítségül hívni. Mindkét csapat kiválasztotta azt, aki képviselni fogja őket a megmérettetésben, és megbeszélték, hogy bárhogyan is alakul, elfogadják a végeredményt, és királynak választják azt, aki megnyeri ezt a versenyt. Azt, hogy ki melyik csapatot fogja képviselni, pénzfeldobással kell eldönteni. Fej: PÖTTÖM PATTOGÓK, írás: PATTOGÓ PÖTTÖMÖK. A PÖTTÖM PATTOGÓK és a PATTOGÓ PÖTTÖMÖK képviselőinek az asztal két végére kell állniuk. Mindenki kap egy kis tálkában 8 darab pingponglabdát. A két csapat labdáinak színe különbözik egymástól. Az asztal közepén lesz egy vízzel félig megtöltött edény, amelyben mindkét félnek a labdáiból található még plusz 4-4 darab. A játékosok kb 1 méterre állnak az asztaltól, kezükben a saját 8 db labdájukkal. A labdákat úgy kell az asztalra pattintaniuk, hogy az egy pattanás után belepottyanjon a vizes tálba. Akinek a labdája belepottyant a tálba, az gyorsan kiveheti abból a másik játékos 1 labdáját, amit zsebre tehet, vagy az asztalra gyűjthet a saját oldalán elhelyezett kis tálkába. Addig dobálják a labdákat, amíg mind a 8-at el nem dobják. Ha elfogytak, gyorsan összeszedhetik a földre leesőket, valamint elvehetik a játékostársuk elől a saját színű labdáikat is, aztán kezdődhet újra a pattogtatás. A játék addig tart, amíg a tálban csak egyféle színű labda lesz. Akinek a labdái maradnak a tálban, az lesz a király a PATTOGÓK országában.

A játék lezárása: A játék addig tart, amíg a tálban csak egyféle színű labda lesz. Akinek a labdái maradnak a tálban, az lesz a király! A, Ha sokan játsszuk a játékot, akkor több fordulós lesz, a győztesek játszanak egymással addig, amíg végül csak 1 játékos marad. B, Ha csak ketten vagy négyen játsszuk, akkor minden győzelem után kaphat egy nyerőkártyát a győztes (amin egy korona vagy egy király van), és aki hamarabb összegyűjti a 3 db nyerőkártyát, az lesz a király.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után együtt örülünk a KIRÁLYNAK, illetve annak, hogy milyen jó volt együtt mozogni, drukkolni. Felidézzük a mosolyt fakasztó pillanatokat, a közös játék élményét, és levonjuk a következtetéseket, hogy nagyon egyszerű kellékekkel is lehet jól szórakozni. Örülünk a másik sikerének.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Minél ügyesebb a célcsoport, annál több labdával és annál kisebb vizes edénnyel lehet játszani a játékot. Ha többen vagyunk, több fordulót játszunk, a győztesek aztán egymással is megküzdenek, és a végén egy marad, aki elnyeri a PATTOGÓK országának királyi címét. Újabb nehezítés lehet esetleg, ha meghatározzuk, hogy csak bal kézzel lehet a labdákat dobni és csak jobb kézzel lehet azokat összeszedni.

A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki jólétére, a jókedv fenntartására. Figyelni kell az elguruló labdákra, hogy azokra nehogy rálépjenek, ami balesetveszélyes is lehet. Ha úgy ítéljük meg, hogy a játékosok kevésbé ügyesek, mint ahogyan azt elsőre gondoltuk, akkor rugalmasan kezelhetjük a dolgot, és célként kitűzhetjük azt is, hogy csak 3 vagy 4 labdát kell megszerezni a másik csapat labdái közül a győzelemhez.

Egyéb/megjegyzés: A családomnak nagyon tetszett ez a játék, örömmel vettek részt benne, még a kellemes fáradtságot sem bánták, amit utána éreztek. Megállapították, hogy a kezdeti ügyetlenséget felváltotta a játékban szerzett tapasztalat, és ahogyan telt az idő, úgy ügyesedtünk mi is a feladatban.

A játékot lejegyezte: Mészáros Ágnes