A játék neve, címe: Tűzfal
A játék pedagógiai célja: Egymás jobb megismerése, a koncentráció fenntartása a távoktatásban
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelni kell arra, hogy a játékvezető ne tapintson fájó pontra (pl. ha valakinek meghalt a testvére, arról ne kérdezzen, ha hátrányos helyzetű a csoport, akkor ne kérdezze meg, ki ült már repülőn, stb.). Érdemes olyan kérdéseket feltenni, ami felkelti a figyelmet, de több résztvevőre is igaz lehet.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő, 30 főnél több
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Helyigényhez: Mindenki a saját számítógépe előtt ül. Eszközigény: Saját számítógép minden résztvevőnek, hozzá kamera, hangszóró és a játékvezetőnek mikrofon.
Technikai igény: Online, képernyőmegosztásra alkalmas felület (Microsoft Teams, Google Meet, Zoom), ahol a résztvevők láthatják egymást, online szerencsekerék a résztvevők névsorával.
Az előkészítés feladatai: Mindenki lépjen be az online felületre, kapcsolja be a kameráját, a játékvezető ossza meg a képernyőjét. Tudjanak róla, mikor és hová kell csatlakozni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Esetleg lehet kérni, hogy írjanak pár megosztható információt magukról a játékvezetőnek, ha az nem ismeri eléggé a csoportot.
A játék megnyitása, nyitánya: Keretmese: Ti vagytok a számítógépes rendszer tűzfala. Fokozatosság szerint: A) A tűzfal akkor működik jól, ha sikerül kivédenie a kibertámadásokat, amiket a játékvezető hajt végre. A kibertámadó (a játékvezető, aki szintén tűzfal is) állításokkal bombázza a rendszert. B) A tűzfal program minden részének együtt kell működnie. C) Ha a támadást elhárították, akkor a mesterséges intelligenciának meg kell jegyeznie a történéseket, hogy fejlődjön.
A játék menete, játékszabályok:Fokozatosan nehezítve a játékot a keretmese megfelelő betűjele szerint: A) Akire igaz az állítás, annak maga előtt kereszteznie kell a karjait. (Ezt kipróbáljuk.) B) Ezért akkor sikeres, hogy ha egyszerre egy sorban vagy oszlopban vagy átlóban 3 egymást követő X-et lát, akkor bekapcsol és jelezni kezd, azaz látványosan bólogat. C) Ezért figyelnie kell, kikre volt igaz az állítás. Ezért bárkit kisorsolhat a játékvezető, akinek az adott állítás után fel kell sorolnia, kik tették X-be a kezüket. (Ehhez szükség lehet egy online szerencsekerékre.)
Állítások lehetnek pl.: – Zöld a szemem. – Van saját szobám. – Szeretem a sóskát. – Imádom a történelmi regényeket. – A héten már olvastam verset (iskolásoknak hozzátéve, hogy magyar órán kívül is). – Van lánytestvérem. – Játszottam már valaha kicsi a rakást. – Már tört csontom. – Voltam bárányhimlős. – Ültem már tevén. – Félek a pókoktól. – Van háziállatom. – …
A játék lezárása: Gratulálok! Sikeresen kivédtétek a kibertámadást!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Résztvevők megdicsérése a játékban való helytállásukért, figyelmükért. Megkérdezni a résztvevőket, hogy érezték magukat, milyen élmény volt nekik ez a játék, mit tanultak belőle.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Több játékos esetén lehet 4, 5 db X is a cél, vagy egy betű forma (pl. L). – Lehet, hogy sor esetén bólogatni, átló esetén tátogniuk kell a résztvevőknek, mindkettő esetén mindkettőt egyszerre. – Szerencsekerék helyett játszható úgy is, hogy aki először jelzi a megfelelő X-sorozatot, az kérhet valakit, hogy mondja el, kikre volt igaz az állítás.
A játékvezető speciális feladatai: Ismerje a csoportot annyira, hogy tudja, mely állításokat érdemes megkérdeznie, illetve figyelni, ne tapintson fájó pontra (pl. ha valakinek meghalt a testvére, arról ne kérdezzen, ha hátrányos helyzetű a csoport, akkor ne kérdezze meg, ki ült már repülőn, stb.). Érdemes olyan kérdéseket feltenni, ami felkelti a figyelmet, de több résztvevőre is igaz lehet. Jó, ha a játékvezető előre felkészül 10-20 kérdéssel.
Egyéb/megjegyzés: Eddig kétszer játszattam és sikerült vele felráznom a csoportokat, jobban kommunikáltak utána.
A játékot lejegyezte: Merényi Katalin Gabriella